سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸

مسعود دلخواه:

از میلیاردی‌ها مالیات بگیرید اما از همه تئاتر نه!

مسعود دلخواه

سینماپرس: مسعود دلخواه معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی تئاتر و گروه‌های تئاتری گرفتن مالیات و کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری، گناه مضاعف است.

به گزارش سینماپرس، مسعود دلخواه، مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها مشغول تدریس آنلاین واحدهای نظری به دانشجویان خود در دانشگاه تربیت مدرس است، درباره شرایط خود و اتفاقی که ویروس کرونا در دنیا و به طور خاص در جامعه هنری رقم زده، به مهر گفت: فکر کنم الان زمانی است که هنرمندان باید کمتر حرف بزنند و بنویسند و بیشتر باید بخوانند. نباید فقط جنبه منفی ویروس کرونا را ببینیم. دنیای امروز نیاز به نیرویی داشت که بشر را به یک سه کنج بکشاند و از او بخواهد درباره خود و عملکردش تجدید نظر کند.

وی ادامه داد: روانشناسان اجتماعی و متخصصان در حال بررسی این موضوع هستند که در دوران پساکرونا چه تغییراتی در ساختار فرهنگی اجتماع رخ می‌دهد. یکی از حوزه‌های هنر که بیشتر از سایر حوزه‌ها تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت، تئاتر است زیرا تئاتر همه را گردهم جمع می‌کند تا در یک فضا حضور و تنفس کنند؛ همه اینها بر خلاف دستورالعمل‌های بهداشتی برای این روزها است از این رو تا این شرایط وجود دارد، تئاتر به شکل اصیل اش برای فعالیت مجدد باید منتظر بماند.

اجرای آنلاین، تئاتر نیست

دلخواه با بیان اینکه فکر می‌کنم چون تئاتر نیازمند حضور گروه و مخاطبان در فضایی مشترک دیرتر از سایر مشاغل و حوزه‌های هنر فعالیت خود را از سر بگیرد، اظهار کرد: در این شرایط فعالیت‌هایی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود که البته هیچکدام این فعالیت‌ها از جمله اجراهای آنلاین، تئاتر نیستند زیرا تئاتر بر اساس رابطه دوطرفه بین هنرمند و تماشاگر شکل می‌گیرد و در فضای مجازی تماشاگر هیچ تأثیر و ارتباطی بر تئاتر ندارد.

باید از نمایش‌های انگشت شمار با فروش میلیاردی مالیات کسر شود ولی از تئاتر نه تنها نباید مالیات کسر شود بلکه باید مالیاتی را که از ثروتمندان و کمپانی‌های مختلف می‌گیرند برای تئاتر هزینه کنند این هنرمند باسابقه تئاتر معتقد است بعد از پایان بحران کرونا، تشنگی برای تئاتری دیدن و حضور در سالن‌های تئاتر بیش از پیش خواهد بود.

کارگردان نمایش «شاه لیر» در ادامه سخنان خود درباره کسر مالیات بر ارزش افزوده از تئاتر با توجه به وضعیت اقتصادی گروه‌های تئاتری به ویژه در دوران پساکرونا، یادآور شد: قطعاً نباید از هنرمندان و اجراهای تئاتری مالیات گرفته شود. بارها خود من با این موضوع در اجراهای مختلم مشکل داشتم؛ مثلاً نمایشی داشتم که ۷۰ میلیون تومان فروش داشته و من این مبلغ را بین اعضای گروه تقسیم کرده‌ام ولی بعداً برای من با این توجیه که ۷۰ میلیون تومان درآمد داشتم مالیات به همراه جریمه آمد.

چرا تصور مسئولان از هنرمند یک آدم پولدار است!؟

دلخواه ادامه داد: تئاتر باید معاف از مالیات باشد. نمی‌دانم چرا وقتی نام هنرمند می‌آید برخی مسئولان در ذهن شأن آدم‌های پولدار را متصور می‌شوند. اگر کسی درآمد بالا دارد باید مالیات پرداخت کند ولی دخل و خرج تئاتری‌ها را برابر نیست. مسئولان باید استثناها را کنار بگذارند و برخی نمایش‌ها را که فروش میلیاردی دارند ملاک قرار ندهند.

وی تأکید کرد: باید از نمایش‌های انگشت شمار با فروش میلیاردی مالیات کسر شود ولی از تئاتر نه تنها نباید مالیات کسر شود بلکه باید مالیاتی را که از ثروتمندان و کمپانی‌های مختلف می‌گیرند برای تئاتر هزینه کنند. در دنیا کمپانی‌های بزرگ برای معافیت از مالیات از تئاتر و فعالیت‌های تئاتری حمایت می‌کنند تا در عین حال برای خود اعتبار و وجهه فرهنگی خوبی کسب کنند.

کارگردان نمایش «هیچ چیز جدی نیست» یادآور شد: از نیمه دوم سال ۹۸ تا کنون تئاتر خیلی خسارت دیده و من خودم یکی از خسارت دیدگان این ماجرا هستم. در آبان ۹۸ به دلیل قطعی اینترنت اجرای ما در تماشاخانه ایرانشهر متضرر شد. تئاترهایی هم که بهمن و اسفند هزینه کردند تا اجرای عمومی داشته باشند، متضرر شدند. گروه‌هایی هم که در حال تمرین برای اجرا در نوبت سال ۹۹ بودند نیز متضرر شده اند.

دلخواه با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر برای احقاق حقوقشان تلاش بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌دهند و این تلاش باعث می‌شود دولت توجه بیشتری به تئاتر و هنرمندان تئاتر داشته باشد، در پایان سخنان خود تصریح کرد: تئاتر در شرایط بحرانی یکی از شکننده‌ترین حرفه‌ها است و گرفتن مالیات از تئاتر گناه مضاعف است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.