سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲

مصطفی محدثی‌خراسانی:

هنر انقلابی مرهون جوشش هنرمندان است نه عملکرد مسئولان

مصطفی محدثی خراسانی

سینماپرس: بررسی وضعیت هنر پس از انقلاب اسلامی موضوعی است که مبنای گفت‌وگوی «جوان» با مصطفی محدثی‌خراسانی عضو شورای مرکزی انجمن شعر بسیج هنرمندان قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، فکر می‌کنید هنر در ایران با انقلاب اسلامی چقدر تحت تاثیر قرار گرفت و این عرصه در حال حاضر با همه فراز و فرودها چه اندازه و از چه ابعادی با پدیده‌ای، چون انقلاب نسبت پیدا می‌کند؟
این یک آفت برای انقلاب اسلامی است که تک‌بعدی به آن نگاه شود، مثلاً عده‌ای صرفاً بعد سیاسی آن را ببینند و تبدیل و انتقال قدرت را در نظر بگیرند و متوجه ابعاد دیگر آن به ویژه بعد فرهنگی آن نباشند. معتقدم انقلاب ما بیش از همه یک انقلاب فرهنگی بود و هر قدر که بعد فرهنگی آن در یک خطای راهبردی از سوی برخی مسئولان نادیده گرفته شد به همان اندازه آسیب‌ها هم خود را نشان داد. از آنجا که بعد فرهنگی انقلاب غلبه داشت، بیشترین تاثیر را هم در حوزه فرهنگ و به تبع آن هنر گذاشت. بیشترین نمود این تاثیر در پیوند مجدد با میراث فرهنگی و هنری بود که در دهه‌های قبل از انقلاب تلاش شده بود این پیوند گسسته شود. انقلاب اسلامی هنر ما را یک بار دیگر با ریشه‌هایش پیوند داد و از طرفی با گشودن افق‌های تازه به آن غنا بخشید.


فکر می‌کنید در حال حاضر فاصله ما با هنر اصیل و واقعی چقدر است؟
هنر ما در ادامه همان جریان ریشه‌دار و اصیل امروز حرکت می‌کند، البته به دلیل تنوع و تکثری که طبیعت این روزگار است، شاهد جریان‌های بی‌رگ و ریشه هم در کنار این جریان اصیل هستیم که این ضرورت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و مدیریت فرهنگی و هنری را دوچندان می‌کند.


در این ۴۰ سال عملکرد ما تا چه اندازه در فراز و فرود شکل‌گیری هنر در ایران چه به لحاظ مثبت و چه منفی اثرگذار بوده است. کجا راه را اشتباه رفتیم و کجا نشانه‌گیری‌هایمان درست بوده است؟
باید اذعان کرد که برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ما در حوزه فرهنگ و هنر به هیچ وجه کافی نبوده و متأسفانه در هیچ کدام از دولت‌ها سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ و هنر اولویت اصلی نبوده است و می‌توان گفت پیشرفتی اگر داشته‌ایم بیش از آنکه حاصل برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نظام فرهنگی کشور باشد، حاصل تلاش خود هنرمندان بوده است.


برخی فکر می‌کنند هنر انقلابی لزوماً باید درباره موضوعات انقلابی باشد، مثلاً به بخشی از تاریخ انقلاب و جنگ اشاره کند، اما از سویی دیگر عده‌ای معتقدند، هنری که در خدمت اعتلای اخلاق معنویت و رفع مشکلات جامعه به شکلی اصولی باشد نیز می‌تواند انقلابی باشد. نظر شما چیست؟
هنر انقلاب هنری است که در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب و تثبیت و ارتقا و انتقال این ارزش‌ها و آرمان‌ها باشد و این دایره بسیار گسترده‌ای دارد که در حوزه‌های متنوع مفهومی از عشق و حماسه و عرفان گرفته تا اخلاق و اجتماع را می‌تواند شامل شود، ما لازم است تعریفی جامع‌تر و با شمول گسترده‌تری از هنر انقلاب داشته باشیم.


با توجه به آسیب‌هایی که در حوزه شعر وجود دارد و اشعاری که با درونمایه‌های سخیف و گاه مبتذل روان جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نقش هنرمندان متعهد در اعتلای هنر انقلابی و ارزشی چیست؟

زمان به مرور شعر خوب و بد را ازهم جدا می‌کند و شعر خوب است که خواهد ماند، تاریخ هم همین را به ما می‌گوید، اما ما می‌توانیم با آموزش، حمایت و ترویج در حوزه شعر اصیل، از آسیب‌های موجود در شعر معاصر بکاهیم.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.