سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷

«وی‌اودی»ها و چالش نظارت

«روابط موزائیکی» محصول فقدان نظارت/ از رکوردزنی تتلو تعجب نکنید!

VOD ها- وی او دی

سینماپرس: یک جامعه‌شناس با اشاره به ضعف نظارت روی سامانه‌های اینترنتی عرضه فیلم و سریال، نسبت به شکل‌گیری روابط موزائیکی در جامعه امروز هشدار داد.

به گزارش سینماپرس، امان‌الله قرایی مقدم جامعه شناس درباره نظارت بر سامانه‌ها و تکنولوژی‌هایی که می‌تواند عوارض فرهنگی در پی داشته باشد همچون سامانه‌های نمایش فیلم و سریال اینترنتی به مهر بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف و نقش‌های دولت پاسداری از ارزش‌ها، هنجارها و میراث فرهنگی و به عبارتی بار آوردن کودک و جوان و نوجوان با ارزش‌های جامعه است.

وی اضافه کرد: دو نوع رفتار در جامعه‌شناسی در جامعه پذیری آدم‌ها وجود دارد که تسلط ترغیبی یا همان رفتارهای تشویقی و تسلط اجباری یا رفتارهای تنبیهی است و معمولاً از ناحیه خانواده یا دولت به اشکال مختلف صورت می‌گیرد و او را به نوعی با هنجارها آشنا می‌کند درحالیکه وقتی فرد خود در مقابل فرهنگ‌ها از طریق برنامه‌های ماهواره‌ای یا فیلم و سریال‌هایی بدون نظارت قرار می‌گیرد خود به خود جامعه پذیر می‌شود.

ترغیب افراد به سمت ارزش‌ها

قرایی مقدم تصریح کرد: دولت و صداوسیما باید با برنامه‌های تشویقی کوشش کنند بدون آنکه سد و مانع باشند فرد را به سمت ارزش‌های مناسب جامعه بکشانند. به طور مثال برنامه‌های تلویزیون را به گونه‌ای جالب و جذاب کنند که نظر مخاطب به آن‌ها جلب شود نه اینکه سراغ برنامه‌های ماهواره‌ای مسموم برود.

وی با اشاره به فیلم و سریال و محتواهایی که بدون در نظر گرفتن ساختار منسجم روی سرویس‌های اینترنتی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: شما امروز در بسیاری از خانواده‌ها شاهد هستید که اعضای خانواده کمتر از حال هم خبر دارند، پدر روزنامه می‌خواند، مادر در آشپزخانه غذا درست می‌کند و کودک و نوجوان روی موبایل والدین و یا لپ تاپ‌های شخصی مشغول دیدن فیلم و سریال و محتواهایی هستند که نظارت درستی روی آنها نیست.

روابط موزائیکی حاصل محتوای بدون نظارت

این استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به فرهنگی غالب این فیلم و سریال‌ها بیان کرد: امروز یکی از معضلات خانواده‌ها روابط موزاییکی است یعنی اعضای خانواده مثل موزاییک‌ها کنار هم هستند اما هیچ شناخت و حتی دغدغه‌ای نسبت به علایق و افکار هم نداشته باشند. برادر دنبال سیگار است خواهر دنبال جنس مخالف است یا مسائلی که شاید در یک فیلم و سریال به راحتی به تصویر کشیده می‌شود.

این جامعه‌شناس با خطاب قرار دادن خانواده و دولت‌ها در این زمینه اظهار کرد: من گناه این معضلات را از درون خود خانواده و جامعه می‌بینیم. خانواده مأمور است که فرزندش را مطابق جامعه امروز اجتماعی بار بیاورد اما شما مأمور هستید بچه را برای این جامعه خودمان تربیت کنید نه برای آمریکا و ترکیه.

از رکورد گفتگوی تتلو متعجب نشوید

قرایی مقدم اضافه کرد: جامعه ایران و فرهنگ کشور را نمی‌توان با محتوای فرهنگ خارجی بار آورد جامعه ایران حتی با افغانستان و تاجیکستان که در همسایگی ما هستند قابل مقایسه نیست.

وی در پایان با هشدار نسبت به نبود محتوای مناسب در سامانه‌های اینترنتی بیان کرد: باید نظارت روی سرویس‌های اینترنتی را بالا ببریم البته نه اینکه آنها را کلاً حذف کنیم مثلاً سروش و آی‌گپ را راه‌اندازی کردند اما نتوانستند به درستی مقابله کنند. فرزند امروز را نمی‌توان محدود کرد اما باید به او محتوای خوب عرضه کرد، اگر موسیقی و آثار خوب نباشد او می‌رود تتلو را پیدا می‌کند و گوش می‌کند. الگوی خوب موسیقایی معرفی نشود کودک و نوجوان تتلو را می‌شناسد و بعد شما تعجب می‌کنید که چطور گفتگوی اینترنتی او رکورد می‌زند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.