یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱

اندر احوال مصوبات کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا درباره سینما؛

بازگشایی سینما با اعمال شاقه

سالن سینما

سینماپرس: شیوع ویروس کرونا در جهان که به یک اپیدمی تبدیل شده است، علاوه بر تاثیرات بهداشتی و مرگ‌ومیر انسانی تاثیر زیادی بر اقتصاد و صنعت و فرهنگ کشورها گذاشته است. بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌های زیادی به‌دلیل مصونیت جامعه تعطیل شده‌اند. کاهش فروش نفت و رکود بازار سهام نیز از جمله عواقب این بیماری است.

به گزارش سینماپرس، شیوع ویروس کرونا در جهان که به یک اپیدمی تبدیل شده است، علاوه بر تاثیرات بهداشتی و مرگ‌ومیر انسانی تاثیر زیادی بر اقتصاد و صنعت و فرهنگ کشورها گذاشته است. بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌های زیادی به‌دلیل مصونیت جامعه تعطیل شده‌اند. کاهش فروش نفت و رکود بازار سهام نیز از جمله عواقب این بیماری است. تاثیرات این ویروس بر همه بخش‌های مختلف باور نکردنی است. یکی از این بخش‌ها، بخش‌های هنری است که متاسفانه به‌دلیل وخامت بهداشت عمومی و اقتصاد کمتر مورد توجه است اما به زودی عواقب آن دامن‌گیر جامعه خواهد بود. بخش‌های هنری در سراسر جهان تعطیل شده‌اند. ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست. وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی سوم اسفندماه‌۱۳۹۸ در اطلاعیه‌ای فوری براساس توصیه‌های اکید بهداشتی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و همچنین به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور را ابتدا به مدت یک هفته و با اوج آن تا اطلاع‌ثانوی تعطیل کرد.


اما روز گذشته خبری مبنی بر بازگشایی سینماها منتشر شد، البته با شرایط و قوانین خاص این روزها! در ششمین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما ضوابط بازگشایی سینماها با حضور نماینده انجمن سینماداران بررسی شد. در این جلسه ضمن بررسی ضوابط بازگشایی سالن‌های سینما جهت پیشنهاد به ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد بازگشایی سینماها پس از اعلام، داوطلبانه باشد و همه سینماها ملزم به بازگشایی نباشند. همچنین کمک هزینه‌ای از سوی سازمان سینمایی برای تهیه اقلام بهداشتی سینماها نیز درنظر گرفته می‌شود. اواخر هفته گذشته دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضوابطی را برای شروع به کار مجدد سینماهای کشور تهیه و در سایت رسمی این سازمان منتشر کرد که روز گذشته این ضوابط در کارگروه بررسی و کارشناسان با بررسی نهایی در این حوزه به جمع‌بندی رسیدند. در این جلسه با توجه به ثبت‌نام ۳۶۴۵‌نفر در سامانه ثبت اطلاعات فعالان سینما آسیب‌دیده از کرونا مقرر شد اطلاعات ثبت شده با اطلاعات خانه سینما و صندوق اعتباری هنر مطابقت داده شود و طی روزهای آینده با نهایی شدن لیست افراد دارای اولویت، از حدود هزار نفر حمایت شود. این موضوع درحالی مورد بحث است که روز گذشته محمدقاصد اشرفی، رییس انجمن سینماداران عنوان کرد که فهرست منتشر شده با عنوان ضوابط پانزده‌گانه بازگشایی سینماها بدون دریافت نظر سینماداران تدوین شده و مورد تأیید ما نیست، زیرا هیچ نماینده‌ای از سینماداران در آن جلسه حضور نداشته است. هر زمان با سینماداران جلسه بگذارند و نماینده ما در آن جلسات حضور داشته باشند، آنگاه است که ما بندهای پیشنهادی را مورد توافق 
قرار می‌دهیم.
رییس انجمن سینماداران همچنین عنوان کرد: روز شنبه برای تأیید نهایی، جلسه‌ای برگزار می‌شود که به نمایندگی از سینماداران محمدرضا صابری حضور خواهد داشت و نقطه نظرات صنفی ما را بیان خواهد کرد. قاصد اشرفی توضیح داد: خیلی از موارد ضوابط پانزده‌گانه فعلی منطقی نیست. برای مثال در یکی از این موارد آمده است که سینماها باید دو ردیف خالی بگذارند و تنها چهل درصد از سینما مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که پیشنهاد ما این است که یک ردیف در میان مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ضدعفونی کردن سالن‌ها وجود دارد که از نظر اصولی مورد قبول نبوده و هزینه سینما، اصلاً جوابگوی این موارد نیست. وی افزود: باید مسائل فنی را هم در نظر گرفت یعنی شاید این ضدعفونی کردن‌ها از نظر بهداشتی درست باشد اما از نظر فنی درست و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. به نظرم با این شرایط اگر سینما بازگشایی نشود بهتر است. خیلی از سینماداران روز گذشته با من تماس گرفتند و گفتند با این شرایط سینماهای خود را بازگشایی نمی‌کنند چون نمی‌توانند مسائل مالی آن را برطرف کنند در همین زمینه هم دولت کوچکترین توجهی به سینما نکرده است. این سینمادار در پایان بیان کرد: به نظرم تا زمانی که افراد تأمین جانی نداشته باشند جرأت نمی‌کنند به سینماها بیایند. به‌عنوان یک سینمادار می‌گویم خودم را جای تماشاگران می‌گذارم و اگر مطمئن نباشم که سلامتی من تأمین است، به سینما نمی‌روم. بنابراین به فرض بازگشایی سینما هم کسی حالاحالاها اعتماد نمی‌کند که به سینما بیاید.
 با همه این مسائل بازگشایی سینماها آن هم نه به صورت اجباری بلکه به شکل اختیاری در دستور کارکارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما قرار گرفته و سینماها باید با حفظ موازین بازگشایی و نمایش فیلم‌ها را جدی بگیرند. سینماهای داوطلب نمایش فیلم‌ها موظفند در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن را تا سقف ۴۰‌درصد ثابت 
نگه دارند، چیدمان تماشاچیان بر روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت، ضروری است تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها در نظر گرفته شود به‌گونه‌ای که افراد بتوانند به راحتی در میان آن‌ها تردد کنند، استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی است، لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان به سینما و سالن نمایش و حضور در سالن انتظار، فاصله‌گذاری ایمن رعایت شود. سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده مراجعه‌کنندگان مرتباً نظافت و ضدعفونی شود. در دسترس بودن مایع ضدعفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان الزامی است، گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت و درمان، هر روز یک بار الزامی است، به منظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی فاصله‌گذاری بین سانس‌ها با نیم‌ساعت تأخیر خواهد بود، فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بلامانع است، تمامی سینماها موظف به پخش تیزر آموزشی در مورد مقابله با بیماری کرونا، قبل از نمایش فیلم می‌باشند، قرارگیری مایع دستشویی، مواد ضدعفونی‌کننده، دستمال کاغذی و دستگاه خشک‌کن در محوطه سرویس‌های بهداشتی سینماها الزامی است، جانمایی مصوب برای فروش بلیت به صورت اینترنتی به‌گونه‌ای است که پلان سالن سینما برای انتخاب صندلی مورد نظر و صندلی‌های غیر قابل استفاده و مسدود معین خواهد بود. مراجعین به هنگام ورود به سینما، تب‌سنجی شده و از ورود افراد مشکوک به بیماری ممانعت به‌عمل می‌آید. بدیهی است؛ وجه کامل بلیت خریداری شده افرادی که از ورودشان به سینما ممانعت به عمل می‌آید باید عودت داده شود و به همین منظور سمفا (سامانه مرکزی فروش) تمهیدات لازم را در نظر گرفته است. بوفه‌های سینما موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله نیستند. حال با این قوانین و اختیاراتی که شامل سینماداران شده باید دید کدام یک از سینماهای پایتخت بازگشایی می‌شوند و درسال‌۹۹ آثار سینمایی با چه استقبالی از سمت مردم مواجه می‌شوند.

*صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.