یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

مدیر پروژه‌ی بخش نوجوان «کتاب آوا»:

۲۳ عنوان رمان نوجوان کانون صوتی می‌شوند

منصور ضابطیان

سینماپرس: منصور ضابطیان از انتشار ۲۳ عنوان کتاب صوتی از بهترین رمان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدای بازیگران سینما و تلویزیون و گویندگان حرفه‌ای رادیو در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مجموعه‌ کتاب‌ صوتی کانون با عنوان «کتاب آوا» که در نخستین گام ۲۰ عنوان از کتاب‌های کودک و نوجوان را در اختیار مخاطبان خود قرار داده بود، در دومین گام ۱۰ عنوان رمان ایرانی و ۱۳ عنوان رمان خارجی را به نوجوانان بالای ۱۲ سال معرفی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، منصور ضابطیان مدیر پروژه‌ی بخش نوجوان «کتاب آوا» با اعلام این خبر گفت: «در ادامه‌ی مشارکت هنرمندان در تولید کتاب‌های صوتی به زودی ۲۳ عنوان کتاب جدید برای نوجوانان منتشر خواهد شد. در این مرحله نیز همچون دوره‌ی گذشته آثاری مد نظر قرار گرفت که شمارگان بالای آن‌ها بیان‌گر میزان استقبال مخاطبان طی چند دهه بوده‌اند.»

او خاطرنشان کرد: «خاطره‌انگیز بودن این آثار و وجوه ادبی آن‌ها دلیل دیگری برای این تصمیم بود که مخاطب امروزی نیز باید با این آثار آشنا شود. با همین نگاه ۱۳ عنوان رمان خارجی و ۱۰ عنوان رمان ایرانی با صدای هنرمندان سینما و تلویزیون و گویندگان حرفه‌ای رادیو به زودی منتشر خواهد شد.»

این نویسنده و روزنامه‌نگار درباره‌ی دلایل انتخاب هنرمندان همکار در این طرح توضیح داد: «مهم‌ترین نکته‌ی قابل ارزیابی برای ما دانش هنرمندان نسبت به ادبیات بود، این‌که آن‌ها یا کتاب‌خوان حرفه‌ای باشند یا خود تالیف‌هایی داشته باشند. طبعا هنرمندان زیادی وجود دارند که امکان همکاری با آن‌ها وجود داشت اما اهل مطالعه نبودند. معتقد بودیم که این اتفاق در خوانش و نگرش آنها تاثیرگذار است، پس نمی‌توانیم در این پروژه از همکاری آن‌ها بهره ببریم. در کنار این اصل مهم، صدای هنرمندان و محبوبیت آن‌ها معیار انتخاب بازیگران و گویندگانی بود که در این طرح مشارکت کرده‌اند.»

ضابطیان مخاطبان این کتاب‌ها را نوجوانان گروه سنی ۱۲ سال به بالا عنوان کرد و از سه‌گانه‌ی جان کریستوفر («برکه آتش»، «شهر طلا و سرب» و «کوه‌های سفید»)، «فریاد آق‌اویلی»، «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی»، «توران تور»، «وقتی مژی گم شد» و «شناگر» به عنوان برخی از این آثار نام برد.

این مجری رادیو و تلویزیون به ضرورت تولید کتاب‌های صوتی و کاربردهای آن اشاره داشت: «به طور طبیعی در جریان زندگی امروز که سریع، پرحرکت و دشوار است باید به دنبال شیوه‌های مختلفی از ارایه‌ی ادبیات بود. پیش‌تر برای دسترسی به اثر صوتی نیازمند صفحه‌ی گرام و بعدها دستگاه کاست و لوح‌فشرده بودیم اما الان با یک کلیک ساده و با یک اپلیکیشن، محتوا در همه‌ جا در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، پس برای ورود ادبیات به زندگی مخاطبان باید از این شیوه‌ها استفاده کرد.

ضابطیان افزود: از طرفی چاپ کتاب، گران است و این روزها دسترسی و خرید به کتاب سخت‌تر شده است، وقت مخاطبان کمتر شده است و در حالی‌که دسترسی آن‌ها به صفحه‌های مجازی بیشتر است با این شیوه می‌توان سطح سلیقه‌ی آنان را در ادبیات هم بالاتر برد. و کاربرد ویژه‌ی این محصولات فرهنگی برای نابینایان است تا دسترسی آسان‌تری به ادبیات داشته باشند.»

وی افزود: «امیدوارم کتاب‌های‌ صوتی کانون چه در قالب لوح فشرده و چه در دنیای مجازی در اختیار مخاطبان بیشتری قرار بگیرد چرا که اگر افراد تنها یک روز هم از ادبیات دور بمانند، جامعه ضرر خواهد کرد.»

به گفته‌ی این هنرمند مرحله‌ی خوانش این آثار به پایان رسیده است که پس از تدوین پایانی، مراحل انتشار طی خواهد شد.

یادآوری می‌شود در بهار سال ۹۸ نیز ۲۰ عنوان کتاب صوتی کودک و نوجوان به دست مخاطبان رسیده بود. کلاس ‌پرنده، پولینا، بچه‌های راه‌آهن، تیستو سبز انگشتی، قدم یازدهم، خداحافظ راکون پیر، مادر، ماهی‌گیر و بهار برخی از این آثار بودند. با انتشار کتاب‌های صوتی نوجوان در سال ۹۹ این مجموعه با ۴۳ عنوان در اختیار مخاطبان در سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام روح‌الله کاظمی‌زاده مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، قرار است تا چندی دیگر کتاب‌های کودک، طنز و علمی این انتشارات نیز در قالب کتاب صوتی در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد که خبر آن‌ها در آینده اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.