شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

بحران کرونا و انفعال مدیران سازمان سینمایی/۷

نجفی: از مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی نمی توان هیچ انتظاری برای رفع بحران کرونا داشت/ مدیران به فکر منافع شخصی شان هستند!

حسن نجفی در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: از مدیران سیاسی کار خانه سینما و مسئولان بی اراده سازمان سینمایی نمی توان هیچ انتظاری برای رفع بحران کرونا داشت؛ این در حالی است که همیشه جوامع صنفی در مواقع بحرانی به فریاد اعضای شان می رسند اما این خانه سینما که طی تمامی سال های حیاتش عملکردی طیفی، سیاسی و جناحی داشته و از عدم داشتن یک مدیریت کارآمد در رنج است هرگز به فکر اهالی سینما نبوده، نیست و نخواهد بود و همان بهتر که چنین نهاد منفعلی برای همیشه تعطیل شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «شرفناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در مسائل صنفی سینما همیشه دارای مسأله ایم! متأسفانه خانه سینما هیچ گاه هیچ گونه کار صنفی انجام نداده به دلیل آنکه ما مدیریت کارآمد در مسائل صنفی نداریم. مدیران این نهاد سینماگران را به نوعی ابزار جریانات سیاسی شان کرده اند و هیچ گاه به فکر بیکاری، خانه نشینی و تأمین معاش و نیازهای حداقلی آن ها نبوده و نیستند.

وی افزود: جامعه اصناف سینمای ایران در تمامی سال های حیاتش عملکردی انفعالی داشته؛ متأسفانه صنف های زیرمجموعه خانه سینما هم هیچ گاه کارآیی لازم را نداشته اند. این وظیفه صنوف است که بدانند در چه مسائلی باید ورود کنند و در چه مسائلی باید خود را کنار بکشند! سوأل بنده این است همین صنوف تهیه کنندگان و کارگردانان که بنده عضوشان هستم در این وانفسای کرونا چه کاری برای ما انجام داده اند؟

نجفی با انتقاد شدید از عملکرد شورای مرکزی صنوف سینمایی اظهار داشت: سالی یک بار برگزاری یک جشن که آن هم همواره توسط طیفی خاص برگزار می شود چه نفعی برای اهالی سینما در پی دارد؟ ما برای چه چیزی به صنوف حق عضویت پرداخت می کنیم؟ صرفاً برای اینکه یک کارت از آن ها بگیریم!؟ این رفتار با اهالی سینما بسیار بد است و نیاز است متولیان فرهنگی در این حوزه ورودی جدی داشته باشند و اجازه ندهند بیش از این سینماگران پریشان و درمانده شوند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ورود افراد متعهد، کاربلد و باانگیزه به حیطه مدیریتی خانه سینما و سازمان سینمایی می تواند خون تازه ای در رگ های خشکیده سینمای کشور جاری سازد تصریح کرد: ما نیاز به حضور مدیرانی داریم که به جامعه سینمایی کشور به چشم یک کالا و ابزار برای رسیدن به منافع سیاسی خود نگاه نکنند؛ ما نیازمند حضور مدیرانی هستیم که با جان و دل برای اهالی سینما کار کنند اما متأسفانه همه ما می دانیم قصه سینما و خانه سینما چیست!

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان مال من است» و «سهم گمشده» افراد بدنه و میانه سینما در این بحران اقتصادی و تورم و گرانی طاقت فرسا به قول معروف هشت شان گرو نه شان شده است! در این زمانه است که وجود مدیری دغدغه مند می تواند منجر به برون رفت بحران از زندگی اهالی سینما شود. ما نیازمند اندکی وجدان و انصاف و دغدغه مندی در میان مدیران سینمایی و به ویژه مدیران نهاد صنفی مانند خانه سینما هستیم که به جای آنکه به فکر منافع شخصی شان باشند تسهیلاتی برای اهالی سینما و اعضای صنوف سینمایی تأمین کنند.

نجفی تأکید کرد: متأسفانه ما در سینمای کشور مشکلات بنیادین و زیربنایی جدی داریم که این مشکلات باید از پایه درست شوند. اصولاً مهندسی فرهنگ در کشور ما مشکلات عدیده و پیچیده ای دارد که تا این معضلات برطرف نشود هر اتفاق و بحران کوچکتر از کرونا هم می تواند عرصه فرهنگی و هنری کشور را به طور کامل فلج نماید.

این کارگردان مطرح سینمای کشور خاطرنشان کرد: افسوس که مدیران سازمان سینمایی هیچ گاه افق لازم برای سینمای کشور را ترسیم نکرده اند و سینما را به صورت باری به هر جهت اداره می کنند و اصولاً سینما برایشان خالی از اهمیت است و مدیریت شان در سینما صرفاً پست و مقامی است که به ایشان اعطا شده! همین مسائل باعث می شود شایسته سالاری در سینمای کشور حذف شده و گرایش به فعالیت های سیاسی و جناحی بیشتر شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.