دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷

مروری بر آهنگ‌های شنیدنی تیتراژ سریال‌های رمضانی؛

خوانندگان پاپ، همچنان روی بورس صدا و سیما

 قطعه «وقتی می‌خندی» با صدای احسان خواجه‌امیری

سینماپرس: هر سال پیش از شروع ماه رمضان، اخبار اینکه کدام یک از خواننده‌ها برای کدام‌یک از سریال‌های سیما خواهند خواند، پربازدید می‌شوند. تاکنون بسیاری از خوانندگان مشهور کشور در همه سبک‌های سنتی، پاپ و تلفیقی برای سریال‌های ماه رمضان، آثار ماندگاری را خوانده‌اند که هنوز در حافظه مخاطبان تلویزیون، همتراز با نام و سوژه و بهترین بازیگران آن سریال‌ها به یاد می‌آیند. با این حال مروری بر سریال‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد غالب تیتراژخوانی‌ها به سمت موسیقی و خوانندگان پاپ رفته است.

به گزارش سینماپرس، امسال اولین سریالی که مخاطبان تلویزیون، شب‌های ماه رمضان را با آن آغاز می‌کنند، سریال «سرباز» دومین ساخته هادی مقدم‌دوست است. او که با نویسندگی در کنار کارگردانی حمید نعمت‌الله خاطرات خوبی را برای مخاطبان تلویزیون با سریال «وضعیت سفید» و البته در برخی آثار مشترک سینمایی به جا گذاشته است، حالا خودش دست به کار شده و موضوعی کمتر دیده‌شده را به‌عنوان سوژه سریالش انتخاب کرده است. شاید سربازها را تاکنون در آثار بسیاری دیده باشیم اما تا به حال هیچ سریالی مستقیماً داستان‌های آن‌ها را به‌عنوان موضوع اصلی انتخاب نکرده است. تیتراژ این سریال را هم محمد معتمدی؛ خواننده پرطرفدار سال‌های اخیر خوانده که با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شده است. شعر این آهنگ را سیدتقی سیدی سروده و مسعود سخاوت‌دوست، آهنگسازی آن را 
بر عهده داشته است.
دومین سریال رمضانی امسال فصل سوم سریال 
«بچه مهندس» است که مخاطبان دو فصل دیگر را در سال‌های قبل دنبال کرده بودند. علی غفاری برای تیتراژ این فصل سریال با احسان خواجه‌امیری همکاری کرده و با توجه به اینکه این خواننده پرکارترین خواننده پرطرفدار در ارائه تیتراژ سریال‌ها و خصوصاً سریال‌های مناسبتی تلویزیون بوده است، می‌توان گفت که بهترین مورد را برای همکاری انتخاب کرده است. سرودن ترانه این آهنگ را مهدی ایوبی بر عهده داشته و میلاد بابایی نیز برای آن آهنگسازی کرده است.
جلیل سامان که امسال سریال طنز تاریخی «زیرخاکی» را برای شبکه یک روی آنتن برده، ترجیح داده است که سریال آن موسیقی بدون کلام خوش‌ریتم و شادابی باشد. اما او در یکی دیگر از سریال‌های رمضانی خود در سال‌۹۶ به نام «نفس» برای تیتراژ با محمد اصفهانی همکاری کرده بود که اثر ماندگاری را بر جای گذاشت. آهنگسازی و تنظیم این تیتراژ را فرید سعادتمند بر عهده داشت و ترانه آن را نیز عبدالجبار کاکایی سروده بود. تیمی که در سریال قبلی همین کارگردان به نام «ارمغان تاریکی» در سال‌۸۹ نیز با هم همکاری کرده بودند.
 محمد اصفهانی پس از چند سالی که کمتر در تلویزیون و تیتراژ سریال‌ها پیدایش می‌شد البته در ماه رمضان‌۹۷ هم با محمدمهدی عسگرپور در سریال «رهایم نکن» همکاری کرد و جزو پربیننده‌های سریال‌های رمضانی آن سال شد. علیرضا کهن‌دیری در همکاری با این خواننده در مقام آهنگسازی، ترانه‌ای از روزبه بمانی را برای تیتراژ آماده کرد که مناسبت نزدیکی هم با محتوای داستان این سریال برقرار می‌کرد.
 هرچند که ممکن است روزبه بمانی را در خارج از تلویزیون با ترانه‌هایش برای برخی آثار متفاوت از مشی تلویزیون 
به یاد بیاوریم اما بد نیست بدانید که او یکی از ترانه‌سرایان تیتراژهای تلویزیونی و البته سریال‌های مناسبتی صداوسیما هم هست. به غیر از ترانه‌سرایی برای تیتراژ سریال رهایم نکن در سال ۹۷، او همزمان برای تیتراژ سریال «سر دلبران» هم ترانه‌سرایی و خوانندگی را بر عهده گرفت و در همکاری با احسان نی‌زن به‌عنوان آهنگساز و مهرداد احمدزاده به‌عنوان تنظیم‌کننده، آهنگی را که با نام «خرقه» مشهور شد، اجرا کرد.  روزبه بمانی تا پیش از این سال‌ها در صورت همکاری محدود با تلویزیون از نام مستعار در تیتراژ استفاده می‌کرد.
 اما سریال‌های ماه رمضان گاهی پای خواننده‌های مشهور و محبوب دیگری را هم به تیتراژخوانی‌ها باز کرده‌اند. یک نمونه‌اش سریال «از یاد رفته‌ها» محصول سال‌۹۸ است که تیتراژ آن را حجت اشرف‌زاده با شعری از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و آهنگسازی و تنظیم امیر توسلی اجرا کرد. هرچند این سریال که کارگردانی آن را بهرام بهرامیان بر عهده داشت، با استقبال چندانی مواجه نشد اما تیتراژ آن جزو تیتراژهای ماندگار سریال‌های تلویزیونی قرار گرفت.

محسن چاووشی، خواننده مطرح دیگری بود که در ادامه برخی همکاری موفقش با تیتراژهای تلویزیونی برای سریال‌های «حلالم کن» و «بانوی عمارت»، این بار برای «دل‌دار» در کنار برادران محمودی، کارگردان‌های این سریال قرار گرفت تا قطعه پرطرفدار دیگری از مدخل تیتراژخوانی خلق شود. ترانه این قطعه را حسین صفا سروده و طبق معمول آثار این خواننده، آهنگسازی و تنظیم را خود چاووشی 
بر عهده داشته است. قطعه‌ای که البته حواشی بعدی را هم ایجاد کرد و فرهاد جیدی، خواننده دیگری ادعا کرد که ترانه آن را قبل‌تر از حسین صفا خریداری کرده بوده است.
 علی زندوکیلی هم که با آهنگ‌های پرتحرک در ریتمش شناخته می‌شود از دیگر خوانندگانی است که با سریال‌های رمضانی تلویزیون همکاری کرده است. تیتراژ سریال «زیر پای مادر» محصول سال‌۹۶ که کارگردانی آن را بهرنگ توفیقی بر عهده داشت، توسط این خواننده اجرا شد و ترانه‌سرایی آن را محمدسعید میرزایی و آهنگسازی‌اش را فرزین قره‌گوزلو بر عهده داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.