دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

انتقاد قاطبه سینماگران از ماده ۱۰ پیش نویس نظام تهیه کنندگی؛

حذف پروانه ساخت منجر به ترویج بی بندوباری بیشتر در سینما و قانونی شدن ابتذال می شود/ این طرح به انحصار در سینما دامن می‌زند!

علی اکبری-رئیسیان-سیدزاده-قهرمانی-بیدل-الوند-شاه حسینی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران برجسته کشور در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد متذکر شدند: حذف پروانه ساخت منجر به ترویج بی بندوباری بیشتر در سینما و قانونی شدن ابتذال می شود؛ برخی از سینماگران خاطرنشان کردند: آزادکردن پروانه ساخت باعث ولنگاری بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس بر اساس ماده ۱۰ پیش نویس نظام تهیه کنندگی که چندی پیش از سوی سازمان سینمایی منتشر شد، دسته‌ ای از موسسات فیلمسازی که در رده یک قرار گرفته‌ اند بلافاصله پس از ارائه درخواست و تکمیل مدارک یک فیلمنامه، پروانه ساخت دریافت می‌ کنند و نیازی به بررسی درخواست آن ها در شورای پروانه ساخت وجود ندارد!

توانایی تولید سالانه ۲۰ فیلم شامل ۵ فیلم سینمایی، سابقه تولید ۲۰ و مالکیت حداقل ۱۵ فیلم سینمایی و معدل جذب مخاطب بیش از متوسط مخاطب سالانه برخی از مهمترین شرایط ذکرشده برای این مؤسسات در نظام‌ نامه تهیه‌کنندگی است.

بخش عمده ای از سینماگران کشور نسبت به این اقدام نادرست که می تواند ضمن ایجاد انحصار برای عده ای تهیه کننده خاص، موجبات تولید هرچه بیشتر آثار نازل، سطحی، مبتذل و سخیف را فراهم سازد انتقادات جدی کردند.

در همین راستا ۱۰۰ تن از سینماگران طی نامه‌ای به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نسبت به پیش‌نویس منتشرشده از نظام نامه تهیه‌کنندگی سینما اعتراض کردند.

این تهیه کنندگان و کارگردانان سینما نظام نامه تهیه‌کنندگی فیلم را زمینه ساز ایجاد انحصار و رانت عنوان کرده‌ اند و طی نامه‌ ای به حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور با اعلام اینکه این نظام نامه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید است، خواستار بازنگری عاجل در آن شدند.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن علی اکبری، علیرضا رئیسیان، سیدامیر سیدزاده، سیدسعید سیدزاده، محمد قهرمانی، داود بیدل و سیروس الوند و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی نیز نظرات شان را با سینماپرس در میان گذاشتند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان در ذیل گردآوری شده است.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: بنده با طرح حذف پروانه ساخت آثار سینمایی به شدت مخالفم و با تمام احترامی که برای هنرمندان کشور قائل هستم و معتقدم بسیاری از آن ها دلسوزانه تر از مدیران برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر کشور تلاش می کنند معتقدم شورای پروانه ساخت مانند گذشته باید جایگاه نظارتی خود را حفظ کند تا هر فیلمی تولید نشود. بنده معتقدم بر اساس آخرین خروجی باید برای تهیه کنندگانی که در کارنامه کاری شان تنها تولید فیلم های ارزشی، اخلاقی و انقلابی به چشم می خورد تنها برای یک بار پروانه ساخت حذف شود. باز هم تأکید می کنم که حذف مادام العمر پروانه ساخت می تواند سینمای ایران را بیش از پیش به سوی انحطاط و نابودی بکشاند و باید جلوی این اتفاق نامبارک گرفته شود؛ مسئولان باید آگاه باشند که حذف پروانه ساخت مانع از نظارت جدی دولت بر محصولات فرهنگی می شود.

علیرضا رئیسیان تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: طرح ارائه شده برای حذف پروانه ساخت باعث ایجاد انحصار به صورت قانونی می شود؛ این عمل اشتباه است و بعدها زحمت بسیاری لازم دارد تا انحصار به وجود آمده جمع شود. این طرح زمانی می تواند درست باشد که نظارت پیش از تولید برای همه آثار به صورت یکسان حذف شود نه اینکه کمیت تولید برخی دفاتر سینمایی بتواند برگ برنده ای برای عدم درخواست پروانه ساخت برای فیلم های شان شود که این امر اصالت دادن به سرمایه است! سازمان سینمایی اگر می خواهد پروانه ساخت را حذف کند باید آن را برای یکایک سینماگران حرفه ای و دارای سابقه در صورت تمایل شخصی شان حذف کنند. و کارگردان و تهیه کننده فیلم اول پروانه ساخت بگیرند و به مرور این هم حذف شود چون یکباره نمی شود همه چیز را حذف کرد. اصولاً عده ای برای فرار از مسئولیت ترجیح می دهند دولت پاسخگو باشد این در حالی است که ما در هیچ کدام از شاخه های فرهنگی و هنری نظارت قبل از تولید محصول نداریم و تنها در سینما این اتفاق رخ می دهد.

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: پیش نویس نظام نامه تهیه کنندگی باعث ایجاد تشکیل باند و انحصار در سینما می شود و قطعاً بسیاری افراد با مشارکت های پایین در تولید برخی فیلم ها قانون را دور خواهند زد تا مشمول چنین مصوبه غلطی شوند و در یک جمله باید بگویم پیش نویس نظام نامه تهیه کنندگی شفافیت قانونی ندارد. با حذف پروانه ساخت تکلیف نظارت بر محتوا چه خواهد شد؟؛   یکی از نکات مهم که برخی مدیران سینمایی نسبت به آن بی توجهند این است که وقتی پروانه ساخت را بردارند کسانی که نگاه بیشتری به گیشه دارند و به نیاز فرهنگی کشور و جامعه بی توجه هستند فیلم هایی تولید می کنند با فرهنگ و مقررات وزارت ارشاد و فرهنگ عمومی جامعه مغایرت دارد.

سیدسعید سیدزاده دیگر تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به این طرح تصریح کرد: امروزه در سینما شاهد ترویج بی بندوباری، از هم گسیختگی اخلاق و فرهنگ ایرانی-اسلامی هستیم و آزادکردن پروانه ساخت به صورت انحصاری برای عده ای تهیه کننده خاص باعث ولنگاری بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد و عده ای یاغی بیش از پیش سینمای جمهوری اسلامی ایران را به بیراهه، ابتذال و انحطاط خواهند کشاند. به خدا پناه می برم از شر شیطان رانده شده!؛ واقعاً در ابتدای کلامم جز این مطلب چیز دیگری نمی توانم بگویم چرا که این اتفاقات و این تصمیمات بر اساس اخلاق مداری و ترویج روحیه خودباوری ملی و ارزش های اسلامی نیست!

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: حذف پروانه ساخت تنها باید برای افراد انقلابی، معتمد و متعهد صورت گیرد. کسانی باید بدون پروانه ساخت مبادرت به تولید فیلم کنند که خطوط قرمز نظام را بشناسند، به آیین نامه ها و ملاحظات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلط باشند، حدود شرعی و اخلاقیات را در آثارشان رعایت کنند و توجه به منافع ملی را همواره در نظر داشته باشند. سازمان سینمایی باید با هرگونه انحراف در سینما برخورد قاطع داشته باشد؛ مسئولان این سازمان باید برای خودشان، برای سینمای کشور و مهمتر از همه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شأن قائل باشند و اجازه ندهند کسی جرأت تخلف داشته باشند. سازمان سینمایی موظف است نظارت و رصد خود را در سینما چند برابر کند نه اینکه با ندانم کاری باعث خسران بیشتر در سینما شود.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: حذف پروانه ساخت به ابتذال در سینما شکلی قانونی می دهد! کسانی که چنین طرح هایی را ارائه می کنند تنها درصدد ترویج ابتذال بیشتر در سینما هستند و من نمی دانم این افراد چه فاجعه ای بیش از این فاجعه کنونی که در سینما شاهد آن هستیم را می خواهند به بار بیاورند! نکته مهم اینجا است که امروزه سینمای ایران سرشار از زشتی ها و تلخی ها و سیاهی ها شده است؛ خبری از اخلاق مداری، انسانیت، ایثار، از خودگذشتگی، صلح و معرفت در سینما نیست! بی تردید حذف پروانه ساخت می تواند منجر به تولید آثاری به مراتب مبتذل تر و شنیع تر از آثار کنونی شود و این اتفاق برای عرصه فرهنگی و هنری کشور بسیار خطرناک است.

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: بی تردید از منظر محتوایی باید نظارت جدی بر روی آثار سینمایی وجود داشته باشد و  نظارت پیش از تولید، بر محتوای آثار بسیار مهم است و اگر مدیران سینمایی به هر دلیلی می خواهند پروانه ساخت را حذف کنند باید سازوکاری جدی از منظر حقوقی برای نظارت پیش از تولید آثار در نظر بگیرند تا محتوای فیلم های تولید شده با اهداف و آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران همخوانی داشته باشد. بنده به مباحث فنی فیلم ها کاری ندارم و معتقدم مدیران سینمایی باید توجه ویژه ای داشته باشند تا آثار از نظر سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و... بر اساس آیین نامه های از پیش تعیین شده در وزارت ارشاد تولید شوند. لازم به یادآوری است که پروانه ساخت برای این است که آثاری بر ضد مصالح کشور تولید نشوند، دروغگویی نسبت به مسائل روز در آثار سینمایی ترویج نشود و...؛ نکته قابل تأمل آنجا است که در خود آمریکا و سینمای هالیوود هم وضعیت به همین گونه است و کسی بدون دریافت مجوز نمی تواند مبادرت به ساخت فیلم کند.

سیروس الوند کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: ما نباید گذشته را فراموش کنیم؛ حذف پروانه ساخت می تواند موجب رشد فیلم های نازل شود، بنده خوب به خاطر دارم که حذف پروانه ساخت در دوران سیف الله داد منجر به تولید فیلم های سخیف، سطحی و تجاری شد و بار دیگر نباید این اشتباه در سینمای کشور تکرار شود. بنده شخصاً موافق حذف پروانه ساخت نیستم به این دلیل که ضمن تولید انبوه فیلم های سطحی، این اتفاق می تواند همین امنیت نصفه و نیمه ای که اکنون در سینما داریم را از بین ببرد. در حال حاضر وزارت ارشاد مجوز ساخت آثار را می دهد و نسبت به مجوزی که به فیلمسازان می دهد مسئولیت دارد چرا که سینماگران بر اساس آن مجوز مبادرت به ساخت فیلم می کنند و وزارت ارشاد بعداً نمی تواند مانع نمایش فیلم های شان شود؛ بی تردید اگر پروانه ساخت حذف شود وزارت ارشاد دیگر هیچ مسئولیتی را در قبال صرف هزینه های میلیاردی فیلم ها بر عهده نمی گیرد و اوضاع سینما به شدت دچار تشت می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.