شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۴

اقدام قابل تامل وزارت ورزش؛

جام رمضان با بازی‌های ممنوعه

انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران

سینماپرس: وزارت ورزش و جوانان در نظر دارد در اواخر ماه مبارک رمضان مسابقات ورزش‌های الکترونیک با عنوان جام رمضان را برگزار کند، در حالی که نگاهی به بازی‌های منتخب این رویداد نشان می‌دهد برخی بازی‌ها مجوزها را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ندارند.

به گزارش سینماپرس، این مسابقات تحت نظر انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران (نماینده فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک IESF در ایران) برگزار می‌شود که در سال ۱۳۸۵ با موافقت سازمان تربیت بدنی وقت به‌عنوان تنها ارگان رسمی ورزشی در رشته ورزش‌های الکترونیک شروع به کار کرده است و در سال ۱۳۹۰ با توجه به درخواست عضویت انجمن در فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک (IESF)، نام انجمن نیز به انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران تغییر یافت. نگاهی گذرا به سایت این انجمن هم نشان می‌دهد که در زمینه برپایی بازی‌های الکترونیک فعالیت زیادی دارد.
حالا در هفته اول خرداد قرار است رویداد جام رمضان توسط این انجمن برگزار شود و در اطلاعیه برگزاری هم ۱۴ بازی قرار است برگزار شود که برای هر بازی از ۳ تا ۱۲ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل هفت بازی که در این رویداد انتخاب شده‌اند، مجوز ندارد و نمی‌تواند در رویدادهای رسمی استفاده شود؛ امری که از سوی برگزارکنندگان آن نادیده گرفته شده است. جالب است که بدانید نهادهای حاکمیتی چون سازمان ورزش شهرداری تهران، صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و ورزشکاران کشور فدراسیون فوتبال، فدراسیون ورزش‌های همگانی و برج میلاد از زمره حامیان این رویداد هستند که بخشی از بازی‌های آن جزو موارد ممنوعه بازی است و از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوزهای لازم را کسب نکرده‌اند.
 Tekken۷ از جلمه بازی‌های مشهور جهانی است اما به دلیل خشونت‌های زیادی که حین بازی انجام می‌شود و نیز پوشش‌های کاملا باز شخصیت‌های زن بازی، مجوز عرضه ندارد؛ با این حال در این رویداد از سوی مسوولان جام در زمره بازی‌های منتخب قرار دارد.
Fortnite هم از جمله بازی‌های مشهور آنلاین جهانی که گردش‌های میلیون دلاری داشته و بازی‌های آن در سطح جهان شهرت دارد؛ با این حال به دلیل مسائل اخلاقی و نیز بروز خشونت بالا در این بازی در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است. گزارش شده که این بازی ژانر بتل رویال، دلیل اصلی بیش از ۲۰۰ مورد طلاق در انگلستان اعلام شده است. سایت دیجیاتو هم در این‌باره از خودکشی نوجوانانی خبر داد که به این بازی علاقه فراوان دارند. کارل تامپسون ۱۷ ساله پس از بالا ‌آوردن بدهی‌های سنگین و البته اعتیاد به بازی فورتنایت که باعث شده بود بخش زیادی از روزمره‌ خود را به تجربه‌ این بازی بپردازد، تصمیم به خودکشی گرفت. با توجه به گزارش‌ها، تامپسون به‌ندرت می‌خوابید یا حتی غذا می‌خورد و در نهایت تصمیم گرفت با خودکشی به زندگی خود پایان بدهد. این بازی در کشورهای عراق و نپال و اردن به دلیل نفوذ مخرب آن‌ها بر مردم و تاثیرات منفی این بازی‌ها ممنوع اعلام شده است.
 PUBG بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) محصولی از استودیو بازی‌سازی Tencent Games در سبک اکشن است که ابتدا نسخه کنسول آن ساخته شد و محبوبیت فراوانی به دست آورد. به دنبال موفقیت آن، شرکت سازنده آن را برای سیستم‌عامل اندروید و iOS تحت عنوان پابجی موبایل بازسازی کرد. این بازی سبک متفاوتی دارد و بازیکن را در فضایی قرار می‌دهد تا برای بقا با حریفان مبارزه کند. خشونت وجه اصلی این بازی است که به همین دلیل مخالفان بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است. برای مثال ناشر بازی PUBG در چین مجبور شده برای عبور از قوانین سختگیرانه‌ انتشار بازی در این کشور، این بازی را با محصول دیگری جایگزین کند. همچنین خانواده‌های اماراتی درخواست کرده‌اند تا بازی آنلاین پابجی در کشورشان ممنوع شود، زیرا معتقدند این بازی محتوای خشونت‌آمیزی دارد و اعتیادآور است و تأثیر بدی بر جوانان می‌گذارد. همچنین عراق در سطح پارلمان این کشور تصمیم به ممنوعیت این بازی گرفت. چین، نپال و هند و اردن هم این بازی را محدود و ممنوع اعلام کرده‌اند. برخی مسوولان مناطق مختلف هند اعلام کرده‌اند خشونت این بازی بسیار بالاست و نه‌تنها اقدام به فیلترکردن آن کرده‌اند، بلکه با متخلفانی که اقدام به اجرای آن در سرویس خود می‌کنند نیز برخورد قضایی خواهد کرد.
League of Legends هم از جمله بازی‌های منتخب این دوره است ولی جالب است که سال ۲۰۱۹ بدانید سازنده بازی League of Legends به‌طور رسمی اعلام کرد که سرورهای بازی برای دو کشور ایران و سوریه، به دلیل پیروی از قانون ایالات متحده آمریکا بسته شد! و حالا احتمالا مسوولان جام رمضان با فیلترشکن از سد این تحریم عبور کنند. بازیکنان وقتی که قصد ورود به بازی را داشتند با این پیام مواجه ‌شدند: «به دلیل قوانین کشور آمریکا بازیکنان در کشور شما نمی‌توانند در این زمان به بازی League of Legends دسترسی پیدا کنند. برداشتن این محدودیت‌ها وابسته به دولت آمریکاست، پس زمانی که این اتفاق بیفتد، ما از بازگشت شما به Rift خوشحال می‌شویم.»
همین چند نمونه از بازی‌هایی که قرار است در این رویداد برای کاربران در نظر گرفته شود، کفایت می‌کند؛ بازی‌هایی که به صورت عجیب خشونت را ترویج می‌کنند و مانند یک مخدر بر ذهن و روان بازیکن تاثیر می‌گذارند و حالا در ایران توسط یک نهاد دولتی و بدون توجه به نظر نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای در ایران اقدام به برگزاری رویدادی می‌کنند که اکثر بازی‌های آن در ایران مجوزهای قانونی را نگرفته و حتی توسط یکی از بازی‌سازها تحریم نیز شده است.
«صبح‌نو» آمادگی دارد که توضیحات متولیان این بازی‌ها را برای استفاده از این بازی‌ها به صورت شفاف منتشر کند.

*صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.