یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲

توسط مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛

انتشار جلد دوم «من تقی‌زاده هستم»

کتاب من تقی‌زاده هستم

سینماپرس: جلد دوم کتاب «من تقی‌زاده هستم» درباره اقدامات و عملکرد تقی‌زاده و روایت حوادث تاریخی دوره پهلوی اوّل و دوم منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، جلد اوّل کتاب «من تقی‌زاده هستم» مربوط به دوران مشروطه تا کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ بود و جلد دوم مربوط به اتفاقات و حوادث دوران پهلوی اول و دوم تا سال ۱۳۴۸ (سال وفات تقی‌زاده) است.

هدف از پژوهش و تألیف این دو جلد کتاب، در درجه اول روایت تاریخ معاصر در دوره بسیار حساس نهضت مشروطه و استیلای رژیم پهلوی با کودتای انگلیسی سوم اسفند ۱۲۹۹ از زبان رجلی است که در بیشتر حوادث این دوران سرنوشت‌ساز و عبرت‌آموز شرکت و حضور داشته است. در درجه دوم معرفی و شناخت شخصیت و افکار و اقدامات سیدحسن تقی‌زاده است که آیینه‌ای است برای سنجش افکار و اقدامات بسیاری از سیاستمداران و مدعیان امروز که چون او فکر و عمل می‌کنند.

فصل اوّل این کتاب از خروج تقی‌زاده از کشور بعد از صدور حکم فساد ملک سیاسی او توسط مراجع عالی‌قدر نجف ‌اشرف تا مراجعت او به کشور پس از حدود ۱۴ سال را در بر می‌گیرد؛ وی در این مدت در ‌ترکیه، لندن، آمریکا و آلمان اقامت داشته است.   فصل دوم از سال ۱۳۰۳ و زمانی که تقی‌زاده به ایران بازگشت تا پایان جنگ جهانی دوم سال ۱۳۲۶ را در بر می‌گیرد. این فصل هم بر دو بخش است: بخش اوّل از سال ۱۳۰۳ تا سال ۱۳۱۲ که تقی‌زاده در مسئولیت‌های مختلف حکومت استبدادی رضاخان حضور داشت و بخش دوم از سال ۱۳۱۲ تا سال ۱۳۲۶ را شامل می‌شود که وی مجدداًً به مدت ۱۴ سال در اروپا اقامت می‌کند. فصل سوم به حوادثی اختصاص دارد که از سال ۱۳۲۶ و حضور مجدد تقی‌زاده در داخل کشور و در مسئولیت‌های نمایندگی مجلس شورای ملی، نمایندگی و ریاست مجلس سنا و حضورش در فعالیت‌های متنوع و متعدد فرهنگی کشور، رخ داده بود. پدر فصل دوم، در نامه‌ای که تقی‌زاده به محمود افشاری در سال ۱۳۰۰ نوشته این‌طور آمده است: پ «اگر مطلب عمده که به عقیده این جانب کشیدن آمریکایی‌ها به ایران و دست دادن آنها در ادارات است سربگیرد عن‌قریب کارها به جاده اصلاح می‌افتد. باید آنچه ممکن است کوشش کرد که پای آمریکا را به ایران کشید. امتیازات داد. مستشاران عالی و فواید عامه و زراعت و طرق و شوراع و تلگراف از آنها آورده مدارس آمریکایی را تقویت نمود». این کتاب توسط مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.