پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵

مدیر شبکه مستند سیما:

فقر تصاویر از حوادث انقلاب و تاریخ معاصر را می‌توان با روایت شاهدان این حوادث جبران کرد

انقلاب اسلامی-15 خرداد-تظاهرات

سینماپرس: سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما معتقد است کمبود تصاویر آرشیوی از حوادث انقلاب و تاریخ معاصر را می‌توان با مستند کردن روایت شاهدان بی‌واسطه این حوادث جبران کرد.

به گزارش سینماپرس، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند در گفتگو با مهر درباره تصاویر موجود از قیام ۱۵ خرداد در آرشیو تلویزیون بیان کرد: تصاویری که از قیام ۱۵ خرداد داریم خیلی کم و محدود است چون در آن مقطع ویدئو نبوده و به همین دلیل تصاویر مستند موجود خیلی محدود است و بیشترین اسنادی که از آن زمان داریم عکس‌ها هستند.

وی ادامه داد: در واقع از وقایع قیام ۱۵ خرداد تصاویر آرشیوی یا دیده نشده‌ای وجود ندارد که البته نسبت به خیلی از حوادث انقلاب این وضعیت را داریم، مثلاً درباره ۱۷ شهریور هم با این کمبود تصاویر مواجه هستیم که فقط تک تصاویر هشت میلی متری وجود دارد.

مدیر شبکه مستند درباره سالروز ۱۴ خرداد و رحلت امام خمینی (ره) نیز بیان کرد: از این روز هم تصاویر دیده نشده در آرشیو تلویزیون به صورت محدود موجود است و تصاویر زیادی که در این زمینه ثبت شده در این سال‌ها در مستندهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و پخش شده است.

مستندسازی بر اساس روایت شاهدان

غفوری درباره وقایعی که تصاویر ویدئویی نسبت به آنها وجود ندارد، اظهار کرد: برای مستندسازی درباره این حوادث شاید بهتر است سراغ افرادی رفت که در این ماجراها و روزها دخیل بوده‌اند و روایت شاهدان و موثران در این حوادث را به تصویر کشید.

وی اضافه کرد: البته چنین کارهایی انجام شده است و درباره ۱۵ خرداد چندین مستند ساخته شده است اما هنوز جای کار دارد.

«تاریخ» سرفصل جدی مستندسازی در سیما

مدیر شبکه مستند درباره سفارش نسبت به چنین محورهایی عنوان کرد: موضوع حوادث تاریخی جزو سرفصل‌های جدی ما بوده است و آثار مختلفی هم تولید کرده‌ایم اما کفایت نمی‌کند و باید کارهای بیشتری تولید شود. در همین راستا چندین مجموعه را در دستور کار داریم که به تدریج اطلاع رسانی می‌شود.

غفوری در پایان به یکی از مستندها که به حوادث بعد از انقلاب می‌پردازد اشاره و عنوان کرد: اکنون در حال تولید مجموعه مستندی درباره حوادث بعد از بهمن ۵۷ داریم با نام «پس از طوفان» که مهدی نقویان کارگردانی می‌کند و امیدواریم به دهه فجر برسد. این مستند هم به حوزه‌های مختلف می‌پردازد، بخشی به منافقین، بخش‌هایی به بحث دولت موقت و یا گروه‌های سیاسی در آن زمان می‌پردازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.