جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹

شهاب عباسی:

برخی در تلویزیون می‌گویند من با پول «افسانه هزارپایان» خانه خریده‌ام‌!

افسانه هزارپایان

کارگردان سریال "افسانه هزارپایان" شبکه نسیم اعلام کرد که اگر مشکلی پیش نیاید ان‌شاءالله پایان خردادماه و یا نهایتاً اوایل تیرماه به آنتن خواهیم رسید.

"افسانه هزارپایان" عنوان سریال پرماجرایی از حیثِ مصاحبه‌های متعدد بازیگرانش است که دنبال دریافت دستمزدهایشان‌اند. سریالی که شهاب عباسی تهیه‌کنندگی و کارگردانی کرده و 15 قسمت پخش شده‌اش در بهمن‌ماه 1396، فضای تاریخی در قالب طنز موقعیت و کمدی فانتزی را نشان می‌دهد. مجموعه‌ای که جزو تولیدات نمایشی شبکه نسیم است و به دلیل مشکلات مالی دچار حاشیه‌های فراوان و بدهکاری به عوامل و بازیگران شد. قرار بود این سریال با پایان مشکلات فنی، دی‌ماه 1398 روی آنتن برود که این اتفاق نیفتاد. 

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , شبکه نسیم ,

ادای دین به داستان قدیمی "روزی روزگاری"

"افسانه هزارپایان" داستان زندگی خانواده‌ای است که به بهانه تهیه جهیزیه عروسی راهی سفر می‌شوند اما با حمله راهزن‌ها به کاروان‌شان مسیر زندگی‌شان تغییر می‌کند. نسرین مقانلو در نقش عمه گلاب، رضا توکلی عمو گرشا و مریم کاویانی ترمه و مادر این خانواده را ایفا می‌کنند. رامین راستا مهرداد یا در واقع اشناف داستان است، علی اوسیوند در نقش عطار ظاهر شده و رامین ناصرنصیر حکیمِ "افسانه هزارپایان" است. به تعبیر شهاب عباسی قرار دادنِ دو کاراکتر حسام‌بیک و مرادبیک نوعی ادای دین به داستانِ قدیمی "روزی روزگاری" امرالله احمدجو است که این دو کاراکتر را ارژنگ امیرفضلی و رحیم نوروزی ایفا می‌کنند.

عزت‌الله مهرآوران تاجر، بیوک میرزایی گندای،‌ عزت‌الله رمضانی‌فر مشاور، تورج نصر دو نقش طبیب و رئیس قبیله (پیل بزرگ) و ابراهیم شفیعی "بقیه" داستانِ این مجموعه 52 قسمتی است.  البته کیمیا گیلانی، مرتضی رستمی، سوزان عزیزی، حامد تهرانی، حمید نیک نبرد، کیوان ملک مطیعی، سالار کریمخانی، سارا والیانی، حسین میرزاییان، فرشته ترابی، آناهیتا خسروی دیگر بازیگران این سریال‌اند.

شهاب عباسی در گفت‌وگویی با تسنیم  از پخش احتمالی این سریال تلویزیونی در پایان خردادماه یا اوایل تیرماه خبر داد و گفت: از مدیران شبکه نسیم شنیده‌ام که ان‌شاءالله مشکلی نباشد این سریال تلویزیونی 52 قسمتی در پایان خردادماه یا اوایل تیرماه روی آنتن برود. قبلاً 15 قسمت روی آنتن رفته بود خیلی عجله‌ای خواستند که در دهه فجر آن سال پخش شود و با ضعف‌های نمایشی همراه بود با رفع مشکلات و ضعف‌هایش، ریتم تند و جلوه‌های ویژه و موسیقی در قالب 52 قسمت پخش خواهد شد. 

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , شبکه نسیم ,

زمان پخش "افسانه هزارپایان"

مشروح گپ و گفت شهاب عباسی کارگردان "افسانه هزارپایان" که برای اولین‌بار درباره همه حواشی این مجموعه تلویزیونی صحبت کرده است را در ادامه بخوانید:

کارگردان و طراح "خنده‌بازار" و "افسانه هزارپایان" با اشاره به اینکه دوست دارم این سریال دیده شود، تأکید کرد: واقعاً اتفاقاتی که برای این مجموعه تلویزیونی افتاد مثل نامش "افسانه‌ای" شد. هجمه‌ای از مشکلات که عمدتاً بدون دخالت ما اتفاق افتاد اما خدا را شکر به هر طریقی توانستیم از پَسِ آن برآییم و حالا آماده پخش است. نکته‌ای که مدیران شبکه نسیم گفتند فکر می‌کنم پایان خرداد و یا اوایل تیرماه پخش شود. زمان هر قسمت 30 دقیقه است و خدا را شکر می‌کنم شبکه نسیم بیننده‌اش را پیدا کرده و امیدوارم سریال ما هم خوب دیده شود. در همه دنیا باکس‌های نمایشی در زمان 20 تا 30 دقیقه جا افتاده، چون ریتم، تندتر می‌شود و ما کمتر سکانس‌های کش‌دار و خسته‌کننده می‌بینیم. ان‌شاءالله که مشکلی پیش نیاید و به پخش برسیم البته امکان دارد تصمیم‌گیری‌ها هم عوض شود و این سریال به زمان دیگری موکول شود.

ماجرای انتقاد به دستمزدها و حاشیه‌های سریال

وی در خصوص حرف و حدیث‌های بازیگران و انتقاد به دستمزدهایشان، توضیح داد: شاید برای اولین‌بار باشد در مورد این اتفاقات در جایی گفت‌وگو می‌کنم، هیچ‌وقت دنبال هیاهو نبوده‌ام و همیشه دوست داشتم برای رسانه‌ملی و خنداندن و شاد کردن مردم قدمی بردارم. متأسفانه یکسری حرف‌هایی پیش آمد و همیشه هم چنین آدم‌هایی هستند که دوست ندارند کسی پیشرفت کند. این کار دستخوش حاشیه‌ها و چالش‌هایی شد که نوک پیکان این هجمه‌ها به طرف من بود. چون به هر حال طراح قصه، کارگردان و تهیه‌کننده سریال بودم و بالأخره بار مشکلات و اتفاقات سریال هم بر روی دوش من است. متأسفم که برخی به راحتی تهمت و افترا زدند که از برآوردهای شبکه برداشت کرده‌ام و برای خودم هزینه کرده‌ام، خانه خریده‌ام و هزار شایعه‌پراکنی و شائبه دیگر. با وجود اینکه همه می‌دانند چنین شایعاتی وجود نداشته و ندارد، شبکه و حراست هم در جریانند اما با این اوصاف این جریان از پیش طراحی شده و به نظرمن ساماندهی شده، به این هجمه‌ها ادامه داد. 

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , شبکه نسیم ,

سریالی که تاریخی شد؛ دخلی که به خرج‌ها نخورد!

عباسی به سختی و پیچیدگی ساخت "افسانه هزارپایان" اشاره کرد و افزود: مشکل بزرگِ ما این بود که دخل و خرج‌مان به هم نخورد؛ چرا که برآورد ما برای ساخت چنین حجم تاریخی که اجرا شد،‌کم بود. وقتی برای بافت ریش و مو فقط 45 میلیون تومان هزینه شده و گریم سنگین روزانه هنرمندان که 3 تا 4 ساعت درگیر می‌شدند یا روزهایی که 300 نفر هنرور در جلوی دوربین داشتیم و در شهرک غزالی و دکورهای خاص و آکسسوار اجاره‌ای و لباس‌های طراحی شده و خیلی از اتفاقات دیگر که همه هزینه‌آور بودند. کار ما آپارتمانی نبود و قصه طنزمان در بستر اتفاقات تاریخی روایت می‌شود و مدیران هم از ما انتظار داشتند این سریال، کار با کیفیتی شود و به خاطر همه این اتفاقات، تعادل مالی‌مان به هم خورد و پشت‌مان این حرف و حدیث‌ها بوجود آمد که اعتقاد دارم ساماندهی شده و تعمدی‌اند. 

بغض کارگردان و کارشکنی عده‌ای 

تهیه‌کننده و کارگردان سریال "افسانه هزارپایان" با حالتِ بغض و ناراحتی از همه این اتفاقات، خاطرنشان کرد: نزدیک به 30 بازیگر که هنوز مطالبه دارند اغلب آنها جزو کسانی‌اند که کارشکنی کردند. وقتی سر صحنه می‌آمدند حتی گریم می‌شدند و بعد می‌گفتند پول نیست ما می‌رویم. اما هم آنها می‌دانند و هم مجموعه کسانی که در این حرفه حضور دارند، همان‌طور که انتظار دارند پول‌شان پرداخت شود باید به قراردادی که نوشته شده هم پایبند باشند. یادتان باشد سه سال پیش صداوسیما هم در تنگنای مالی قرار گرفته بود و کار اسپانسری هم نداشت. واقعاً با گرانی دلار و طلا مواجه شدیم و همه‌چیز چند برابر شد حتی یونجه اسبی که در صحنه کار ما حضور داشت. واقعاً همه‌چیز دست به دست هم داد و جالب است دوستان با این شرایط ما را آزرده می‌کردند. همه عوامل صحنه را کنار هم قرار می‌دادیم مثل هنرورها، گریم، سرویس‌ها و غذا و خیلی چیزهای دیگر، آن خانم و آقای هنرمند می‌گفتند تا پول ما را ندهید کار نمی‌کنیم. این رفتارها عامدانه بود، چون با سرویس می‌آمدند، غذا می‌خوردند و گریم می‌شدند. واقعاً هزینه یک روز صحنه ما بالغ بر 35 میلیون بود و آنها به این هزینه بیت‌المال و تعهدات خودشان هیچ‌ پایبندی نداشتند. این رفتارها حتی باعث شد کار 8 ماهه را دوساله بسازیم چون در میانه راه حتی 4 ماه مجبور شدیم استراحت‌ها و توقف‌هایی در کار داشته باشیم. 

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , شبکه نسیم ,

تهمت به شهاب عباسی و ورود تهیه‌کننده پیشکسوت

وی در خصوص ورود تهیه‌کننده‌ای پیشکسوت به ماجرای دستمزد عوامل و بازیگران سریال، گفت: مهران مهام از تهیه‌کنندگان و چهره‌های پیشکسوت و کاربلد در این حوزه به عنوان حَکم وارد شد و اولین چیزی که از من پرسید حساب و کتاب‌ها بود که باید برای خودم مشخص شود خلافی صورت نگرفته باشد. من چندین بسته پرینت بانکی و هرآنچه که به عنوان سند مالی نگه داشته بودم و به حراست و مراجع ذیربط هم ارائه دادم در اختیار این تهیه‌کننده پیشکسوت هم قرار گرفت. برای آقای مهام هم وقتی مسجّل شد هیچ خلاف مالی اتفاق نیفتاده، وارد عمل شدند تا مشکل حل شود. جالب است بدانید که تدوینگر ما راش‌ها را نگه داشته بود تا دستمزدش را بگیرد یا تصویربردار راش‌ها را برداشت و گفت نمی‌دهم و هنوز هم نداده است. حتی جلساتی در سیمافیلم برگزار شد و آقای مهام جلسه گذاشتند و گفتیم این راش‌ها را بدهید پول‌تان را بگیرید اما باز هم این کار را نکردند. می‌گفتند شهاب عباسی خانه خریده و باید پول ما را بدهد و متأسفم که هنوز هم برخی در تلویزیون می‌گویند من با این پول خانه خریده‌ام‌ و حتی بر این باورند من کلاهبردارم؛ با اینکه اسناد مالی آن را به مراجع ذیربط ارائه داده‌ام.

"افسانه هزارپایان" پخش شود تا بسیاری از شایعات پایان یابد

عباسی بازیگر و کارگردان تلویزیون با اشاره به اینکه به خاطر "افسانه هزارپایان" زندگی‌ام را فروختم، تأکید کرد: درد است که این همه افترا و تهمت می‌شنوم. صدابرداری که در کنار تصویربردار، صداها را به ما نداد و این‌قدر به خاطر مبالغ اندکی گروکشی کردند. حتی گروه بر علیه من تشکیل دادند و فقط جرم من این بود که دخلم به خرجم نمی‌خورد. قسمت‌هایی که راش نداشتم و چه سکانس‌های زیبایی بود که مجبور شدم جایگزین کنم و راوی بگذارم؛ صداها را دوبله کردم و یکسری از بازیگران جای خودشان صحبت کردند و برخی هم کم‌لطفی کردند و به جای آنها دوبلور گذاشتیم. خانه ندارم در داخل آن بنشینم و بعد از 25 سال با صداقت کار کردن و نداشتن هیچ پرونده کارشکنی و هیچ مورد اعتراض، من مانده‌ام با این همه بدهکاری و مشکلات؛ تنها امیدم این است، "افسانه هزارپایان" پخش شود تا بسیاری از شایعات پایان یابد. چرا که برخی خیلی کم‌لطفی می‌کنند و می‌گویند کار نصفه رها شده است.  

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , شبکه نسیم ,

توجه سریال به اقتصاد مقاومتی

نویسنده سریال "کامیون" هدف از ساخت "افسانه هزارپایان" را توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما سریال‌مان را برپایه اقتصاد مقاومتی طراحی کردیم و با دیدنِ "افسانه هزارپایان" به این درون‌مایه خواهید رسید. فقط کمدی نساختیم و داستانی را روایت می‌کنیم که اهداف اقتصادی را با زبان شیرین بازگو و اجرا می‌کند. این سریال خیلی مرا اذیت کرد اما برایم دوست‌داشتنی و خاطرانگیز است. ان‌شاءالله پخش شود خستگی از تن‌مان بیرون می‌رود؛ اذیت‌هایی که نه به خاطر فحش خوردن از فلان بازیگری که کارشکنی هم کرد و یا دیگر اتفاقات، بلکه راش‌هایی که برای گروکشی برداشتند و به من ندادند تا به خروجی سریال لطمه بخورد. تنها امیدم این است سریال دیده شود و حال همه را خوب کند. 

انتظار از تلویزیون

وی در پاسخ به این سؤال که از تلویزیون چه انتظاری دارید، افزود: حمایت بیشتری لازم داریم. تهیه‌کنندگان کم‌تجربه اما پر از خلاقیتی مثل ما، باید دست‌مان را بگیرند و بگذارند کار کنیم تا در باتلاق این مشکلات گرفتار نشویم. اولین بار است این درد و دل‌ها را می‌کنم چون واقعاً تا این حد و اندازه، تهمت و افترا نشنیده بودم. واقعاً بعد از کار "خنده بازار" با 75 درصد بیننده چه اتفاقی می‌افتد دو سال من و تیمم به طور نامحسوس ممنوع‌الکار می‌شویم. حق آدم‌هایی که خلاقند و با جان و دل کار می‌کنند این نیست.

اجرا در شبکه ایران‌کالا

عباسی در پایان با اشاره به اجرای مسابقه‌ای در تلویزیون، اظهار کرد: بعد از نویسندگی و بازیگری در سریال "کامیون"، پیشنهادی دارم که مجری مسابقه‌ای در شبکه ایران‌کالا شوم. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.