شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

فاطمه قاسم‌پور:

نظارت بر شبکه نمایش خانگی ضعیف‌ و شاخص‌های نظارت بر آن به درستی مشخص نیست

فاطمه قاسم‌پور

سینماپرس: نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی کوتاه خود نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی را نقد کرد.

به گزارش سینماپرس، با برپا شدن یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نظرات نمایندگان ملت درباره مسائل فرهنگی و هنری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگرچه که هنوز کمیسیون‌ها اعضای خود را به طور کامل پیدا نکرده است اما گفت‌وگو با آنها درباره موضوعاتی مانند سینما و شبکه نمایش خانگی می‌تواند از الان دیدگاه‌های اعضای جدید خانه ملت را روشن کند.

شبکه نمایش خانگی , سینما ,

فاطمه قاسم‌پور

در این خصوص با فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران، کارشناس فرهنگی و برنامه‌ساز گفت‌وگوی کوتاهی را در ساعت استراحت نمایندگان بین دو جلسه علنی مجلس شورای اسلامی داشتیم. وی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زنان و خانواده است.

قاسم‌پور در ابتدا بیان کرد: آنچه که به عنوان یک فعال فرهنگی از تماشای برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی برداشت کردم این است که به جهت اینکه نظارت بر شبکه نمایش خانگی  ضعیف‌ است و  شاخص‌های نظارت بر آن به درستی مشخص نیست، تولیداتی صورت می‌گیرد که با مؤلفه های فرهنگی جامعه در تضاد است. از سوی دیگر مسأله‌ای که وجود دارد این است که باتوجه به اینکه سریال‌های شبکه نمایش خانگی به فروش جدی فکر می‌کنند معمولاً داستان‌های عاطفی و عامیانه را انتخاب و لحاظ می‌کنند  و از طرف دیگر تصویری که ارائه می‌کنند مرتبط است با موضوعاتی که به نوعی خط‌شکنی داشته باشند.

وی درباره ظرفیت شبکه نمایش خانگی برای تولید کارهای خوب و خانوادگی گفت: قاعدتاً ظرفیت‌های تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی فرصتی است برای اینکه هم نشاط و روحیه را به خانواده‌ها بیاورند و اینکه اوقات فراغت را در خانواده‌ها فراهم کنند و در عین حال بتوانند فرهنگ بومی ما را در میان ما بیاورند تا نسل جوان و نوجوان ما با مباحث فرهنگی و زیست بوم فرهنگی خودشان آشنا بشوند. در کنار آن خانواده‌ها هم بتوانند از این فرصت استفاده و مهارت افزایی کنند. این فرصت بسیار خوبی برای ارتقای فرهنگ بومی خانواده‌ها است که مورد استفاده قرار بگیرد.

اما متأسفانه باید گفت که نگاهی که در این حوزه غالب است، صنعت فرهنگ است؛ یعنی اینکه به جای اینکه این فضا در خدمت فرهنگ باشد، این فرهنگ است که مورد استفاده قرار گرفته است و به جای اینکه تقویت زیست بوم فرهنگی لحاظ شود، فرهنگ سرمایه‌داری تقویت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.