سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۰

نشست نمایشگاه "من سیال می شوم" برگزار شد

معیری زاده: آثار هنگامه صدری پایان عصر رمانتیسم نگارگری است

اثار نقاشی هنگامه صدر

جنبش هنر مدرن وقتی بعد از یک قرن به آثاری رسید که آن را می توان آخر هنر یا به تعبیری دیگر مرگ هنر دانست. از درون دچار انشعاباتی شد که پسا مدرن و بعدها هنر پست مدرنی جانی تازه به هنر بخشیدند.هنر مدرن با نقاش های تک رنگ مارک روتکو، سمفونی سکوت جان کیج و تئاتر بی چیز یرژی گرتوفسکی در عمل به پایان هنر رسیدند. زیرا جنبش های هنری آوانگارد خود را در پایان هنر می دانستند و عملا چیز دیگر برای افزودن به آنها و یا زمینه رشد نمی دیدند. اما هنرمندان جوان درون جنبش هنر مدرن راهی را برای برون رفت از این مرگ هنری یافتند و با پانهادن به هنر پسا مدرن راهی جدید برای گفتگوی هنر ایجاد کردند که بعدها موجب شکل گیری جنبس هنری پست مدرن شد.


به گزارش خبرنگار تجسمی سینمای ایران، با این مقدمه نگاهی به نمایشگاه "من سیال می شوم" هنگامه صدری در گالری ساربان می کنیم که با همین دیدگاه دست به تجربه ای جدید در هنر نگارگری ایران زده است.

سعید معیری زاده، مدیر هنری نگارخانه ساربان در نشست مطبوعاتی نمایشگاه "من سیال می شوم" که عصر روز گذشته در برگزار شد، گفت: کارهایی که درحال حاضر در زمینه نگارگری ارائه می‌شوند، نشان از آن دارد که این هنر به پایان رمانتیسم رسیده است و در برخی از آثار می‌بینیم به سمت واقعیت (رئال) روی آورده است.

وی در مورد آینده نگارگری پیش‌بینی کرد: اینکه نگارگری به چه سمت و سویی می‌رود، هنوز مشخص نیست و نمی‌دانیم نگارگران دوست دارند واقعیت را وارد کار خود کنند یا نه؟ اما به نظر من آثار هنگامه صدری را می توان پایان عصر رمانتیسم نگارگری ایرانی و آغاز پسا نگارگری دانست.

هنگامه صدری، نقاش و نگارگر که آثارش در نگارخانه ساربان درحال نمایش است، در بخشی از این نشست به روند علاقه خود از نگارگری به نقاشی پرداخت: تعدادی از کارهایم در این نمایشگاه، به نگارگری مربوط می‌شوند منتهی این آثار رویکردی نو از نظر فرم و فضای نگارگری دارند.

وی با بیان اینکه تجربه نگارگری هنوز در نیمه خودآگاه وی وجود دارد و به همین دلیل در آثار نقاشی‌اش هم رگه‌هایی از این هنر دیده می‌شود، افزود: تابلوهای نقاشی که در این نمایشگاه نشان داده‌ام در واقع مقدمه‌‌ای بوده‌اند برای شکستن فضای نگارگری و برای همین بیشتر از فرم های بادکنک، فرفره و...استفاده کرده‌ام چون دنبال ساخت و ساز نگارگری نبوده‌ام و به عمد قلمگیری‌ را از نقاشی‌ام دور کردم تا از نگارگری دور شوم.

صدری با بیان اینکه سال گذشته نمایشگاه نگارگری بازخوانی داستان منطق‌الطیر عطار در موسسه صبا به نمایش گذاشته است، گفت: هدف اصلی من در این کار این بود که برای نمایشگاه بعدی، خودم و جامعه‌ را با یک دید چالشی نگاه کنم و نیاز داشتم روی این قضیه بزرگنمایی کنم. چون وقتی کتاب عطار را خواندم به این نتیجه رسیدم که خیلی مواقع باورهایی را می‌پذیرید اما در واقعیت چیز دیگری می‌بینید که همین مسئله شما را با یک چالش بزرگ مواجه می‌کند.

این نقاش یکی از چالش‌های جامعه امروزی را وجود فرهنگ‌های مختلف برشمرد: جامعه ما در بیشتر مواقع نادانسته درگیر این فرهنگ‌ها می‌شود و حتی می‌بینیم گاهی بازیچه فرهنگ غربی می‌شویم که زندگی ما را درگیر می‌کند.

صدری سپس آثار این نمایشگاه را ملهم از چنین فضایی دانست: با توجه به تناقض‌هایی که دیدم، سوژه‌ام را از مدل‌های زنان قرار دادم و آنها را با المان‌هایی از فرهنگ خودمان ترکیب کردم تا بتوانم تضاد را به مخاطب القا کنم. به عمد چهره‌ها را در آثارم بکار بردم و همان عکس‌ مدل‌ها را بدون تغییر کشیدم تا نمادی از واقعیت باشند و در کنار آن، نشانه‌هایی از نگارگری که نمادی از فرهنگ انتزاعی هستند، استفاده کردم.

این نقاش در مورد استفاده از مدل‌ها افزود: از مدل‌ها استفاده کردم تا نشان دهم ما معمولا در سطحی‌ترین شکل، تحولات جوامع دیگر را می‌پذیریم و همین موضوع باعث ایجاد چالش می‌شود.

وی همچنین در مورد کاربرد رنگ طلایی که نشانی از نگارگری است، در نقاشی‌هایش توضیح داد: سعی کردم در نقاشی‌هایم از رنگ طلایی پرهیز کنم چون معمولا نشانی از تذهیب را تداعی می‌کند با این‌حال در برخی از آثار مقدار کمی از این رنگ استفاده کردم تا به صورت ناخوداگاه بتوانم فرهنگ ایرانی و نگارگری را در تقابل با فرهنگ امروزی نشان دهم.

صدری در مورد اولین تجربه خود در زمینه نقاشی عنوان کرد: نشان دادن این تضاد در کارهایم تجربه‌ای بود که سعی کردم به صورت واقع‌گرایانه آثارم را خلق کنم و خودم را به نقطه صفر برسانم تا با یک دید چالشی به مسئله نگاه کنم.

وی همچنین در مورد اینکه چرا این تضادها را در نگارگری نشان نداده و به سراغ نقاشی رفته است، اظهار کرد: با نگارگری نمی‌شد این حرف‌ها را زد. توانمندی‌های نگارگری در حوزه خاصی است که دغدغه وارد شدن به مسائل روز جامعه را ندارد چون با یک نگاه تجریدی به عالم نگاه می‌کند که جایی برای اندیشه‌های شخصی نمی‌گذارد.

وی در مورد ظرفیت نقاشی برای نشان دادن مسائل روز گفت: در نقاشی به خصوص نقاشی غربی، هنرمند جایگاه ویژه‌ای دارد. درحالیکه نگارگران حتی امضایی از خود در پایین اثر نمی‌‌گذارند چون حقی برای خلق کردن برای خود قائل نیستند و نگارگری ادعای واردشدن به این حوزه را ندارد. برای همین برای نشان دادن هویت و تضاد جامعه به سراغ نقاشی رفتم.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.