دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵

هالیوود زیر ذره‌بین؛

شهر دروغ ها و کشتار سیاه پوست‌ها پروژه توقف ناپذیر نژادپرستان

فیلم سینمایی شهر دروغ‌ها

فیلم شهر دروغ‌ها موضوع قتل خواننده‌های رپ سیاه پوست را روایت می‌کند، پرونده این قتل‌ها بیش از بیست سال است که بدون رسیدگی جدی بایگانی شده است و به علت قرار گرفتن پلیس آمریکا در جایگاه متهم هیچ تلاش موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش سینماپرس، پلیس نژادپرست آمریکا طوری تربیت شده که سیاه‌های عادی و مشهور برایش فرقی ندارد و هرگونه واکنش به تخلف سیاه پوست‌ها تا حد مرگ پیش می‌رود، کشتار تعدادی از سیاه پوستان در سال ۱۹۹۷ توسط پلیس باعث اعتراضات گسترده در لس آنجلس می‌شود، ۵۰ درصد پرونده‌های رنگین پوستان حل نشده باقی می‌ماند، پرونده‌هایی که پلیس نمی‌خواهد حل شود.
فارست ویتاکر در نقش جک جکسون یک روزنامه نگار سیاه پوست و جانی دپ در نقش راسل پاول، بازرس پلیس پرونده قتل‌های سریالی رپرهای سیاه پوست است، این فیلم به کارگردانی برد فورمن در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد.
رپرهای سیاه پوست و پذیرفتن آنها به عنوان رپ و سلبریتی صرفا برای سرپوش گذاشتن بر تبعیض نژادی موجود در آمریکا و فریب افکار عمومی است، احترام دروغین به برخی سیاه پوستان مطرح در دنیای جدید آمریکا و تبعیض نژادی در هالیوود به یک کلیشه غیر واقعی و کسالت آور تبدیل شده است.
ساختار فیلم
داستان فیلم شهردروغ‌ها به دلیل عدم وجود درام دچار مشکل است و مانند یک مصاحبه تلویزیونی است که داستان در کنار آن روایت می‌شود، فیلم، فساد در پلیس لس آنجلس را به نمایش می‌گذارد، قتل‌های سریالی رپرهای سیاه پوست در اول فیلم توسط پلیس به خود سیاه پوستان ربط داده می‌شود، اما در نهایت مشخص می‌گردد که پلیس آمریکا در این قتل‌ها نقش داشته است.
جانی دپ که نقش بازرس پلیس را ایفا می‌کند، تنها نیروی پلیس حامی کشف واقعیت است، او پس از رسیدن به حقیقت به دنبال بیان واقعیت قتل‌ها در دادگاه است که قلب او از حرکت می‌ایستد و واقعیت در حاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.
فیلم روایت ضعیفی از فساد پلیس در دیترویت و لس آنجلس و برخورد تبعیض آمیز با سیاه پوستان به نمایش می‌گذارد و در آخر شهر لس‌آنجلس را شهر دروغ می‌نامد.
جمع‌بندی
جورج فلویدها در سال‌های نه چندان دور بی‌صدا کشته می‌شدند اما امروز صدای مظلومیت آنها از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به سراسر جهان مخابره می‌شود و نه تنها آمریکا بلکه قاره اروپا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و سیاه پوستان کشورهای مختلف را که هنوز با نوعی برده‌داری مدرن دست و پنجه نرم می‌کنند به یک قیام جهانی علیه نژادپرستی فرا می‌خوانند.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.