دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

پس از گذشت دو هفته از قتل یک شهروند آمریکایی؛

جان سیاهان برای کدام یک از سلبریتی ها مهم نبود؟

سلبریتی‌ها

سینماپرس: نزدیک دو هفته از قتل یک شهروند آمریکایی به دست پلیس این کشور می‌گذرد. تقریبا از فردای قتل مردم آمریکا شروع به تظاهرات علیه نژادپرستی ‌کردند.

به گزارش سینماپرس، چند روز بعد هم بسیاری از مردم جهان همبستگی خود را با آنها اعلام ‌کردند. در ایران هم واکنش‌ها زیاد بود؛ با این حال صدای یک طیف کلا در نیامد. کسانی که برای حمله تروریستی پاریس عکس برج ایفل گذاشتند و غمنامه‌ها سرودند و هر مساله‌ای رخ داد، موضع‌گیری ‌کردند، این‌بار سیاست سکوت را در پیش ‌گرفتند. جالب‌تر اینکه در خود آمریکا چهره‌های مهم هالیوود هم علیه نژادپرستی اعلام موضع ‌کردند اما از جماعت سلبریتی ایرانی یا صدایی درنیامد یا اگر هم درآمد، دوپهلو بود و حتی بعضی از آنها ایران را در این ماجرا محکوم ‌کردند. در این گزارش گشتی در صفحات مجازی برخی هنرمندان می‌زنیم تا ببینیم درباره قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور چه واکنشی داشته‌اند.

حمایت از آمریکا در پوشش دلسوزی برای وطن!
یکی از سلبریتی‌هایی که در این ماجرا سکوت نکرد، مهناز افشار است که مدت‌هاست در خارج کشور زندگی می‌کند. وی که هم‌اکنون فیلم «مهمان‌خانه 
ماه نو» به صورت آنلاین اکران می‌شود، در واکنش به قتل این شهروند سیاه‌پوست به دفاع از سیستم قضایی آمریکا پرداخت و نوشت: «یک پلیس در آمریکا به شکل بی‌رحمانه باعث خفه‌شدن و مرگ یک انسان شد. موضوع مهم بعدش اینکه مسوول مربوطه و رییس اون پلیس بعد این جنایت چه تصمیمی میگیره و چکار میکنه! آیا بهش جایزه میدن و ازش تقدیر میکنن؟ یا این فاجعه رو به فراموشی می‌سپارند و بیخیال میشن!!» او در یک توییت دیگر به کنایه نوشت: «برای همه دنیا نگران و دغدغه‌مند هستیم!! اما برای ایران هیچ.» جالب اینجاست که افشار در ادامه به نقل قولی دروغ از یکی از بازیگران آمریکایی پرداخت و دوباره برای وطن که مورد توجه نیست، دلسوزی کرد. شاید در اصل باید گفت افشار در اینجا دلش به حال آمریکا سوخته که این روزها زیر فشار است.

اعتراض به صداوسیما
پرستو صالحی که سال گذشته درباره مالیات هنرمندان خبرساز شده بود، درباره این ماجرا ترجیح داد به جای موضع‌گیری علیه صداوسیما نظر داده و علیه انتشار خبر اعتراض یکی از بازیگران آمریکایی در صداوسیما واکنش نشان بدهد. وی در این‌باره نوشت: «تیلور سوییفت بگه میشه اعتراض، پرستو صالحی بگه میشه اغتشاش! تمجید اخبار ۲۰:۳۰ از توییت تیلور سوییفت بابت مخالفتش با ترامپ! اینا مخالفت میکنن، اعتراض میکنن به عملکرد رییس‌جمهورشون قشنگه و تشویق داره، ما حرف بزنیم میشه تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت نظام و سیاه‌نمایی؛ چرا!؟ اینکه اونا اجازه دارند اعتراض کنن، مطالبه کنن، حرفشونو بزنن خوبه ولی برای ما بده!» و جالب اینجاست که وی باز هم حاضر نشده حرفی در محکومیت قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بزند. پست و استوری‌های آخر وی تبلیغاتی بود.

بی‌خیال و بگذر
ترانه علیدوستی، بازیگر سینما که در برخی مسائل مثل انتشار کلیپ علیه نیروی انتظامی و حمایت از دراویش مجرم در غائله گلستان هفتم ورود پیدا کرده بود، در این ماجرا سکوت اختیار کرده است. صفحه توییتر وی که فعلا به‌روز نمی‌شود و در اینستاگرام هم عکس وی با یک مجرم سیاسی و خبر فیلم جدیدش هست ولی خب این بازیگر هم سعی کرده بی‌سروصدا از کنار حوادث آمریکا بگذرد؛ این هم راهی است البته.

سکوت و سکوت
نوید محمدزاده هم که معمولا برای وقایع مهم اظهارنظری دارد این بار سکوت کرده است.
آخرین پست وی مربوط به عکسی از همایون شجریان است. وی چند هفته قبل در صفحه‌اش با انتشار عکسی از شهید همت برای بازی در نقش وی ابراز علاقه کرد. استوری‌های وی نیز هیچ‌کدام درباره وقایع آمریکا نبوده است و این بازیگر که در ماجرای ترور سردار سلیمانی عکسی وارونه از ترامپ منتشرکرد هم ترجیح داده است در این ماجرا سکوت کند. سام درخشانی، بازیگر و مجری این روزهای صداوسیما که تولدش فرزندش در کانادا را هدیه‌ای به خود دانسته بود از موضع‌گیری درباره حوادث و وقایع آمریکا خودداری کرده است. صفحه اینستاگرامی وی را که دیدیم، موضع‌گیری درباره قتل رومینا اشرفی و سحر قریشی هم بود اما خبری از سخنی درباره این مساله نبود.
سکوت ۱۹ روزه
یکی دیگر از سلبریتی‌هایی که در اکثر موارد موضع‌گیری می‌کرد، پرویز پرستویی بود. وی که حتی درباره جاسوسان محیط زیستی هم به اشتباه موضع‌گیری کرده بود، در ۱۹ روز گذشته هیچ‌ پستی در صفحه‌اش منتشر نکرده و فعلا ترجیح داده است که سکوت کند. استوری صفحه وی هم مربوط به تبریک تولد شخصی ناشناس است. عمده پست‌های پرستویی در این مدت اخیر مربوط به مسائل اجتماعی و فعالیت‌های خیریه وی بوده است. هر چند در صفحه یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی پیامی محبت‌آمیز بین وی و این خواننده رد و بدل شده بود.

آتش‌سوزی زاگرس و معرفی مراکز تفریحی
سلبریتی دیگری که ما صفحه‌اش را دیدیم، مهراب قاسمخانی است. او هم در صفحه‌اش درباره همه مسائل موضع‌گیری می‌کرد و خیلی از سوژه را با طنز به تمسخر می‌کشاند؛ با این حال در ماجرای قتل جورج فلوید سکوت اختیار کرده و ترجیح داده عکس‌های کودکی فرزندانش و یک مکان تفریحی را منتشر کرد. نرگس آبیار، فیلمساز خانم کشورمان هم در روزهای اخیر ترجیح داده درباره آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس و از بین رفتن بافت سنتی یکی از شهرهای یزد پست منتشر کند و از کنار مساله شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بگذرد.
 چند پست آخر محمدحسین مهدویان که آخرین اثرش «درخت گردو» حواشی بسیاری داشت، درباره خودش و فیلم‌هایش بود و حرفی هم درباره حوادث آمریکا نیست. رامبد جوان هم که بعد از حواشی تولد فرزندش در کانادا و بعد هم شروع کرونا ساخت خنداونه را معلق کرده، فعلا درگیر قرنطینه است و از طریق اینستاگرامش مردم را همچنان به خانه‌نشینی و فیلم دیدن و کتاب خواندن دعوت می‌کند. ظاهرا آقای جوان از قرنطینه اصلا اوضاع جهان را پیگیری نمی‌کند که صلاح ندانسته درباره این مساله اظهارنظر کند. هر چند در سابقه وی نشانی از ورود به مسائل چالش‌برانگیز 
دیده نمی‌شود.
هر چقدر جلوتر رفتیم، ناامیدتر شدیم؛ مثلا بررسی صفحه گلاره عباسی و بررسی پست‌های آخر وی چیزی جز تصویر خود وی نیست. دو استوری روز گذشته وی هم تشکر از مردم بابت مشارکت در یک خیریه و معرفی فیلم است. مهتاب نصیرپور، بازیگر سینما و تلویزیون هم درباره آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس و تبریک تولد نوید محمدزاده و تبلیغ آموزشگاه بازیگری خودش است. علی لهراسبی، مهدی پاکدل، محمد معتمدی، عباس غزالی، روزبه بمانی، هنگامه قاضیانی و محمدکارت هم از کنار این مساله بدون واکنش گذشته‌اند.  

*صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.