دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

در فاصله کمتر از دو هفته مانده به بازگشایی سینماها؛

مروری بر آیین‌نامه بهداشتی سالن‌های سینما

سالن سینما

سینماپرس: در فاصله کمتر از دو هفته مانده به بازگشایی سینماها پس از تعطیلی چهارماهه، آیین‌نامه ۱۵بندی سازمان سینمایی برای رعایت موازین بهداشتی در زمان تماشای فیلم ها را مرور می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، با تأیید ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد سالن‌های سینما از اول تیرماه با شرط ظرفیت ۵۰ درصد و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، از اول تیرماه کار نمایش فیلم را آغاز کنند.

‌به نظر می‌رسد منظور از رعایت پروتکل های بهداشتی که در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفت، همان آیین‌نامه ۱۵ بندی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری باشد که چهارم اردیبهشت ماه امسال اعلام شد؛ با این توضیح که بند اول این آیین نامه ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن را تا سقف ۴۰درصد مجاز دانسته بود که این ظرفیت در مصوبه جدید به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

درادامه، بندهای ۱۵گانه این آیین نامه را که توسط دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم تدوین‌شده مرور خواهیم کرد:

۱) در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰% مجاز است.

۲) چیدمان تماشاچیان بر روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.

۳) ضروری است تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها در نظر گرفته شود به گونه‌ای که افراد بتوانند به راحتی در میان آن‌ها تردد کنند.

۴) استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی است.

۵) لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان به سینما و سالن نمایش و حضور در سالن انتظار، فاصله‌گذاری ایمن رعایت شود.

سینما؛ خانه

۶) سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده مراجعه کنندگان مرتباً نظافت و ضدعفونی شود.

۷) در دسترس بودن مایع ضد عفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان الزامی است.

۸) گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، هر روز یک‌ بار الزامی است.

۹) به منظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی فاصله‌گذاری بین سانس‌ها با نیم‌ساعت تأخیر خواهد بود.

۱۰) فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده بلامانع است.

سینما؛ خانه

۱۱) تمامی سینماها موظف به پخش تیزر آموزشی در مورد مقابله با بیماری کرونا، قبل از نمایش فیلم می‌باشند.

۱۲) قرارگیری مایع دستشویی، مواد ضد عفونی‌کننده، دستمال کاغذی و دستگاه خشک‌کن در محوطه سرویس‌های بهداشتی سینماها الزامی است.

۱۳) جانمایی مصوب برای فروش بلیت به صورت اینترنتی به گونه‌ای است که پلان سالن سینما برای انتخاب صندلی مورد نظر و صندلی‌های غیر قابل استفاده و مسدود معین خواهد بود.

۱۴) مراجعان به هنگام ورود به سینما، تب سنجی شده و از ورود افراد مشکوک به بیماری ممانعت بعمل می‌آید.

تبصره: بدیهی است وجه کامل بلیت خریداری شده افرادی که از ورودشان به سینما ممانعت به عمل می‌آید باید عودت داده شود و به همین منظور سمفا (سامانه مرکزی فروش) تمهیدات لازم را در نظر گرفته است.

۱۵) بوفه‌های سینما موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی هستند و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله نیستند.

سینما؛ خانه

البته در همان زمان، بسیاری از بندهای این آیین‌نامه مورد انتقاد سینماداران و سایر اهالی سینما قرار گرفت؛ ازجمله رئیس انجمن سینماداران در گفتگویی با اعلام این که این ضوابط پانزده‌گانه مورد تأیید ما نیست گفت: جلسه مربوط به تعیین شرایط بازگشایی سینماها و ارایه این پروتکل، بدون حضور نماینده‌ای از سینماداران تشکیل شده است. یعنی خودشان نشسته‌اند و بدون اینکه قضیه را کارشناسی کنند، این بندها را پیشنهاد داده‌اند.

محمد قاصد اشرفی تأکید کرد: هیچ نماینده‌ای از سینماداران در آن جلسه حضور نداشته و گله من این است که چرا نظری از صنف ما پرسیده نشده است. من نمی‌دانم در رأس این کار چه کسانی قرار دارند که بدون توجه به منافع و مصالح سینما این تصمیم را گرفته‌اند. کسانی که حتی یک درصد از سینما هم اطلاع ندارند، چنین بندهایی را پیشنهاد کرده‌اند.

حالا باید دید که بازگشایی سالن های سینما با رعایت این مقررات چگونه اجرایی خواهد شد؛  ضوابطی که شاید بتواند چرخ‌های زنگ‌زده اکران سینما را به حرکت درآورد.

اکران تعطیلی در سینما

سرعت این حرکت البته کم خواهد بود و پیش‌بینی‌ها این است که استقبال مخاطبان نیز حداقل در دو یا سه هفته اول چندان بالا نباشد، اما به هرحال با توجه به ماندگاری شرایط فعلی و لزوم راه‌اندازی فعالیت‌های صنفی و اقتصادی، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز آغاز اکران با درنظرگرفتن این ضوابط  و البته محدودشدن به ظرفیت ۵۰درصدی سالن‌ها پیش‌ روی سینماگران و سینماداران نباشد.

از سوی دیگر، کمتر از دو هفته مانده به این موعد بازگشایی، هنوز تکلیف فیلم‌هایی که قرار است به روی پرده بروند مشخص نشده است. این در حالی است که شورای صنفی نمایش به‌عنوان متولی اکران فیلم‌ها نیز مدتی است که اسیر آشفتگی و اختلافات داخلی است.  خانه سینما انتخابات اعضای شورای صنفی نمایش را که چند هفته قبل برگزار شد، قبول ندارد و سازمان سینمایی هم در میانه این دعوا  هنوز رویکرد مشخص و روشنی اتخاذ نکرده است.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.