دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶

سیاسی ترین اثر سینمایی آقای کارگردان؛

ده نمکی به سراغ «دادستان» می رود

مسعود ده نمکی در فیلم سینمایی «زندانی ها»

سینماپرس: "عدالت‌خواهی" سوژه جدیدترین اثر کارگردان "اخراجی‌ها" و "معراجی‌ها" است که در ایران و خارج از کشور فیلمبرداری می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سال ۸۸، مسعود ده‌نمکی سریالی برای تلویزیون ساخت که نامش "دارا و ندار" بود؛ بعد از حاشیه‌ها و بازتاب‌های "اخراجی‌ها"، کاری درباره فقر و غنا با بازیگران طنازی مثل فتحعلی اویسی، رضا رویگری، شهره لرستانی، علیرضا خمسه و خیلی از هنرمندان دیگر این مجموعه تلویزیونی عید نوروز به شبکه ۵ آن دوران آمد. چقدر این روزها جای چنین آثاری خالی است که به فقر و غنا و پستی‌ها و بلندی‌های زندگی‌ها و معیشت‌ها پرداخته شود. در دورانی که معضل‌ها پررنگ می‌شوند و از امیدآفرینی خبری نیست.

امیدهایی که باید در سیما جان‌بگیرند!

در این روزگار ساختنِ "دارا و نداری" با سبک و سیاق امروزی لازم است! وقتی به "متهم گریخت" نگاه کردم یاد این فضا افتادم و البته می‌توان این نوع سریال‌ها را بازپخش کرد که چندین بار هم دیده شوند و در عین حال به فکر ساخت این نوع بسترها با موضوعات و مضامین جدید بود. امیدآفرینی در سریال‌های تلویزیونی نباید فراموش شوند همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها در جلساتشان با تلویزیونی‌ها به نمایش امید و موفقیت و اقتدار ایران و ایرانی پرداخته‌اند. همان کاری که بعضی از کارها مثل "بچه‌مهندس" و حتی در برخی از سریال‌های دیگر این موضوع ملموس بوده است.

هدف از ساخت فیلم و سریال چیست؟

وقتی برخی از مجموعه‌های تلویزیونی با آن فضای فقر و غنا دوباره پخش می‌شوند آمارهای تماشای در قابِ تلویزیون و فضای اینترنتی (تلوبیون) نشان می‌دهد مردم هنوز آن سبک و سیاق سریال‌ها را می‌پسندند، در حالی که چند سالی است از ساخت اینگونه سریال‌ها فاصله گرفته‌ایم و به سراغ آثاری می‌رویم که بیشتر مخاطب را از تلویزیون دلزده کند تا آشتی بدهد؛ واقعاً هدفمان از ساخت فیلم و سریال چیست؟

ده‌نمکی با "عدالت‌خواهی"، جدّی می‌شود

مسعود ده‌نمکی بعد از ۱۰ سال با اثری جدید و متفاوت که جدی‌ترین و سیاسی‌ترین کارِ این نویسنده و کارگردان محسوب می‌شود بعد از اجرای تلویزیونی و ساخت کار سینمایی "زندانی‌ها" با "دادستان" به تلویزیون برمی‌گردد. کارگردانی که بعد از "اخراجی‌ها"، "رسوایی‌ها"، "معراجی‌ها" و "زندانی‌ها" این بار با موضوع "عدالت‌خواهی" پا به عرصه سریال‌سازی می‌گذارد. کاری ۱۲ تا ۱۴ قسمتی طراحی شده و این روزها در مرحله نگارش و تحت سرپرستی خودش جلو می‌رود. گروه به دنبال رسیدن به مرحله تولید و ساختند که هرچه زودتر اثر جدید ده‌نمکی با حال و هوای جدی با نگاه به وضعیت امروز جامعه و مسائل سیاسی به آنتن برسد.  

دادستانِ تلویزیون در مرحله نگارش

در برخی از محافل رسانه‌ای درباره سریال جدید ده‌نمکی می‌گویند این مجموعه تلویزیونی را به نام "ساعت ۱۲ ظهر" اعلام کرده‌اند اما گویا "دادستان" نام جدید این مجموعه تلویزیونی شده است. کاری که محمد خزاعی تهیه‌کنندگی می‌کند که پیش از این هم کارهای استراتژیک از او در کنار کارگردانان صاحب‌نامی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز شیخ‌طادی دیده‌ایم.  

نه کمدی،  نه دفاع‌مقدسی! اجتماعیِ سیاسی

سریال "دادستان" را پدرام کریمی و کریم خودسیانی به تحریر نگارش درمی‌آورند و کاملاً متفاوت با آثاری که از کارگردان "اخراجی‌ها" سراغ داریم نه کمدی است و نه جنبه دفاع‌مقدسی دارد؛ کاری تحلیلی به نگاه کنونی جامعه و مسائل سیاسی. این مجموعه تلویزیونی در ایران و خارج از کشور جلوی دوربین خواهد رفت، هنوز بازیگرانش مشخص نشده‌اند و قرار است با پایان نگارش فیلمنامه و در آستانه تولید خبرهای مربوط به معرفی بازیگران و عوامل سریال هم رسانه‌ای شوند.

مدیرانِ منفعل، "عدالتخواهی" پلیسی

موضوع "عدالتخواهی" محور داستان این مجموعه تلویزیونی است که البته فضای اکشن و پلیسی هم در درون‌مایه اتفاقات "دادستان" وجود دارد. ساخت کارهای استراتژیک تاریخی و سیاسی همیشه با حاشیه و چالش همراه بوده و البته بیننده را خوشحال کرده که بعد از مدت‌ها و در برهوتِ کارهای کم‌بیننده و بدون تأثیر، لازم و ضروری‌اند. کارهایی که در انفعال برخی از مدیران، کمتر ساخته می‌شوند و آنتنِ سیمای جمهوری اسلامی نیازمند کارهای مؤثر و با محتواست نه صرفاً آنتن پُرکن! از این جهت حساسیت‌هایی هم بوده که برخی از کارها در مرحله نگارش متوقف شده‌اند و یا به تولید نرسیده‌اند.  

شلوغ مملوء از پروداکشن

این سریال الف، در دستور کار قرار گرفته و برخی هم منتظرند با حال و هوایِ تِم جدید و جدّی مسعود ده‌نمکی آشنا شوند که "دادستان" تلویزیون با فضای "عدالت‌خواهی" چه مفاهیمی را به مخاطب این روزهای جعبه جادو منتقل خواهد کرد؟ برآیند فضاسازی‌های این سریال تلویزیونی نشان می‌دهد با کار شلوغِ مملو از پروداکشن مواجهیم که در بخش‌هایی فضای فراموش‌شده اکشن و پلیسی را هم خواهد دید. اینها همه جزو کارهایی است که به غیر از فضای دفاع‌مقدس و طنز از این کارگردان سینما و تلویزیون ندیده‌ایم و شاید قابل توجه باشد که "ده‌نمکی" به سراغ چنین تفاوت‌هایی در ساختار کارگردانی‌اش رفته است.

تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.