یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

سلب مسئولیت به شیوه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

وزارت ارشاد با عملکرد ولنگارانه خود چگونه متولی اصلی سه سند هنری کشور شد!

صالحی؛شورای عالی انقلاب فرهنگی

سینماپرس: پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی کشور در حالی برگزار شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادی که نقش معیوب ان در سال های اخیر موجب گسترش فضای ولنگاری فرهنگی در جامعه شده است به عنوان متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس برگزیده شد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی کشور که روز شنبه ۲۴ خرداد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، توضیح داد: در ابتدای این جلسه پیامدهای فرهنگی کرونا در ۹ محور اساسی مرور شد و مقرر شد که یک سند سیاستی درباره شرایط کرونا و به طور عام شرایط اضطرار در فضای طبیعی که منجر به انتقال بسیاری از ارتباطات و تعاملات کاری به فضای مجازی می‌شود، تدوین و در دستور کار ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی قرار گیرد.

عاملی در ادامه گفت: ما روزهایی در سال داریم که دی اکسید کربن در فضای زندگی مردم بالا می‌رود و هوا ناسالم است، یا از سوی دیگر زلزله به وقوع می‌پیوندد و یا ویروس‌های سرایت بخش مثل کرونا، آنفولانزا وارد زندگی عمومی و اجتماعی می‌شود. این شرایط موجب می‌شود که افراد با محدودیت‌هایی وارد فضای طبیعی شوند. بنابراین فضای جایگزین می‌تواند بخشی مهم از ارتباطات، تراکنش‌های مالی و اداری و حتی آموزش و پژوهش را جبران کند. به همین دلیل نیازمند سیاست‌گذاری فرهنگی هستیم که منتهی به آسایش و سلامت مردم شود و بحث تنهایی و خود انزوایی که تحت تأثیر کرونا اتفاق می‌افتد در این نگاه دیده شود و از ظرفیت‌هایی که فضای مجازی برای محیط سالم و پاک می‌تواند فراهم کند استفاده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هم اکنون که موضوعات کلانی مثل آموزش به فضای دوم منتقل شده و آموزش و پرورش و آموزش عالی کاملاً در این فضا شکل گرفته است، پس نیازمند یک سیاست‌گذاری فرهنگی با نگاه به فضای فیزیکی و فضای مجازی هستیم که مقرر شد بر مبنای ۹ محور بحث شده در جلسه بتوانیم شرایط سیاستی لازم را فراهم کنیم.

وی درباره دستور دوم جلسه نیز بیان کرد: دستور دوم جلسه مروری بر مصوبات سال گذشته ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود که طی آن ۱۱ مصوبه مهم داشتیم که هر ۱۱ مصوبه تاکنون ابلاغ و در دستگاه‌های اجرایی تبدیل به یک فرآیند شده است. از سوی دیگر زیر ساخت به فعالیت افتادن برنامه‌های اقدام سند مهندسی فرهنگی نیز در این مصوبات دیده شده است. از جمله اینکه چارچوب تدوین اسناد ملی با پیوستی که جزئیات اسناد را مشخص کرده تعیین شده است.

عاملی به دستور سوم جلسه که به موضوع بحث ۲۱ سند ملی اختصاص داشت، اشاره کرد و گفت: دستور سوم جلسه بحث ۲۱ سند ملی است که در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور پیش‌بینی شده و نگاهمان در تدوین این اسناد این نبود که آنها را در دبیرخانه خودمان تدوین کنیم. بلکه گفتیم که در دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌هایی که ذی‌نفع موضوع هستند و روزانه با این مسائل درگیر هستند در قالب لایحه به ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی پیشنهاد شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در این جلسه متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه محوری تعیین شد و این وزارتخانه، سایر دستگاه‌های همکار را طی فرآیندی که در سند مشخص شده پیشنهاد خواهد کرد و مقرر شد برای سایر اسناد با حضور دستگاه مربوطه تصمیم‌گیری شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.