دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

در پی درگذشت هنرمند فقید محمدعلی کشاورز عنوان شد؛

شمقدری: زنده یاد کشاورز میراث ماندگار فرهنگ و هنر کشور است/ تواضع، فروتنی و همراهی بی منت با مردم از جمله ویژگی های شخصیتی این هنرمند بزرگ بود

شمقدری-کشاورز

سینماپرس: جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در پی درگذشت هنرمند فقید و پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور زنده یاد محمدعلی کشاورز گفت: زنده یاد کشاورز میراث ماندگار فرهنگ و هنر کشور است که در نزدیک به یک سده عمر گرانبهای خود، در راستای اعتلا و رشد فرهنگ و هنر کوشید و هرگز از مسیر اخلاق مداری خارج نشد و همواره با مردم و همراه مردم بود.

به گزارش سینماپرس جواد شمقدری که در سریال «فرستاده» سابقه همکاری با زنده یاد محمدعلی کشاورز را دارد طی گفتگویی با خبرنگار ما از برخی خاطرات، ویژگی های شخصیتی، هنری و اخلاقی این هنرمند برایمان گفت که ماحصل این گفتگو در ذیل نقل شده است.

بنده زنده یاد محمدعلی کشاورز را برای اولین بار با فیلم «صحرای تاتارها» شناختم که کارگردان ایتالیایی والریو زورلینی آن را ساخته بود؛ عوامل این فیلم همگی خارجی بودند و تنها یکی دو نفر از عوامل آن ایرانی بودند. برای بنده اینکه یک هنرمند ایرانی را در فیلم های خارجی می بینم بسیار جذابیت داشت.

ما قبل از انقلاب به سینما نمی رفتیم و تلویزیون هم نداشتیم و خوب با این شرایط طبیعی است که بنده نتوانستم کارهای این هنرمند فقید و سایر هنرمندان را در آن دوران دنبال کنم و در هر حال «صحرای تاتارها» اولین اثری بود که مرا به شدت مجذوب بازی این هنرمند کرد.

زنده یاد کشاورز یکی از هنرمندانی است که در تاریخ سینمای ایران نقش های بسیار ماندگاری را بر عهده گرفت، نقش هایی که هرگز فراموش نخواهند شد. او عاشق کارش بود، عاشق سینما بود. بازیگری برای او چیزی فراتر از ظاهر بود به نحوی که در نقشی که بر عهده اش می گذاشتند فرو می رفت و به آن نقش رنگ و جلای جدیدی می داد.

این هنرمند ارزنده زندگی بسیار ساده و بی حاشیه ای داشت؛ این ویژگی مهمی برای یک هنرمند است که به عنوان یک الگوی رفتاری و اخلاقی در جامعه به دور از حواشی زندگی کند. بی شک یکی از دلایل ماندگار شدن ایشان هم همین زندگی ساده و بی آلایش و بی حاشیه شان است. تواضع، فروتنی و همراهی بی منت با مردم از جمله ویژگی های شخصیتی این هنرمند بزرگ بود؛ او همیشه و همه جا بی منت مردم را همراهی می کرد در صورتی که برخی هنرمندان امروزه اگر در جایی مردم را همراهی می کنند به نوعی منت سر مردم می گذارند.

بنده هرگز ندیدم و یا نشنیدم که این هنرمند ادعایی داشته باشد و یا از فردی و مسأله ای شکایت کند. زنده یاد کشاورز یکی از هنرمندانی بود که در مسیر رشد و پیشرفت خود بسیار سر به زیر و پرثمر بود و همواره تواضع و فروتنی در رفتار و کلامش دیده می شد.

بنده خوشبختانه این فرصت را داشتم تا در سریال «فرستاده» که سال ها قبل آن را کارگردانی کردم بتوانم طعم تجربه همکاری با زنده یاد کشاورز را بچشم. ایشان در آن زمان بیماری داشتند به نحوی که نمی توانستند راه بروند اما زمانی که بنده پیشنهاد همکاری به ایشان دادم با علاقه بسیار کار را پذیرفتند و به رغم بیماری به بهترین شکل ما را در این سریال همراهی کردند و من تجربه خوبی از همکاری با ایشان به خاطر دارم.

زنده یاد کشاورز یکی از اولین هنرمندانی بود که وقتی بنده رئیس سازمان سینمایی شدم به بنده پیام دلگرم کننده ای فرستادند و آرزوی توفیق برای بنده و سینمای ایران کردند و هرگز این رفتار ایشان را فراموش نخواهم کرد.

من امیدوارم زنده یاد کشاورز و امثال این هنرمندان مردمی، کاربلد، متعهد و متبحر، الگویی شوند برای هنرمندان جوانی که در عرصه سینما و تلویزیون و تئاتر فعالیت می کنند و آن ها یاد بگیرند وقتی مشهور شدند باید بیشتر احتیاط کنند و مراقب باشند؛ امثال زنده یاد کشاورز نشان دادند هنرمند وقتی معروف و مشهور می شود نباید هیچ رفتار ناهنجاری داشته باشد و باید همواره به فرهنگ اصیل و ملی خود پایبند باشد و الگوی رفتاری مناسبی برای جامعه و به ویژه نسل جوان محسوب شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.