شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

تب تندی که فروکش کرد؛

از نفوذ «ستون پنجم» تا نشستن سر سفره «پایتخت ۷»!

مهران احمدی در پایتخت 6

سینماپرس: سیروس مقدم به تازگی از ساخت سریال «پایتخت ۷» و رفع دلخوری‌ها بین عوامل سریال و سازمان صداوسیما خبر داده است و از لزوم سودآوری روزافزون این مجموعه برای ما (عوامل) و سازمان سخن گفته ولی از مسئله مهمی، چون انتقادها به ضعف محتوای «پایتخت ۶» سخنی به میان نیاورده است.

به گزارش سینماپرس، کارگردان سریال «پایتخت» خبر از تولید پایتخت۷ برای نوروز۱۴۰۰ داده و عنوان کرده است: «وقتی سفارش به ساختن ادامه پایتخت می‌شود، یعنی مشکلات حل شده و تلویزیون از ما طرح پایتخت۷ را خواسته است، ان‌شاءالله با رفع دلخوری‌ها این مجموعه نوروز۱۴۰۰ پخش می‌شود.» وقتی روابط عمومی سیما و مدیران مرتبط در سکوت کامل به سر می‌برند به طور طبیعی معلوم نمی‌شود تا چه اندازه نقدهای جدی به پایتخت ۶ مورد قبول عوامل قرار گرفته و آیا باید شاهد ارتقای محتوا در پایتخت ۷ باشیم یا اینکه زین پس نیز قرار است در بر همان پاشنه‌ای که اسپانسرها می‌خواهند، بچرخد.

اینکه کارگردان «پایتخت» از رفع دلخوری‌ها و تصمیم برای تولید پایتخت ۷ از سوی مدیران سازمان سخن گفته خبر خوبی است، اما انتظار می‌رفت پس از حجم گسترده انتقادها به محتوای تنزل یافته سریال پایتخت، پیش از اظهار نظر کارگردان این مجموعه مدیران سازمان خود را موظف به ارائه نظر درباره بایدها و نبایدهای تولید پایتخت ۷ می‌دانستند.

تب تندی که فروکش کرد

البته از آن موضع تند و عجیب و غریب رئیس سازمان درباره نفوذ عوامل ستون پنجم دشمن پیش‌بینی انفعال سازمان پس از فروکش کردن تب انتقادها کار سختی نبود.

درست در بحبوحه نقدهای جدی محتوایی به سریال پایتخت که متأسفانه تحت تاثیر سکانس پایانی این مجموعه قرار گرفت، رئیس رسانه ملی در اظهارنظری عجیب ضربه آخر را بر پیکر نقدهای جدی و معقول منتقدان دلسوز فرود آورد تا همه انتقادها تحت تاثیر ارجاع سینمایی به دو فیلمفارسی قرار بگیرد و همه چیز به محاق رود.

حالا و پس از نزدیک دو ماه از آن ماجراها از سخنان سیروس مقدم به راحتی می‌توان فهمید که همه مسائل پیرامون سریال پایتخت باز هم تحت تاثیر موضوع درآمدزایی قرار گرفته است و مطالبه برای ارتقای محتوای سریال مسئله‌ای حاشیه‌ای خواهد بود چراکه نه مدیران سازمان و نه کارگردان پایتخت علاقه‌ای در مورد به میان کشیدن اصلی‌ترین مطالبه درباره سریال پایتخت نشان نمی‌دهند. کلیدواژه اصلی را سیروس مقدم بر زبان آورده؛ کلیدواژه‌هایی که اتفاقاً بارها درباره غلبه آن هشدار داده شده است و ریشه تنزل محتوای پایتخت را نیز باید در آن جست‌وجو کرد.

ظاهراً همه چیز سوءتفاهم بود!

مقدم می‌گوید: «عوامل پایتخت انتظار یک تشکر خشک و خالی داشتند و با درایت دوستان ماجرا در حال حل شدن است و تمامی این حواشی از بین می‌رود. تلویزیون خانه ماست و در هر خانواده‌ای دلخوری پیش می‌آید ولی دائمی نیست و باز هم سر یک سفره هستیم.»

سیروس مقدم ادامه می‌دهد: «مجموعه پایتخت متعلق به فرد خاصی نیست و ما همه یک خانواده هستیم و این صمیمیت بین اعضای خانواده باعث سودآوری! روزافزون برای همه (سازمان و ما) شده است.» سودآوری و نشستن سر یک سفره دقیقاً همان کلیدواژه‌هایی است که به نظر می‌رسد برای عوامل پایتخت و مدیران سازمان مسئله اصلی است و موضوع فرهنگ عمومی باز هم در حاشیه قرار دارد.

در واقع سخنان مقدم نشان می‌دهد زین پس نیز باید شاهد غلبه همان معادله پیشین در تولید سریال‌های تلویزیونی باشیم؛ معادله‌ای که به سرگرمی و درآمدزایی اصالتی ذاتی می‌دهد و موضوع فرهنگ‌سازی را حاشیه‌ای بر این متن می‌داند. همان زمان و در کوران داغ بحث‌های پیرامون محتوای کم‌رمق شده سریال پایتخت ۶ عنوان کردیم که به کار بردن غیرمنتظره واژه ستون پنجم برای حل مسئله‌ای فرهنگی یک سریال پربیننده نتیجه‌ای جز ذبح اصل موضوع و به حاشیه بردن نقدهای جدی نخواهد داشت. به طور طبیعی هیچ کدام از منتقدان جدی سریال پایتخت به دنبال حل موضوع از طرق نامتعارف نبودند و صرفاً سمت و سوی نقدها معطوف به اصلاح روندهای غلط در فیلمنامه بود.

موضع‌گیری‌های اشتباه کار را به جایی رساند که چندی بعد محسن تنابنده نیز در گفت‌وگوی ویدئویی با فریدون جیرانی بحث‌ها و نقدها درباره محتوای تنزل‌یافته پایتخت ۶ را به دعوا و اختلافات داخلی دو گروه در صداوسیما تقلیل داد و از اساس وجود هرگونه ضعف محتوایی در پایتخت ۶ را منکر شد. در واقع صداوسیما از همان زمان راه را برای گفت و گوی سازنده و پاسخگویی عوامل بست و عوامل از تریبون‌های دیگر برای به محاق بردن و مبتذل کردن مطالبات استفاده کردند.

دلخوری مردم چه می‌شود؟

سخنان سیروس مقدم به گونه‌ای است که گویی همه نقدها به پایتخت ۶ صرفاً یک سوءتفادهم بوده و جالب است که وی تلویحاً از رفع دلخوری‌ها سخن گفته است. مبنای دلخوری به احتمال زیاد محتوای نامه رئیس سازمان درباره نفوذ ستون پنجم دشمن است، اما در این سو منتقدان و بخش مهمی از خانواده‌ها که شامل اقشار و سلایق مختلف می‌شوند نیز قاعدتاً از محتوای غیراخلاقی پایتخت ۶ دلخورند و در این باره رسانه ملی موظف است به این گلایه‌های بحق توجه کند.

مردم انتظار دارند مانند چند سری ابتدایی در مجموعه پایتخت مولفه‌هایی، چون احترام به پدر و مادر، کسب روزی حلال، سادگی و صداقت و خلوص کاراکترها، غلبه خصایل نیک همچون راستگویی، صداقت، پاکی، جوانمردی و... بر خصایل منفی مورد توجه قرار گیرد چراکه مردم صرفاً به دنبال سرگرم شدن نیستند و به طور منطقی خواستار تقویت روحیات و منش فرزندان و خانواده خود نیز هستند. فراموش نکنیم که سریال پایتخت طبق اخباری که از این سریال به بیرون درز کرد بدون نظارت عادی و همیشگی شورای فیلمنامه این سازمان و با دور زدن سیستم‌های نظارتی توسط اسپانسرها و دست پنهان و پیدای سرمایه تولید و روانه پخش شد. مدیران سازمان هنوز درباره این سهل‌انگاری و بی‌تدبیری در تولید پایتخت ۶ پاسخی ارائه نداده‌اند. خوب است اگر پشت درهای بسته قرار و مداری برای تولید پایتخت ۷ انجام شده است، دست‌کم گزارشی درباره راهکارهای رفع معایب محتوایی پایتخت از سوی مدیران ارائه شود تا امیدوار باشیم سازمان صداوسیما رسالت و تکلیف خود را در امر فرهنگ‌سازی به طور کامل فراموش نکرده و بی‌پولی‌ها و مشکلات مالی این سازمان بزرگ و مهم فرهنگی را به انفعال فرهنگی نکشانده است.

*جواد محرمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.