دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

بازگشایی پرانتقاد و پرحاشیه سینماها؛

مدیریت سینمایی از نوع هلو بیا تو گلو!

نشست خبری حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی

سینماپرس: وقتی از بی‌برنامگی سازمان سینمایی حرف می‌زنیم، دقیقاً مصداقش می‌شود بازگشایی پرانتقاد و پرحاشیه سینماها. چهار ماه تمام سینماها بسته بود و انتظار می‌رفت با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده شاهد یک بازگشایی پرشور باشیم، اما زهی خیال باطل.

به گزارش سینماپرس، انصراف دو فیلمی که پرفروش بودن آن‌ها حتمی بود می‌توانست تا حد زیادی یک استارت خوب برای بازگشایی سینماها باشد، اما انفعال و کم‌کاری سازمان سینمایی برای تحقق بخشیدن به مکمل‌های لازم اکران سبب شد تهیه‌کننده‌های این دو فیلم از اکران آن انصراف دهند.

گویی نگاه و تلقی مدیران سازمان سینمایی به کاندیدا شدن فیلم‌های «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» مصداق هلو بیا برو تو گلو بوده است.

سازمان سینمایی که به طور کلی در سیاستگذاری برای ارتقای محتوای آثار سینمایی که تکلیف اصلی‌اش نیز هست بی‌برنامه و فشل نشان داده حالا در سیاستگذاری برای موضوعی به مراتب حاشیه‌ای‌تر، چون بازگشایی آبرومند سالن‌ها پس از چهار ماه تعطیلی ناشی از کرونا نیز دچار ضعف برنامه‌ریزی است. وقتی سازمان سینمایی در ایفای اصلی‌ترین نقش و تکلیفش که بالا بردن سطح کیفی و محتوایی و فرهنگی آثار سینمایی است نابلدی نشان می‌دهد و این عرصه را به دست پنهان و پیدای سرمایه واگذار کرده است، انتظار نمی‌رود در بخش‌های دیگر نیز به همین منوال عمل نکند. مدیریت از نوع هلو بیا تو گلو اینگونه است که سازمان سینمایی هیچ نقشی در کیفیت مطلوب یک فیلم سینمایی ندارد، اما به طور طبیعی از داوطلب شدن فیلم برای اکران در موعد بازگشایی و رونق سینما استقبال می‌کند.

در واقع تنها کاری که سازمان سینمایی انجام می‌دهد، جواب مثبت به داوطلب شدن فیلمی است که در جشنواره فجر خوش درخشیده است. سازمان سینمایی در جلسه‌ای که با عوامل فیلم جهت اکران آبرومندانه سینماها ترتیب داده در واکنش به خواسته‌های تهیه‌کننده‌ها سرتکان داده و تأکید می‌کند همه چیز خوب است در صورتی که تنها روی کاغذ همه چیز خوب است و روی زمین اتفاقی رقم نخورده است. برای تحقق خواسته‌های بحق عوامل فیلم نه نامه‌ای رد و بدل شده، نه جلسه‌ای برگزار شده است و به طور کلی مدیران محترم روی صندلی‌های خود لم داده و گویا فکر کرده‌اند امور به طور معجزه‌وار و خودکار انجام می‌شود اگر هم نشد که لابد خب نشد دیگر!

مگر این همه سال که سینمای ایران در وضعیتی شبیه یک یتیم سر کرده و نتیجه‌اش شده وضعیتی که اکنون در آن به سر می‌بریم، آب از آب تکان خورده است؟ معمولاً اینگونه است که مدیران از جایی به جایی دیگر منتقل می‌شوند و معمولاً هم این انتقال حالتی رو به بالا دارد و در این چرخه هیچ مدیری بیکار نمی‌ماند. آقای انتظامی چرا باید نگران عملکرد ضعیف خود باشد، وقتی سلفش حجت‌الله ایوبی با کارنامه‌ای به مراتب بدتر بر صندلی سازمان فرهنگی اکو و دبیری کمیسیون یونسکو جلوس می‌زند. به هر حال سینماها با مدیریت درخشان! سازمان سینمایی از دیروز بازگشایی شد و با انصراف دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» همان فیلم‌های سابق در حال اکران است. معلوم است با این وضعیت سینمادارهای بیچاره‌ای که به امید رونق دوباره بودند ناکام اصلی خواهند بود.

*جواد محرمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.