سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴

پایانی بر یک انحصار «سینما تیکت»؛

«سمفا»؛ سامانه‌ای که موفقیتش در گروی شفافیت است

سامانه سمفا

سینماپرس: «سمفا» امکان جدیدی برای سینمای ایران و طرفین ماجرا یعنی سینمادار، صاحب فیلم و البته مخاطب است تا حداقل تماشاگر در مسیر تماشای فیلم‌ها، شاهد رقابت بر سر خدمت‌رسانی کیفی میان صاحبان فیلم و سینمادار باشد.

به گزارش سینماپرس، سیستم «سمفا» یا سامانه مدیریت فروش و اکران سینما طرح جدیدی است که از ابتدای تیرماه آغاز به کار کرد؛ سیستمی که شاید همچنان ابهاماتی در مورد آن وجود دارد اما در کنار مخاطبان، بالاخص فیلمسازان آن را اتفاقی ایده‌آل برای خودشان می‌دانند. خصوصا از این جهت که سهم صاحبان فیلم و پخش‌کنندگان از گیشه بی‌واسطه و فرصتی کوتاه به آنان پرداخت می‌شود.

«سمفا» سراغ یکپارچه‌سازی فروش فیلم‌های روی پرده رفته و به نظر می‌تواند مسیری تازه در مسیر شفاف‌سازی اکران و خاصه اقتصاد سینما باشد؛ تا جایی که هم جلوی حواشی آمارسازی‌های تقلبی میان فیلمسازان را خواهد گرفت و هم می‌تواند حکایتی منطقی از روند گیشه و صنعت سینما داشته باشد.

در عین اینکه کسب آمار و اطلاعات دقیق از آنچه در سالن‌ها می‌گذرد اعم از میزان تماشاگران، سینماهای مرجع و غیره راه را برای برنامه‌ریزی‌های بعدی هموارتر می‌کند.

اکران تعطیلی در سینما

برحسب اعلام سامانه «سمفا» قرار است اصول اکران، سرگروه‌ها، محاسبه کف فروش، آغاز و پایان اکران، ثبت مصوبات شورای صنفی نمایش و سایر موارد مرتبط از طریق این سامانه انجام گیرد.

پایانی بر انحصار بلیت فروشی برای «سینما تیکت»

این ابتکار تازه قادر است تمهیدی برای خروج انحصار فروش از سینماتیکت باشد بلکه سینماروها بتوانند ضمن رجوع به این سایت، با اتصال به سه درگاه دیگر یعنی آپ، ایرانتیک و سینمابلیت امکان خرید بلیت را برای کلیه سینماهای کشور داشته باشند. اینگونه نیز نوید شکسته شدن انحصار در فرآیند فروش بلیت سینماها قابل مشاهده خواهد بود. چه بسا تلاش برای رقابت فیلم‌های بهتر و کیفیت در خدمت رسانی برای جذب مخاطب از دیگر مزیت‌های این طرح است.

«سمفا» به ظاهر قرار است ترمینال مرکزی برای داده‌های سینمای ایران در بخش فروش بلیت باشد و براین اساس نیز همه سینماهای کشور باید چینش فیلم‌ها، سانس‌ها و دیگر امکانات مربوط به اکران فیلم‌ها را بارگذاری کنند. با چنین امکانی و ارائه اطلاعاتی دقیق، دست مخاطب در فهم جزئیات نمایش هر فیلم در هر سینما میسر می‌شود.

سمفا

اهالی سینما چشم انتظار جزئیات بیشتر از «سمفا»

با این حال مهمترین حواشی روزهای اخیر در مورد «سمفا» که با آغاز به کار آن همراه بود، بحث بر سر مالکیت آن و حضور برخی چهره‌های پرنفوذ و ذی‌نفع در راه‌اندازی آن است؛ هرچند که این نیز با انکار و اثبات‌هایی مواجه شده!

گفته می‌شود مالکیت سمفا منحصر به وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است و اشخاص حقیقی و حقوق دیگری سهمی در مالکیت آن ندارند. بنابراین این طرح نیازمند ارائه جزئیات بیشتر و خصوصا شفافیت است تا این نیز به بی‌راهه و احتمالا در دست برخی خواص نرود.

قرار است آمار حاصل از میزان فروش هر فیلم به تفکیک روز، سالن، سانس، قیمت بلیت و فروشنده (نام درگاه فروش) به صورت آنلاین و  برخط «سمفا» به نمایش درآید گرچه فعلا سامانه سما چیزی جز واژه «به ‌زودی» را نمایش نمی‌دهد!

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.