سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

مهدی طغیانی، نماینده مجلس یازدهم:

اولویت امروز بودجه فرهنگی کشور با شبکه برون مرزی پرس تی وی است

مهدی طغیانی

سینماپرس: نماینده اصفهان با اشاره به عملکرد شبکه برون مرزی پرس تی وی طی سال های فعالیتش، گفت: در شرایطی که الان در دنیا وجود دارد به نظر می رسد که حفظ تریبون پرس تی وی از هر زمان دیگری اهمیتش بیشتر باشد.

به گزارش سینماپرس، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه اقتصاد در سالروز تاسیس شبکه پرس تی وی و ورود این شبکه به چهاردهمین سال فعالیتش درباره عملکرد شبکه برون مرزی پرس تی وی طی سال هایی که سپری کرده، گفت: آنچه که هدف شبکه پرس تی وی بوده، به نظر من رساندن پیام انقلاب اسلامی به گوش مردم جهان، فراتر از دسته بندی ها و آن نفوذهایی است که در رسانه های دنیا توسط استکبار وجود دارد و نمی گذارد عملا صدایی بر خلاف آن چیزی که مد نظرشان است به گوش مردم دنیا برسد. پرس تی وی در این سال ها سعی کرده این انحصار را تغییر دهد و به نوعی صدای آزادی خواهان عالم باشد و تا حد بسیار زیادی هم در این مسیر موفق بوده است.
وی افزود: دشمنی هایی که با شبکه می شود و اخلالی که طی این سال ها در پخش آن ایجاد کرده اند، نشان می دهد این شبکه توانسته در رساندن پیامش موفق باشد، البته  کاستی هایی را هم به خاطر شرایط اقتصادی کشور داشته ایم که من فکر می کنم اگر سراغ اولویت ها برویم قطعا یکی از اولویت های رسانه ای جبهه انقلاب اسلامی، نگه داشتن رسانه هایی مثل پرس تی وی در اوج است تا اینکه بتوانند رسالت و ماموریت شان را انجام دهند و روز به روز هم با توفیق بیشتری حرکت کنند.
طغیانی در پاسخ به این سوال که پرس تی وی چقدر در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی نقش ایفا کرده است، گفت: بسیاری از حرف ها و مواضعی که عملا سال ها از تریبون های دیپلماسی به گوش توده مردم در دنیا نمی رسید و مردم در دنیا واقعا متوجه ابعاد مختلف و نظرات و دیدگاه های مختلف جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و کلا آزادی خواهان در دنیا نمی شدند، توسط این نوع شبکه ها منتقل شده است. به خصوص که امروز دیپلماسی عمومی و گفت و گو با مردم و رساندن مواضع و دیدگاه ها به مردم در دنیا اهمیتش از دیپلماسی کلاسیک بیشتر شده و نقش رسانه و نقش شبکه پرس تی وی از این نظر برای جمهوری اسلامی نقشی بی بدیلی است.
نماینده اصفهان با تاکید بر مواضعی که پرس تی وی در موضوعات حساس مثل برجام و جنگ سوریه و ... داشته است، درباره روشنگری هایی که این شبکه انجام داده است، عنوان کرد: به نظرم خیلی خوب توانسته با آن طیف استاندارد های حرفه ای رسانه ای، مواضع را هم به مخاطبش منتقل کند و خیلی هم اتفاقا جذاب است. ملاک موفقیت همین است که دشمن درباره شبکه احساس خطر می کند و نشان می دهد که توانسته روی مخاطبان قابل توجهی موثر باشد.
وی با اشاره بر مواجه پرس تی وی با مشکلاتی مثل محدود شدن بودجه ارزی صداوسیما و قطع برخی از شبکه های برون مرزی از برخی ماهواره ها  از جمله پرس تی وی از ماهواره گالکسی ۱۹ گفت: این اتفاق قطعا بر روند این شبکه ها ضربه می زند؛ یعنی همان تک صدایی هم که از ما شنیده می شد، خاموش می شود. این شبکه ها جزو اولویت های بودجه فرهنگی هستند، حتی شاید مهم تر از دیپلماسی معمول و دیپلماسی کلاسیک ما این عملیاتی است که ما سال ها تجربیاتی هم در آن اندوخته ایم و با از بین رفتن این شبکه نابود می شود. این اصلا متناسب با آن حرکتی که ما می کنیم و سیری که در نظر داریم، نیست.
طغیانی درباره راه حل برون رفت از این بحران های مالی را استفاده از منابع بودجه ای برای این شبکه ها دانست و گفت: بالاخره بخش قابل توجهی از منابعی که برای این فعالیت ها صرف می شود، منابع بودجه ای است و شاید از جهت بودجه ای ما اگر بخواهیم میزان و نسبت اش را در نظر بگیریم نسبت آن خیلی هم قابل توجه به هزینه هایی که ما انجام می دهیم، نباشد. باید سعی کنیم با اولویت بندی در زمانی که دچار سختی هستیم منابع مان را تخصیص دهیم. این شبکه به نظر من یکی از اولویت ها در هر زمانی است نه فقط در زمانی که در آن قرار داریم، ولیکن در زمان حاضر به خاطر وضعیت و شرایطی که در دنیا حاکم شده شرایط خاصی است، ولی در هر زمان به خصوص در شرایطی که الان در دنیا وجود دارد حفظ این تریبون به نظر می رسد که از هر زمان دیگری اهمیتش بیشتر باشد، بالاخره نظام سلطه سعی می کند از نگاه خودش و از نظر گاه خودش مسائل را تفسیر کند و به گوش دنیا برساند. من احساسم این است که ما باید حتما در این مسیر رسانه مان را حفظ کنیم و با اولویت بندی در صرف هزینه ها قطعا این امکان وجود دارد.
وی در پایان گفت: با توجه به چشم اندازی که برای آینده این شبکه متصور هستیم، امیدواریم هم از حیث کمیت و هم از حیث کیفیت رسانه بتواند سطح خودش را به چند رسانه اول دنیا در کلاس خودش که رسانه های خبری هستند برساند و واقعا در بین رسانه های دنیا مرجع باشد و البته این با سطح دانش و تخصصی هم که در کشور ما و در بین کارشناسان این شبکه وجود دارد دور از دسترس نیست و ان شا الله این مضایق بودجه ای هم بر طرف شود و دست اندرکاران این شبکه بدون دلهره و نگرانی بتوانند کارشان را با قوت و قدرت بهتری انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.