چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

به دلیل گسترش اعتراضات مردمی؛

«اچ بی‌او مکس» بالاخره از هتک ساحت مقدس پیامبر اعظم عقب‌نشینی کرد

شبکه «اچ بی‌او مکس»

سینماپرس: اعتراضات اخیر مردمی در جامعه امریکا پس از کشته شدن جورج فلوید باعث شده بسیاری از کمپانی‌های فیلمسازی و تولیدکننده انیمیشن در مواجهه با مقدسات دینی و مذهبی ادیان مختلف به منظور جلوگیری از شکل‌گیری جنبش‌های مردمی در تحریم محصولات‌شان با احتیاط بیشتری رفتار کنند.

به گزارش سینماپرس، شبکه «اچ بی‌او مکس» امریکا از ۲۴ژوئن امسال پخش فصل بیست‌وسوم سریال انیمیشن «پارک جنوبی» را آغاز کرد که به دلیل نمایش تصویر پیامبر اسلام (ص) در آن با اعتراض‌های مسلمانان این کشور همراه شد و حالا خبرهایی از حذف و اصلاح برخی قسمت‌های این انیمیشن به گوش می‌رسد. سایت خبری الجزیره که این خبر را اعلام کرده، درباره این انیمیشن و اعتراض‌ها به آن آورده است: انیمیشن «پارک جنوبی» (south park) شامل ۲۳ فصل است که تولید آن از سال ۱۹۹۷ آغاز شده است. شبکه «اچ بی‌او مکس» و نیز شرکت تولیدکننده «پارک جنوبی» به این دلیل که در این انیمیشن به پخش تصویری از پیامبر اسلام (ص) اقدام کردند، از نمایش پنج قسمت این انیمیشن منع شده‌اند. انیمیشن «پارک جنوبی» حاوی محتوایی برای بزرگسالان است و جامعه امریکایی را نقد می‌کند. این کارتون چهار شخصیت اصلی دارد و به سبب محتوای طنز و نقادانه‌اش معروفیت زیادی دارد و سود مالی بسیاری را عاید صاحبانش کرده است، البته این سریال انیمیشن موجب اختلاف‌هایی میان مسیحیان و مسلمانان و دیگر شهروندان نیز شده، به طوری که کشوری مانند چین پخش آن را ممنوع کرده است.

از همان ابتدای پخش پارک جنوبی، اعتراض‌هایی به سبب فحاشی در این انیمیشن و نیز نحوه نامناسب نشان دادن شخصیت‌های مذهبی و تاریخی شکل گرفت و مردم خواستار توقف پخش آن شدند. الجزیره در ادامه گزارشش آورده است: چالشی که سازندگان این اثر به خاطر نشان دادن تصویر پیامبر اسلام (ص) به تازگی دچارش شدند، مسئله جدیدی نیست. در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۱۰ در بخش‌هایی از این انیمیشن قسمت‌هایی پخش شده بود که در آن اعتقاد مسلمانان مبنی بر نمایش ندادن چهره پیامبر اکرم (ص) در آثار هنری مورد جسارت قرار می‌گرفت.

حالا «اچ بی‌او مکس» پنج قسمت از سریال «پارک جنوبی» را که موجب برانگیختن احساسات مذهبی میان مردم می‌شد، حذف کرده و با وجود تلاش سازندگان برای اصلاح این قسمت‌ها و حذف تصویر پیامبر اسلام (ص)، این شبکه تصمیم به حذف کامل این قسمت‌ها گرفته است. این شبکه چندی پیش در پی اعتراضات ضدنژادپرستانه در امریکا فیلم معروف سینمای کلاسیک هالیوود یعنی «بر باد رفته» را حذف کرده بود.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.