چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶

پیگیری فرمایشات امام خامنه ای توسط ریاست فهیم و انقلابی قوه قضاییه

لزوم تشکیل سازمان فرهنگی قوه قضاییه

سینما

سینماپرس: صراحت بیان در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و معرفی غفلت متولیان فرهنگی به عنوان عامل اصلی هجمه به نظام جمهوری اسلامی توسط معظم له از ابعاد دیگری نیز برخوردار بود و آن ناظر بر تحرک فرهنگی قوه قضاییه و توجه ویژه این قوه به موضوع فرهنگ و هنر می‌باشد.

محمدرضا مهدوی پور/ صراحت بیان در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و معرفی غفلت متولیان فرهنگی به عنوان عامل اصلی هجمه به نظام جمهوری اسلامی توسط معظم له از ابعاد دیگری نیز برخوردار بود و آن ناظر بر تحرک فرهنگی قوه قضاییه و توجه ویژه این قوه به موضوع فرهنگ و هنر می‌باشد. موضوعی که اهمیت تذکر و یادآوری مواردی چند را به حضرات آقایان قوه قضاییه و بالاخص ریاست فهیم و انقلابی این مجموعه مهم حاکمیتی را ضرورت می‌بخشد:

۱. در شرایط فعلی که به سبب ناکارآمدی ویژه حاکم بر بخش های مختلف اجرایی کشور، مردم در مشکلات اقتصادی متعدد و متنوع به سر می برند؛ شاید اصلی ترین و ضروری ترین حوزه ی پاسداری از انقلاب اسلامی را می بایست در عرصه ی فرهنگ و بالاخص هُنر مشاهده نمود؛ عرصه ای که تقویت و یا تضعیف آن در رابطه ای مُستقیم با قدرت نَرم (Soft power) نظام جمهوری اسلامی بوده و عاملی تعیین کننده از برای تداوم حرکت انقلاب اسلامی محسوب می گردد.



۲. تنها چندماه دیگر از عمر ژنرال های بنفش باقی نمانده و روزگار بنفش ملت ایران به سر خواهد رسید و انشالله با استقار دولت جوان حزب‌اللهی بسیاری از مشکلات اقتصادی با اجرای طرح های کوتاه مدت و یا میان مدت برطرف خواهد شد؛ اما در این میان یادمان باشد که حوزه فرهنگ از کاشت و داشتی مختص به خود برخوردار بوده و اساسا جبران ولنگاری فرهنگی حاصل از حضور ژنرال های بنفش سال ها زمان خواهد برد.



۳. مطالبه اخیر مقام معظم رهبری از قوه قضاییه دایر بر اقدام و عمل فرهنگی است و این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه مَنظر فرهنگی در دستگاه قضایی اصلاح گردد و این اصلاح در سند تحول سیستمی بروز داده شده و در قالب ساختاری نظامند و با جایگاهی توانمند در چارت سازمانی قوه قضاییه ظهور نماید.!



دشمنانِ حرکت عمومی نظام جمهوری اسلامی از همه‌ی راه‌های ممکن برای دشمنی استفاده می کنند و به هر نقطه‌ای از نقاط نظام جمهوری اسلامی که بتوانند، از همین طرق مختلف ضربه می زنند که از جمله‌ی آنها مسائل قضائی است. حالا خارجی‌ها را کار ندارم، امّا متأسّفانه در داخل هم حتّی با غفلت بعضی از مسئولینِ مربوط به این مسائل کارهایی می کنند، فیلم‌هایی می سازند که اساس و مبانی قضائی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برد و متأسّفانه این فیلم‌ها در بازبینی‌های این نشست‌های عمومی هنری و مانند اینها مورد توجّه قرار نمی گیرد و اینها اکران هم می شود، روی پرده هم می‌آید و پخش هم می شود؛ این خیلی چیز بدی است. قوّه‌ی قضائیّه باید به این مسئله توجّه کند، صرفاً کار تبلیغاتی و رسانه‌ای این نیست که شما بیایید آمار بدهید؛ خب بله، سخنگوی محترم قوّه‌ی قضائیّه می‌آید توضیحاتی می دهد، آماری می دهد، خیلی هم خوب است، اینها لازم هم هست، امّا کافی نیست. این کافی نیست که ما بگوییم آقا ما این کارها را کرده‌ایم؛ نه، برای اینکه ذهن مردم به معنای واقعی کلمه متوجّه به این قضایا بشود، کار هنری لازم است، کار رسانه‌ای به معنای هنری لازم است؛ این را جزو کارهای اساسی باید به حساب آورد.

(امام خامنه ای در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه- ۱۳۹۹/۰۴/۰۷)




۴. فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه است. حرکت جامعه براساس فرهنگ آن جامعه است. اندیشیدن و تصمیم گیری جامعه بر اساس فرهنگی است که بر ذهن آنها حاکم است و ... و این چنین است که مدیریت فرهنگی یکی از پیچیده ترین سطوح مدیریت در جوامع مختلف محسوب و از تمایزات ویژه ای با سایر اشکال مدیریت ( Management ) در دیگر حوزه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخودار می باشد و تصدی این مُهم، ظرایف بسیاری را در تمایز میان مدیریت فرهنگی و تفاوت عملکرد مدیران در این حوزه طلب می نماید. از این جهت است که امام امت به صراحت می فرمایند: اگر جامعه ای ثروتمند هم باشد، ‌ اما عقل درستی نداشته باشد، این ثروت را به باد خواهد داد، یا در جای بدی مصرف خواهد کرد. فرهنگ، به جای عقلیت یک جامعه است؛ لذاست که هرچه بر روی فرهنگ سرمایه گذاری بشود، زیاد نیست. خوب، حالا من از این حرف که مورد قبول و تصدیق همه است، می خواهم استنتاجی بکنم؛ و آن این که به این معنا، مدیریت فرهنگی در جامعه، امری لازم و البته ممکن است. (امام خامنه ای در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۵/۱۰/۱۳۷۷))


۵. پُرواضح است که عملکرد معاونت فرهنگی قوه قضاییه در هیچ یک از بخش‌های سابق خود قابل دفاع نبوده و نیست. ناتوانی و عدم دغدغه لازم فرهنگی سبب شد تا جایگاه و نقش فرهنگ و کار فرهنگی در ساختار قضایی جمهوری اسلامی به حداقل ممکن برسد و حتی به نوعی معکوس عمل نماید. یادمان نرفته که حضور طیفی خاص حاکم بر معاونت فرهنگی، در طی یک دهه گذشته سبب شد تا قوه قضاییه نه تنها خروجی مناسبی از خود ارایه ندهد؛ بلکه به عنوان یک ناظر تایید کننده در تثبیت ولنگاری فرهنگی عمل نموده و این همه را می‌توان در مرور کارنامه این معاونت در عرصه سینمایی کشور مشاهده نمود. کارنامه ای که با مرور سوابق حضور قوه قضاییه در موعدهایی همچون نشست‌های عمومی هنری می‌توان به عمق ابتذال کارشناسی در این معاونت پی برد.



شاید نمونه ای بسیار کوچک از تسری غفلت فرهنگی به مجموعه معاونت فرهنگی قوه قضاییه را بتوان در سال ۱۳۹۷ هجری شمسی مشاهده نمود. آن هنگام که برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند و در این میان معاونت فرهنگی قوه قضاییه با انتخاب دو فیلم «یلدا» و «جمشیدیه» اسباب تحیر و تعجب عموم دغدغه مندان فرهنگی و سینمایی را برانگیخت و اهدای تندیس تجلی اراده ملی توسط مدیرکل فرهنگ حقوقی و قضایی قوه قضاییه به این دو اثر ضد قصاص و به نوعی تخریب کننده چهره نظام قضایی جهوری اسلامی سبب شد تا برخی را بر این باور برساند که جریان نفوذ فرهنگی در عمق جان قوه قضاییه نیز نفوذ کرده و چمبره زده است.




۶. شاید فقرِ اندیشه ورزی و کوته نظری و نبود اندیشه توانمند از برای اصلاح وضع موجود و فکر صحیح سیستمی در طیف حاکم بر معاونت فرهنگی قوه قضاییه (سابق) و در مقابل عقب ماندگی و ضعف سیستماتیک این مجموعه  و ... سبب گرید تا اساس حضور چنین معاونتی در چارت سازمانی جدید قوه، با بی هویتی و پوچ انگاری همراه شود و در این میان رغبت همان طیف معلوم الحال، معاونت فرهنگی را به وادی انحلال مجموعه و ادغام سیستم مدیریتی خود در مجموعه ای جدید با ساختاری تازه  کشاند. کاری که در نخستین گام خود موجب زوال فرهنگ و هنر در ساحت وجودی قوه قضاییه می شود.


یادمان باشد که علاج ناکارآمدی یک سیستم در حذف بدون جایگزین آن نمی‌باشد خواه آنکه این حذف در صورت وضعیت بسیار مضحکی در قاعده یکی از زیرمجموعه های ادارات کل معاونت منابع انسانی تعریف گردد. به عبارت دیگر وقتی که معاونتی حذف می‌شود قاعدتا ماموریت‌های محوله به آن به معاونت های دیگر واگذار می شود اما یادمان نرود موضوع بحث ما معاونت فرهنگی است نه معاونت‌هایی که ماموریت‌هایی درون ساختاری همچون نیروی انسانی دارند. به عبارتی دیگر شاید حذف معاونت فرهنگی در یک مجموعه کلان و ارتقای آن به سطح سازمانی فرهنگی امری محتمل باشد اما قطعا حذف یک‌ معاونت آن هم معاونتی با شان فرهنگی و تنزل آن در سطح سه میز در اداره کلی زیر مجموعه معاونت نیروی انسانی منطقی به نظر نمی رسد. موضوعی که باعث کمرگ شدن اولویت فرهنگی در منظر مدیریت کلان قوه قضاییه شده و ساختارهای انقلاب اسلامی را در مقطع حساس و مهم گام دوم انقلاب با چالش جدی مواجه می‌سازد.




۷. صراحت بیان امام خامنه ای طلب می کند تا قوه قضاییه به سرعت چارت سازمانی خود را ارتقاء بخشیده و با تفکیک فرهنگ از قرار گرفتن در ذیل ساختاری معاونت منابع انسانی اقدام به تاسیس و تشکیل سازمان فرهنگی در مجموعه قوه قضاییه نماید. سازمانی ارتقاء داده شده از سطح معاونت و البته با تزریق جوانان حزب ‌اللهی که با اشراف مستقیم ریاست قوه و یا دادستان کل کشور بتواند مطالبه رهبری را در اقدام و عمل فرهنگی محقق سازد.


۸. تاسیس و تشکیل سازمان فرهنگی قوه قضاییه در شرایطی که معاونت فرهنگی به سبب ناکارآمدی موجود در ساختارهای خود حذف گردیده و به عنوان فرعی در ذیل معاونت منابع انسانی قوه قضاییه مبدل گردیده و ... می تواند از صورت ‌وضعیتی مطلوب برخوردار شود و با رویکردی استراتژیک ضمن زدودن بدنه کارشناسی غیر انقلابی و دغدغه مند از این مجموعه، به تشکیل نهادی چابک و چالاک با وظایف مشخص و ارتقاع یافته در قوه قضاییه منجر شود. نهادی که در قالب و تحت عنوان سازمان و نه در سطح معاونت تعریف شده و می تواند برکات بسیاری را برای نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.



۹. تشکیل سازمان فرهنگی قوه قضاییه در چارچوبی اصولی و با حفظ قواره های تعریف شده در مدیریت استراتژیک می تواند ضمن مواجهه با ضربات فرهنگی دشمنان به بدنه نظام جمهوری اسلامی، به نادیده انگاشتن امر فرهنگ و هنر و بالاخص ضعف نظارت قوه قضاییه بر تولیدات فرهنگی و بالاخص سینمایی کشور پایان ببخشد و شانی قانونی به حضور قوه قضاییه در بخش‌های مختلف نظارتی و بالاخص در شوراهای عالی و شوراهای کلان دهد و در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی بتواند ضمن صیانت از حقوق فرهنگی مردم به پیشگیری از وقوع جُرم فرهنگی مبادرت نموده و به عنوان نیرویی بازدارنده عمل نماید از برای غفلت بعضی از مسئولینِ مربوط به این مسائل!



۱۰. البته تشکیل سازمان فرهنگی قوه قضاییه برکات بسیاری خواهد داشت که از آن جمله  حضور قدرتمند یکی از سه قوه اصلی کشور در امر تولیدات هنری است. از این جهت تحقق فرمایش امام خامنه ای در انجام کار هنری لازم توسط قوه قضاییه می تواند در صورت وضعیت رسالت و ماموریت های (Mission) گوناگون و بر بستر این سازمان فرهنگی تعریف شود.



۱۱. سازمان فرهنگی قوه قضاییه با تنظیم ساختاری حرفه ای می تواند کار رسانه‌ای به معنای هنری لازم را در قواره سازمانی خود تعریف نموده و با اتخار رویکردی واحد به خوبی می تواند رسالت و ماموریت های مختلفی را بر بستر چشم‌اندازی (Vision) هماهنگ با مبانی تفکری انقلاب اسلامی تعریف نماید. رسالت و ماموریت های مختلفی که به منظور پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی منطبق با منظر و سویه نگاه قوه قضاییه تعریف می شود و در مجموع کار تبلیغاتی و رسانه‌ای را در قوه قضاییه سامان می بخشد.



من البتّه طرف‌دار این نیستم که ما بر خلاف واقع، چیزی را آرایش بدهیم؛ نخیر، امّا همان واقع قضیّه را، آن کاری را که شما دارید انجام می دهید، مشخّص کنید، بیان کنید که متأسّفانه عکسش وجود دارد؛ یعنی گاهی اوقات در کشور ما فیلم‌هایی در مورد مسائل قضائی و آنچه مربوط به مسائل قضائی است ساخته می شود که درست عکس واقعیّت است، یعنی ضدّ واقعیّت است که من دیگر حالا اسم نمی‌آورم. اینها راجع‌ به مسائل تحوّل ...

(امام خامنه ای در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه- ۱۳۹۹/۰۴/۰۷)




۱۲. در پایان خوب است تا یادمان بماند که دولت نهم به عنوان دولتی عملگرا و پراگماتیسم ( Pragmatisme ) به سبب فقدان توجه به موضوع فرهنگ و در اولویت قرار ندادن کارفرهنگی بود که دچار آسیب گردید و شاید همین فقدان توجه سبب شد تا کشور با فتنه ۸۸ مواجه شود. جالب آن بود که بارها امام خامنه ای خُسران کشور در عدم توجه به موضوع فرهنگ را به دولت نهم تذکر داده و موکدا سفارش فرموده بودند تا دولت نهم از بخش فرهنگ رفع مظلومیت کند. اما مع الاسف اولویت های دولت تغییر نکرد و همچنان فرهنگ در مظلومیت ماند. تا آنجایی که تمامی تلاش های دولت به عنوان   قوه مجریه در سایر بخش ها نیز تحت تاثیر اقدامات رسانه ای معاندان خارجی و داخلی به صورت وارونه نشان داده شد و در نهایت جنگ نرم تمام عیاری را بر علیه نظام جمهوری اسلامی موجب گردید. حال امید است تا ریاست هوشمند قوه قضاییه به ارکان زیر مجموعه خود  سرگذشت دولت نهم در عدم توجه به موضوع فرهنگ را یادآوری نموده و اجرایی شدن هرچه سریعتر فرمایشات امام امت را در در ارتباط تصویری با رئیس و مسئولان عالی قضائی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور را در قالب ساختاری نوین سازمان فرهنگی قوه قضاییه مطالبه نماید. انشالله


نکته‌ی بعدی که می خواهم سفارش کنم، این است که از بخش فرهنگ رفع مظلومیت کنید. بخش فرهنگ انصافاً بخش مظلومی است. الان در گزارش آقای رئیس‌جمهور، اصلاً اسمی از فرهنگ نیامد؛ یا در اولویت‌بندیها این اولویت فدای اولویتهای دیگر شد و آنها تقدم پیدا کرد که در کوتاهی وقت، بیان بشود! این مظلومیت است دیگر. واقعاً مسأله‌ی فرهنگ را دست کم نگیرید. خیلی از مشکلات جامعه‌ی ما با فرهنگ‌سازی حل می شود. توجه بکنید که امروز، عمده‌قوای دشمنان ما در جبهه‌ی فرهنگی دارد کار می کند. این جنگهای روانی، این فعالیت های فرهنگی، این بودجه‌های پنهان و آشکاری که برای منحرف کردن ذهن ها می گذارند، همه‌اش مربوط به مسئله‌ی فرهنگ است. فرهنگ مثل هواست که انسان وقتیکه این هوا را استنشاق کرد، با هوایی که استنشاق کرده و با آن جانی که گرفته، می تواند دو قدم بردارد و جلو برود؛ بقیه‌ی کارها همه برخاسته‌ی از آن‌چیزی است که شما استنشاق کرده‌اید. اگر چنانچه یک جایی، هوای مسمومی تزریق بشود، نتیجه‌ای که در اندامها دیده خواهد شد تابع آن مسمومیتی است که در این هواست. اگر فضا را با دود یا مخدری تخدیر کنند، وقتی شما آن را استنشاق کردید، رفتار شما متناسب با آن چیزی خواهد شد که استنشاق کرده‌اید؛ فرهنگ یک چنین حالتی دارد. فرهنگ را دست کم نگیرید؛ خیلی مهم است. بنابراین صرف وقت کنید و در بودجه هم برایش پول و فصول قابل توجهی بگذارید تا جهتِ ارزشی به فرهنگ بدهید. از جمله‌ی کارهایی که مسؤولین فرهنگی دولت خیلی باید به آن بپردازند و واقعاً یک دقیقه را در آن فروگذار نکنند، این است که به فرهنگ عمومی جامعه و ابزارها و وسائل فرهنگی، جهت ارزشی بدهند. چون تلاش زیادی شده تا جریانهای فرهنگی و عاملهای فرهنگی - هنر و ادبیات و شعر و سینما و بقیه - در جهت غیر ارزشی حرکت کنند و راه بیفتند. شما باید کمک کنید و همه‌ی تلاشتان را بکنید که به تحرکات فرهنگی کشور در جهت ارزشی جهت بدهید.

(امام خامنه ای در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت نهم- ۱۳۸۶/۰۶/۰۴)




ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.