چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰

سیدمحمد حسینی:

در این شرایط باید شبکه های برون مرزی را توسعه داد نه اینکه تعطیل کرد!

دکتر سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از قطع شبکه های برون مرزی الکوثر و سحر اردو به سبب انباشت بدهی رسانه ملی به ماهواره یوتل ست و پاک ست، علت این امر را عدم درک مسئولان از اهمیت این شبکه ها به عنوان ابزار مهم و مؤثر دیپلماسی ذکر کرد.

به گزارش سینماپرس، «سیدمحمد حسینی»  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با تاکید بر اینکه شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی از جمله العالم، الکوثر، پرس تی وی و... و. صدای مردم مظلوم منطقه هستند، گفت: این شبکه‌ها ظلم و ستم  آمریکا، صهیونیست ها و مرتجعین منطقه را به خوبی بازتاب می دهند و از ملت‌های ستمدیده  به طور منطقی و به حق دفاع می کنند. این حمایت های رسانه ای از جبهه مقاومت در مقابل غول رسانه ای دنیا صورت می گیرد، در واقع شبکه‌های برون مرزی صدای حق طلبی ملت ایران و مردم منطقه هستند، لذا  خاموش شدن صدای الکوثر باعث تاسف و تاثر است.
این استاد دانشگاه تهران افزود: از برخی مدیران که در داخل همراهی و همکاری لازم را ندارند باید پرسید آیا  متوجه اهمیت موضوع نیستند که رویارویی ما با قدرت های جهانی صرفا نظامی نیست، بلکه بخش مهمی از تقابل ما رسانه ای، جنگ روانی و تبلیغاتی است که دشمن در این خصوص سرمایه گداری سنگینی کرده است، در برابر روایت نادرستی که از وقایع ارائه داده و شبهاتی که القا می کنند، ضرورت دارد شبکه هایی از جانب ما باشند که  روایت درست و مطابق با واقع را به گوش مردم دنیا برسانند، بر این اساس قطع پخش ماهواره ای و هرگونه خلل در این مسیرا در شرایط فعلی به هیچ وجه مصلحت نیست، بلکه باید به سمت تکثر و تنوع شبکه ها و خنثی کردن ترفندهای رسانه ای دشمن برویم. دشمن ما در جنگ نرم هم سرمایه و امکانات فراوان دارد و هم از تمامی  ابزاهای مشروع و نامشروع  استفاده می کند، به عبارتی در این کارزار دست آنها در استخدام دروغ، بهتان، افترا، تحریف، تقطیع مطالب، جعل، فریب، بایکوت و... و. باز است که این مسئله کار رسانه های پاک و سالم را دشوار می‌سازد. در چنین شرایطی کمترین انتظار این رسانه ها آن است که بدون داشتن دغدغه امکانات و سخت افزار تمام توان خود را مصروف اقدامات نرم افزاری نمایند تا بر رقیب قدرتمند خود غلبه یابند.
دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در پاسخ به این سوال که هراس غرب از شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی نشات گرفته از چه تفکری است، گفت: آن ها چهره پلید خود را بزک کرده و حق جلوه می دهند، و در مقابل تصویری تیره و تار از مردم ما، مردم مظلوم فلسطین و سایر مردم مقاوم و آزاده ارائه می دهند و با همین تبلیغات افکار عمومی دنیا را مهندسی می کنند حال وقتی واقعیت ها بیان و در شبکه های برون مرزی منعکس شود، ترفندها و شگرد های رسانه ای آنها تا حدودی بر ملا می شود، و با ارتقای سواد رسانه‌ای ملت ها، کار قدرت های جهانی با مشکل مواجه می شود؛ و حتی در افکار عمومی ملت خودشان با سوالات جدی مواجه می شوند لذا همه تلاش خود را به کار می گیرند تا صدای مخالفشان شنیده نشود.
حسینی گفت: در مقابل ما باید از همه امکانات و ظرفیت هایی که در سطح دنیا هست استفاده کنیم، بعد از ۴ دهه مبارزه بی وقفه، هر گاه و هرجا بحث جمهوری اسلامی مطرح می شود همگان می‌دانند مواضع ما حق طلبانه و به نفع ملت ها است، برای نمونه ارسال مواد سوختی به ونزوئلا و مبادلات تجاری  در شرایط تحریم دو کشور، موجب خرسندی و تحسین آزادگان دنیا شد، زیرا در کمال شگفتی دیدند جمهوری اسلامی  سیطره  و هیمنه آمریکا را در هم شکست و به شوکت و قدرت پوشالی آمریکا آسیب جدی وارد کرد.

 وزیر ارشاد دولت دهم در واکنش به قطع شبکه الکوثر از ماهواره یوتل ست به علت انباشت بدهی گفت: قطعا باید در سیاست خارجی و در تبلیغات خارج از کشور و تداوم فعالیت‌ها و تقویت شبکه های برون مرزی، شاهد انسجام و حمایت دست اندرکاران باشیم، هر چند که در داخل کشور در موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف نظر داریم، اما در مواضع و موضوعات مربوط به خارج از کشور همه باید ید واحده و یکپارچه باشند، اینکه دولت در ماه ها بلکه سال های اخیر وظیفه همراهی و حمایتی خود را انجام نداده و سبب انباشت بدهی‌ها به ماهواره و در نتیجه قطع شبکه شده مایه تأسف است؛ به ویژه در حال حاضر که شرایط و تحولات منطقه و جهانی ایجاب می کند که حضور پر رنگ تری در رویدادها داشته باشیم و نگاه درست خود را تبیین کنیم و عطش مردم دنیا را که مشتاق شنیدن صدای حق هستند، سیراب کنیم، حتی این روزها در تظاهرات امریکا شاهدیم که بعضا تی‌شرت و  تصویر حاج قاسم سلیمانی را به همراه دارند که نشان می‌دهد  پیام انقلاب اسلامی تا دورترین نقاط و تا اطراف کاخ سفید هم گسترش پیدا کرده و این اتفاقات نیازمند اطلاع رسانی، روایت و تحلیل درست و به هنگام است.
حسینی افزود: اگر غربی ها می توانستند قطعا همه این اعتراض‌ها و فریادها را بایکوت و خاموش می کردند، اما چون رسانه های مستقلی در جهان وجود دارد ناچار اند که به این موضوعات بپردازند، یقینا نگاه خیلی ها در دنیا به اخبار، گزارش‌ها و تحلیل های رسانه‌های جمهوری اسلامی است که مورد وثوق و اعتماد آنان است. از این جهت و در این شرایط سرنوشت‌ساز شایسته نیست که دولتمردان به ویژه دست‌اندرکاران برنامه و بودجه نگاه تنگ نظرانه و جناحی خود را اعمال کنند  و اختلاف نظرهای داخلی را به مسائل برون مرزی بکشند. مسلما ما باید این مطالبه به حق و نقد جدی را  مطرح کنیم و به ویژه انتظار داریم نمایندگان مجلس در چنین قضایایی ورود پیدا کنند اگر چه در آغاز کار هستند بخاطر اهمیت خاص موضوع آن را در اولویت رسیدگی قرار دهند، دولت هم که به مجلس جدید قول همکاری داده است یکی از همکاری‌ها به این موضوع اختصاص یابد نه اینکه اعتبارات را در امور دیگر صرف کنند و وقتی نوبت به این فعالیت های مهم و اساسی می رسد کار را تعطیل کنند. مثلا در سالگرد ارتحال امام خمینی ضرورت دارد پیام‌ها و بیانات امام بیش از گذشته به دنیا معرفی شود و اتفاقات آمریکا به درستی تحلیل شود. بنابراین هیچ توجیهی ندارد که دولت حمایت لازم را انجام ندهد.
استاد دانشگاه تهران در مورد مشکلاتی مثل انباشت بدهی که باعث حذف شبکه های برون مرزی از ماهواره می شود، گفت: به نظر من مسئولان سازمان باید در این زمینه به هنگام روشنگری و اطلاع رسانی کنند در جلسات سران سه قوه باید این موضوع مطرح شود، نه اینکه ناظران سه قوه فقط به ضعف‌ها و ایرادات خود نسبت به صدا و سیما بها دهند و جنبه حمایتی از سازمان نداشته باشند، خلاصه از صدا وسیما به عنوان رسانه ملی و  نظام همه باید حمایت کنند نه اینکه کارشکنی کنند!
سید محمد حسینی در پایان گفت: در این شرایط باید شبکه های برون مرزی را توسعه داد نه اینکه  تعطیل کرد یا ساعات برنامه ها را کاهش داد، ساخت فیلم و سریال، برنامه های ترکیبی و حتی خرید فیلم و سریال از کشورهای دیگر هزینه قابل توجهی نیاز دارد و همه دنیا هم روی رسانه ها سرمایه گذاری می کنند، در حال حاضر شبکه های گوناگون از جمله فارسی زبان توسط سعودی، امریکا و انگلیس حمایت می شوند تا بر افکار عمومی ملت ما  و مردم منطقه تاثیر بگذارند و القائات خود را داشته باشند، مدیران دولتی نباید فکر کنند هزینه کردن در رسانه هدر دادن اموال عمومی است بلکه باید اعتقاد داشته باشند این هزینه‌ها در واقع سرمایه‌گذاری برای صیانت از منافع ملی کشور و تضمین مصالح مسلمانان و جبهه مقاومت است. به هر حال مسئولان باید وظیفه قانونی خود را انجام دهند، به خصوص سازمان برنامه بودجه باید اهتمام لازم را داشته باشد، رسانه ها هم باید در این زمینه روشنگری و اطلاع رسانی کنند، همه افراد دلسوز و صاحب نظری که درک درستی از رسانه و فهم صحیح از قدرت تاثیرگذاری آنها دارند،   باید یاری گر اقدامات مثبت برون مرزی باشند زیرا بدون اهرم رسانه هر مقدار در حوزه‌های دیگر تلاش کنیم اگر نتوانیم واقعیت ها را به گوش مردم دنیا برسانیم نتیجه چندانی عایدمان نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.