چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

ادعای جالب «عبدالله اسفندیاری»:

بسیاری «نرگس مست» را با «دلشدگان» علی حاتمی مقایسه می‌کنند!

عبدالله اسفندیاری

عبدالله اسفندیاری گفت: فیلم «نرگس مست» جزو دسته فیلم‌هایی همچون «دلشدگان» علی حاتمی است. تا آنجا که بسیاری از تماشاگران بعد از تماشای فیلم گفتند بعداز «دلشدگان» این اولین فیلمی است که درباره موسیقی سنتی ایران ساخته شده.

به گزارش سینماپرس، عبدالله اسفندیاری (تهیه‌کننده فیلم نرگس مست) درباره وضعیت اکران آنلاین این فیلم به ایلنا گفت: ابتدا این فیلم نیز همچون بقیه فیلم‌هایی که به صورت آنلاین اکران شدند، مورد سرقت‌هایی قرار گرفت ولی برای آن اقداماتی انجام دادند و سعی شد تا از این اتفاق جلوگیری شود. در مجموع بازخوردهایی که ما از اکران آنلاین این فیلم داشتیم، بسیار خوب بود و تقریبا همگی از تماشای این اثر رضایت داشتند. بسیاری از مخاطبانی که تاکنون فیلم را دیده‌اند، از اینکه فیلمی فاخر و قابل تامل ساخته شده که برخلاف کمدی‌های هجو این روزهای سینماست، ابراز خرسندی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیان مطالب ارزشمند در فیلم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، بیان کرد: امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و افراد زیادی فیلم را ببینند تا به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.

اسفندیاری در پاسخ به اینکه چرا با وجود پرداخت به محتوای فرهنگی که برخلاف جریان فیلم‌های کمدی امروز است، فیلم را در سینما اکران نکرده، گفت: ابتدا اکران خود را در سینما شروع کردیم اما بخت با ما یار نبود. روز بعد از جشنواره فجر اکران فیلم «نرگس مست» آغاز شد و یک هفته‌ای روی پرده بود تا اینکه به سد کرونا برخورد کردیم. در حقیقت در همان یک هفته ده روزی که اکران بودیم، فیلم فروش رو به افزایشی را تجربه می‌کرد که جای امیدواری بسیار داشت. فروش روزهای آخر اکران دوبرابر روزهای اول شده بود و شاهد سیر صعودی بودیم که قطعا می‌توانست ادامه داشته باشد اما به این ماجرای کرونا خوردیم و اکران متوقف شد.

تهیه‌کننده فیلم «نرگس مست» ادامه داد: در یک هفته ده روز اکرانی که داشتیم، مبلغ سنگینی را برای تبلیغات فیلم هزینه کرده بودیم. در واقع باید بگویم تعطیلی ناگهانی سینما ضرر سنگینی را به ما تحمیل کرد. ۴ فیلم دیگر هم شرایطی مشابهی همچون ما داشتند. یعنی هزینه زیادی را صرف تبلیغات کرده بودند ولی به ناگهان سینماها تعطیل شد. البته وزارت ارشاد قول داده که این هزینه را جبران کند. به‌طور کلی برای حمایت از سوی دولت قول‌های زیادی دریافت کردیم ولی هنوز چیزی ندیدیم. باید صبر کنیم تا ببینیم چه می‌شود. قول داده بودند که در مقابل ضرر و زیان اکران اولیه، مبلغی را به ما پرداخت کنند، ولی هنوز چیزی نداده‌اند.  

وی همچنین افزود: علاوه بر این موضوعات وقتی اکران دوباره در سینماها مطرح شد، حتی فیلم‌های پرفروش هم برای اکران تردید داشتند. ما هم از این قاعده مستثنا نبودیم. چون «نرگس مست» فیلم پرفروش به آن معنی کمدی‌های پرفروش سینما نبود و ما خودمان هم این موضوع را از اول می‌دانستیم.

اسکندری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تقسیم‌بندی فیلم‌ها بر مبنای استقبال مخاطبان در گیشه، اظهار داشت: به طور کلی سه نوع فیلم وجود دارد. اول فیلم‌هایی که فروش هجومی به صورت کوتاه مدت دارند و  فیلم‌های کمدی امروز جز همین بخش به شمار می‌آیند که با حدود ۵۰، ۶۰ سالن اکران خود را شروع کرده و ظرف یک ماه به فروش خوبی دست پیدا می‌کنند. فیلم‌های خوب خیلی کمی از سینمای ایران را می‌توان نام برد که جز این دسته باشند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: فیلم‌های خوب سینمای ایران که در تاریخ سینمای ایران ماندگار شده‌اند، ‌ جزو دسته دوم فیلم‌ها هستند که فروش تدریجی و طولانی مدت را در دوران اکران خود سپری می‌کنند. به عنوان مثال فیلم مادر علی حاتمی که هنوز بسیاری آن را دوست دارند نیز جز این دسته به شمار می‌آید. اکران این فیلم به این صورت نبود که فروش هجومی زیادی داشته باشد، اما در طولانی مدت به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال‌های بعد از انقلاب معرفی شد. فیلم‌های خوب بسیاری را می‌توان مثال زد که جز این بخش هستند. به نوعی این دسته دوم فیلم‌هایی هستند که به صورت تدریجی و بلندمدت در معرض دید سینماها و مردم قرار می‌گیرند تا به نتیجه برسند.

وی افزود: دسته سوم هم شامل فیلم‌های هنر و تجربه است که مخاطب خاص خود را دارد. فیلم «نرگس مست» نیز نه جز مخاطب خاص و نه مخاطب هجومی است، در واقع جزو دسته فیلم‌هایی همچون «دلشدگان» علی حاتمی است. اتفاقا بسیاری نیز مثال زده و گفته بودند که بعد از «دلشدگان» علی حاتمی این اولین فیلمی است که درباره موسیقی سنتی ایران ساخته شده است. بنابراین در شرایط بیماری کرونا که می‌خواستند سینماها را باز کنند، حتی فیلم‌هایی با مخاطب هجومی هم تردید داشتند و نگران شرایط اکران بودند. بدیهی است ما هم نگران این موضوع بودیم که اگر در این شرایط به اکران برویم و مردم هم از ترس به سینما نیایند، شرایط بدتری برایمان ایجاد شود.

اسکندری در ادامه عنوان کرد: در مذاکرات و رایزنی‌های مختلفی که داشتیم، بالاخره اکران آنلاین را پذیرفتیم. به‌طور کلی هم اکران آنلاین یک امکان خوب برای سینما است. به نوعی هم اتفاق به روزی در زمینه اکران در جهان بوده و هم در زمان‌هایی لازم است. باید بدانیم که یک زمان‌هایی اکران آنلاین بهتر از اکران سینمایی عمل می‌کند. البته هیچوقت هیچ چیزی جای سالن سینما را پر نمی‌کند. چون سالن سینما جایی است که عده‌ای از مردم در یک فضای تاریک با دیدن یک فیلم، تجربه فرهنگی مشترکی را کسب می‌کنند. به نوعی سینما رفتن جز تفریحات میدانی حساب می‌شود که یکی از نیازهای جامعه به شمار می‌آید.

وی در پایان درباره آمار فروش فیلم که تاکنون به دست آمده، گفت: در این باره نمی‌توانم چیزی بگویم، چون هنوز از رقم‌های دقیق مطلع نیستم. ولی بازخورد تماشاگرها و نظرهایی که داده شده تقریبا ۹۰ درصد یا شاید بیشتر مثبت بوده که از این جهت امیدوارکننده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.