چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

اکران آنلاین؛ تهدید یا فرصت؟!/۳

باکیده: آب از سر سینما و سینماگران گذشته است/ خسارت اهالی سینما را چه کسانی جز مدیران فرهنگی باید پرداخت کنند؟

عبدالله باکیده

سینماپرس: عبدالله باکیده کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: دیگر مدت ها است آب از سر سینما و سینماگران گذشته است؛ بنده معتقدم با اقداماتی مانند اکران آنلاین هیچ چیز درست نخواهد شد؛ امروز مخاطب سینما به طور کلی از دست رفته است و شرایط مناسبی برای تولید و عرضه فیلم مهیا نیست.

کارگردان فیلم های سینمایی «صلیب طلایی» و «پوتین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان باید از همان زمان شیوع ویروس کرونا تدبیر و چاره اندیشه طولانی مدتی برای چگونگی مقابله با این ویروس منحوس می کردند؛ آن ها وظیفه داشتند با دعوت از کارشناسان و صاحب نظران و متخصصان سینمایی تدبیری فوری برای برون رفت از این بحران جدی اندیشه کنند اما افسوس که چنین اتفاقی رخ نداد.

باکیده سپس با بیان اینکه تقلید از سایر کشورهای غربی برای سینمای ما هیچ راه چاره ای نیست اظهار داشت: اگر ما می بینیم فیلم ها به صورت آنلاین در سراسر دنیا اکران می شوند و موفق هم عمل می کنند به دلیل آن است که قوانین سخت گیرانه ای راجع به کپی رایت دارند و از سوی دیگر کمپانی های قوی و باسابقه ای پشت فیلم ها ایستاده اند که سطح برد کلانی در تمامی قاره های جهان دارند.

این سینماگر در همین راستا خاطرنشان کرد: اما متأسفانه ما حتی از یک اکران ساده آنلاین در کشورمان هم عاجز مانده ایم و اکران آنلاین در کشورمان به شدت شکست خورده است!؛ متأسفانه طی همین مدت گذشته شاهد بودیم که فیلم هایی که به صورت آنلاین اکران شدند حتی نتوانستند پول تولیدشان را دربیاورند و تماماً برای تهیه کنندگانی که پشت کارها ایستاده بودند ضرر داشتند.

وی تصریح کرد: اقتصاد سینما در کشور ما مدت ها است فلج شده و وقتی کار تولید نمی شود اوضاع بدتر می شود؛ عوامل وابسته به سینما همه در انزوای مالی و کمبود درآمد قرار گرفته اند و فشار اقتصادی در حال نابودی زندگی های خانوادگی شان است. من همیشه زمانی که کاری را شروع می کنم به خودم می گویم بالای ۱۰۰ نفر با من همکاری می کنند و برای خانواده شان نان می برند اما وقتی الآن کار نیست آن ها باید چه کنند؟

این فیلمساز متذکر شد: آقای مدیر و مسئول بروید آمار بگیرید ببینید اهالی سینما الآن چه می کنند؟ حتی یک بازیگر درجه ۳ نمی تواند برود کار دیگری بکند چون بین مردم شناخته شده است. شرم آور است که بعد از حدود ۱۰۰ سال از حضور سینما در ایران و بیش از ۴۰ سال گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز این فقر اقتصادی و بیکاری در جامعه فرهنگی و هنری وجود دارد.

باکیده تصریح کرد: اگر بی تدبیری ها ادامه پیدا کند، نگاهی که جامعه به هنرمندان دارد و حالتی که به هنرمندان نگاه می کند همه از بین می رود، قداست هنر از بین می رود. هنرمند هم سعه صدرش تمام می شود و ابهتش می افتد و به سمت هر کاری می رود. پس بیایید تا دیر نشده در این روزهای کرونایی برای اهالی سینما تدبیری اندیشه کنید؛ سوأل بنده این است خسارت اهالی سینما را چه کسانی جز مدیران فرهنگی باید پرداخت کنند؟ زودتر دست به کار شوید و تدبیری برای تأمین خسارت اهالی سینما و نحوه اکران آثار سینمایی اندیشه نمایید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.