شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

حسین انتظامی:

سازمان سینمایی به طور جدی از جشنواره فیلم «مقاومت» حمایت می‌کند

حسین انتظامی

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی بیان کرد این سازمان به طور جدی از جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» حمایت می‌کند چراکه مفهوم مقاومت را یکی از مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی می‌داند.

به گزارش سینماپرس، نشست دبیر شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با رییس سازمان سینمایی در محل سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی کشور با اشاره به ضرورت برگزاری با کیفیت جشنواره‌های سینمایی موضوع محور، گفت: تشکیل تیمی از سرآمدان عرصه‌های هنر و فرهنگ در برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» سبب جذب حداکثری سینماگران و افزایش کیفیت این جشنواره می‌شود.

دایره معنایی مقاومت باید تا موضوعات اجتماعی گسترش یابد

وی با اشاره به گستردگی معنایی مقاومت، افزود: مفهوم مقاومت باید فراتر از مرزهای دفاع‌مقدس تعریف، به موضوعات اجتماعی کشیده و در واقع دایره معنایی مفهوم مقاومت باید در وجوه اجتماعی نیز تعریف شود. با این اقدام، مفهوم مقاومت از گستره معنایی وسیع‌تری برخوردار می‌شود و به تبع آن، دایره مخاطبان جشنواره بین‌المللی «مقاومت» نیز افزایش می‌یاید.

انتظامی با بیان اینکه ایران ام‌القری مقاومت است، ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» می‌تواند و باید جریان‌ساز مقاومت در منطقه باشد. از سوی دیگر، این جشنواره باید در بومی‌سازی و فرهنگ‌سازی مقاومت نیز نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد و الگویی برای فرایندهای تولیدی آثار سینمایی در آینده تعریف کند.

متن، گلوگاه تولیدات فرهنگی است

وی با اشاره به اهمیت فیلمنامه در آثار سینمایی، تصریح کرد: متن، گلوگاه تولیدات فرهنگی است؛ به همین دلیل توجه ویژه به فیلمنامه در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» اقدامی درخور تقدیر است و از سوی دیگر، این رویکرد باید به دامنه اقتباس نیز کشیده شود و عملاً با نگاهی رو به جلو سفره جشنواره را وسیع‌تر کند.

انتظامی خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی به طور جدی از این جشنواره حمایت می‌کند چرا که مفهوم مقاومت را یکی از مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی می‌داند.

استقبال چشمگیر سینماگران خارجی از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

در بخش دیگری از این نشست، مهدی عظیمی‌میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با اشاره به تثبیت جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» میان اهالی سینما، گفت: عملکرد این جشنواره در دوره‌های قبلی سبب بالارفتن سطح توقعات شده است.

وی افزود: این جشنواره برای نخستین بار تحت عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» برگزار می‌شود.

عظیمی با اشاره به لزوم شناساندن و عرضه مطلوب جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به مجامع و مراکز هنری و فرهنگی منطقه، ادامه داد: جشنواره امسال در همه بخش‌های فیلم سینمایی، مستند کوتاه و بلند، فیلم کوتاه، پویانمایی بلند و کوتاه نماهنگ و فیلمنامه به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد که البته تاکنون سینماگران خارجی استقبال خوبی از این جشنواره داشته‌اند و بیش از یک‌هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شده است.

فیلمنامه شاکله اصلی هر اثر سینمایی است

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: فیلمنامه شاکله اصلی هر اثر سینمایی است و دیگر عوامل فیلم در مسیری حرکت می‌کنند که نویسنده ریل‌گذاری کرده است، به همین دلیل و با توجه به موضوع محور بودن جشنواره «مقاومت»، بیش از ۵۰ درصد جوایز این جشنواره به حوزه فیلمنامه‌نویسی تعلق دارد.

وی اضافه کرد: در بخش روایت قلم، جشنواره فیلمنامه‌های ارسالی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی را دریافت می‌کند و آنها به طور اختصاصی مورد ارزیابی و داوری قرار می‌دهد. علاوه بر آن، جایزه ویژه‌ای نیز به بهترین فیلمنامه اقتباسی اختصاص داده شده است.

گستردگی مفهوم مقاومت و ضرورت سعه آن به موضوعات اجتماعی

عظیمی در ادامه با اشاره به بخش فیلمسازان بسیجی، یادآور شد: بسیجی‌ها، پاسداران، ارتشی‌ها، نیروهای انتظامی و وظیفه می‌توانند در قالب فیلمساز بسیجی اثر خود را با موضوع مقاومت به دبیرخانه ارسال کنند و در این بخش با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» خاطرنشان کرد: بخش جشنواره جشنواره‌ها یکی از مهمترین بخش‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» است که در واقع رقابتی بین همه آثار برگزیده حوزه مقاومت در سال‌های گذشته انقلاب اسلامی است. در واقع، همه آثاری که با موضوع مقاومت در جشنواره‌های مختلف داخلی مانند فجر، حقیقت، پویانمایی، فیلم کوتاه موفق به دریافت عنوان بهترین شده‌اند، در این بخش رقابت می‌کنند.

وی با اشاره به گستردگی مفهوم مقاومت و ضرورت سعه آن به موضوعات اجتماعی، اختصاص بخش ویژه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به موضوع مدافعان سلامت را اقدامی بدیع توصیف کرد و اظهار داشت: این بخش با همکاری وزارت بهداشت و به منظور تکریم و پاسداشت ایثارگری‌های کادر درمان در جبهه مقابله با کرونا برگزار می‌شود.

بخش سیدالشهدا مقاومت، بخشی برای پاسداشت شهید سلیمانی

عظیمی به برگزاری بخش سیدالشهدا مقاومت در جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» اشاره کرد و گفت: در این بخش آثار با محوریت حاج قاسم سلیمانی، شهدای مدافع حرم و شهیدان بدون‌مرز دریافت می‌شوند.

وی تصریح کرد: به منظور بهره‌مندی از نظرات کارشناسانه افراد صاحب‌نظر و زمینه‌سازی برای رشد کیفی آثار تولیدشده در حوزه مقاومت، بخش نقد، تحلیل و پژوهش نیز با استفاده از ظرفیت انسانی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، کانون منتقدان و دیگر نهادهای ذی‌ربط در این جشنواره حاضر خواهد بود تا سینماگران بتوانند از ظرفیت‌های نیروی‌انسانی این مراکز نیز بهره‌مند شوند.

اهدای نشان رسول به سینماگر خلاق و نوآور

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» از برگزاری بخش «فیلم به معنای مطلق» خبر داد و یادآور شد: در این بخش همه آثار برگزیده بخش‌های مختلف با شاخصه‌ها و سنجه‌های کاملاً مشخص مورد داوری قرار می‌گیرند. محتوا و جامعیت آن، کیفیت فنی و هنری، جذابیت و بهره‌وری از مهمترین سنجه‌های اثر برگزیده در این بخش است.

عظیمی یادآور شد: اهدای نشان رسول به نشان یادبود مرحوم رسول ملاقلی‌پور به سینماگر خلاق و نوآور در حوزه مقاومت از دیگر بخش‌های اصلی این جشنواره است. علاوه بر آن، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بخش‌هایی مانند سینمای سامری و یا فقه و سینما نیز به عنوان بخش‌های جانبی برگزار می‌شود.

تولید محتوای جشنواره فیلم مقاومت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی

در این نشست، اصغری مدیر امور تولید شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، گفت: جشنواره «مقاومت» وام‌دار شهدا است و امید است کیفیت برگزاری این جشنواره در خور نام شهید باشد.

احد میکاییل‌زاده مدیر ارتباطات واطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» نیز گفت: خوشبختانه جشنواره جایگاه مناسبی در منطقه دارد بطوری که تاکنون بیش از ۳۰ فیلمنامه از کشورهای دیگر مانند عراق، یمن، سوریه و لبنان به دبیرخانه دائمی جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: کار تولید محتوای رسانه‌ای به صورت چند رسانه‌ای و چند زبانه برای شبکه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف در حال انجام و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعال است و اخبار جشنواره در شبکه‌های مهم منطقه و فرامنطقه‌ای مانند؛ چین، هند، خبرگزاری‌های المیادین، الجزیره پوشش داده می‌شود.

همچنین جعفر گودرزی مدیر امور برنامه‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، جشنواره را میراث ماندگار مقاومت دانست و ادامه داد: هر چه حمایت بیشتری از سوی نهادهای ذی‌ربط انجام شود، کیفیت برگزاری نیز بهتر خواهد شد و سینماگران با آرامش بیشتری مقاومت را به تصویر خواهند کشید.

در ادامه این نشست، پرویز فارسیجانی؛ مدیر امورعلمی و محتوایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» و دبیر نخستین «نشان رسول»، نیز گفت: جشنواره علاوه بر همه شئون ذاتی خود، نقش انگیزشی بالایی دارد و می‌تواند سینماگران را به فعالیت با محور مقاومت ترغیب و نقش جریان‌سازی خود را به خوبی ایفا کند.

همچنین ناصرباکیده مدیر بخش جشنواره جشنواره‌ها، جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» را یکی از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی دانست که علاوه بر ابعاد سینمایی روی یکی از موضوعات مهم انقلاب به نام مقاومت متمرکز است.

سپس محمد صنعتی مدیر اموراستان‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به جوانگرایی و کشف استعدادهای جوان در حوزه سینما اشاره کرد و اختصاص بخش سینماگران بسیجی را گامی برای کشف استعدادهای جوان برشمرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.