چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳

یک کارگردان تئاتر مطرح کرد:

مخاطبان تئاتر کودک صفر درصد هستند

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان

سینماپرس: امید انصاری گفت: فکر می‌کردیم استقبال تماشاگران در حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد باشد، اما صفر درصد است و این به دلیل شیوع بیماری کرونا و وضعیت مالی مردم است.

به گزارش سینماپرس، شیوع بیماری کرونا خسارت فراوانی به تئاتر وارد کرد و در این ایام بسیاری از گروه‌های نمایشی که برنامه اجراهای معینی داشتند، بیکار شدند. بسیاری از هنرمندان تئاتر از طریق هنر خود کسب درآمد می‌کنند بنابراین باید توجه بیشتری نسبت به گذشته  این هنر داشت. تئاتر کودک و نوجوان بخش مهم هنر تئاتر را تشکیل می‌دهد، اما توجه‌ به این حوزه بسیار کمرنگ است و حال با شیوع بیماری کرونا نیز هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان مشکلات بسیاری را به دوش می‌کشند.

در این روزها سالن‌های تئاتر کودک کار خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرده اند، اما باز هم خانواده‌ها اطمینان زیادی برای حضور فرزندان خود در سالن‌های نمایشی ندارند، این موضوع در این روزها قابل درک است، اما بهتر است راه حلی مناسب برای آن درنظر گرفته شود تا گروه‌های نمایشی بیشتر از این متحمل خسارت‌ها نشوند.

امید انصاری کارگردان جوانی که این روزها نمایش «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» را در تالار هنر روی صحنه دارد، درخصوص استقبال از این نمایش به خبرنگاران جوان گفت: نمایش «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» درباره محیط زیست، محافظت و نگهداری از آن است. متاسفانه استقبالی از نمایش وجود ندارد، ما فکر می‌کردیم استقبال تماشاگران در حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد باشد، اما صفر درصد است و این به دلیل شیوع بیماری کرونا و  وضعیت مالی مردم است. این دو دلیل سبب شده تا استقبالی از نمایش صورت نگیرد.

انصاری درخصوص حمایت از گروه های نمایشی گفت: تاکنون درباره حمایت از گروه‌های نمایشی سخن گفته اند، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. حال اگر بخواهیم هزینه‌های امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، باید کمک ها حدود سه برابر بیشتر باشد، زیرا بحث تورم و سختی و خطر کار را داریم که متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

انصاری درخصوص تمرین‌های نمایش «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» بیان کرد: تمرین نمایش «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» را از نیمه دوم سال گذشته آغاز کردیم، ولی با توجه به حرفه‌ای بودن گروه، زمان کمتری صرف تمرین کردیم، این کار کاملا تخصصی است، زیرا عروسک گردانی و سایه بازی دو کار بسیار تخصصی است؛ بنابراین اجرا را از بهمن ماه آغاز کردیم، اما با شیوع بیماری بعد از ۱۰ الی ۱۲ اجرا کار لغو شد، کل هزینه‌هایی که قبل از اجرای نمایش و بابت تبلیغات انجام داده بودیم، از بین رفت. کل هزینه‌ها به صورت شخصی بود، ما در تئاتر به ندرت تهیه کننده داریم و نبود تهیه کننده از معضلات گروه‌های نمایشی است و با توجه به این شرایط کسی ریسک نمی‌کند تا به عنوان تهیه کننده در کار حاضر شود.

وی افزود: با هزینه‌های شخصی نمایشی را به صحنه می‌بردم و در نهایت درصد کمی می‌ماند که آن را برای شروع کار جدید صرف می‌کردم، اما اکنون پول هزینه شده برای نمایش را هم از دست دادیم و هیچ گونه بازگشتی نداشتیم. این اتفاق بعد از ۱۶ سال تجربه و تلاش رخ داد که در شرایط فعلی نه راه رفت و نه راه برگشتی داریم.

انصاری درخصوص کارهای آتی خود گفت: نمایش جدیدی به نام «قتل غیرعمد» دارم که برای بزرگسالان است، تمرین‌های آن را هفت الی هشت ماه قبل از عید نوروز آغاز کردم. این نمایشنامه برای نخستین بار ترجمه شده و با ۱۳ پرسوناژ روی صحنه می‌رود. نمایش «قتل غیرعمد» هم آماده اجرا بود، اما شرایط شیوع بیماری آن را هم به تعویق انداخت و شاید بتوان گفت آن را از بین برد، زیرا نگه داشتن یک گروه نمایشی در این شرایط کار سختی است؛ بنابراین تولید دو اثر هنری من با ضرر مواجه شده و با چیزی قابل مقایسه نیست، زیرا کارهای ما مانند کودکانمان هستند. اگر شرایط بهتر شود شاید این نمایش را به اجرا ببرم.

او ادامه داد: اگر قرار بود تئاتر آغاز به کار کند، صرفا راه حل آن بازگشایی سالن‌های تئاتر نبود، بهتر بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای نمایشی و ستاد مبارزه با کرونا تدابیری می‌اندیشیدند تا هم تئاتر آغاز به کار کند و هم ما زنده بمانیم. حداقل کار این بود که تعدادی از بلیت‌های نمایش از سوی مرکز هنرهای نمایشی یا ارگان‌های مرتبط خریداری می‌شد تا حداقل چراغ تئاتر روشن بماند و خون در رگ‌های ما جریان پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.