شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی؛

وقتی سینماگران از بی تدبیری مسئولان به ستوه می آیند/ از تأکید بر نادیده گرفتن سینما در دولت روحانی تا انتقاد از بی حرمت کردن سینماگران!

رویگری-رویین تن-روزبهانی-طریقت-عبدی نسب-قنبری-دهقان نسب-بهمنی-رفیعی جم-علی اکبری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی تأکید کردند: در دولت آقای روحانی نه تنها به سینما اهمیت داده نشد بلکه به آن با چشم یک بچه سرراهی نگاه کردند؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: آقایانی که از هنرمندان به عنوان زینت المجالس شان استفاده می کنند در این ایام خطیر وظیفه دارند به فریاد هنرمندان درمانده، بیکار و خانه نشین برسند.

به گزارش سینماپرس شیوع و گسترش ویروس مرگبار کرونا که از ماه ها قبل کل جهان را در برگرفت باعث شد تا هیچ‌ کسب‌ و کاری در دنیا از طوفان این ویروس شوم و منحوس در امان نماند؛ سینما نیز به عنوان یک هنر-صنعت جمعی با آسیب های زیادی در این ایام روبرو شد.

از تعطیلی جشنواره های معتبر سینمایی جهان گرفته تا عدم تولید فیلم ها و سریال ها بلافاصله در دستور کار مدیران فرهنگی و سینمایی در سراسر جهان قرار گرفت؛ سالن های سینما تعطیل شد و همین امر منجر به بیکاری و ترس از تأمین معیشت سینماگران در سراسر دنیا شد. اما بسیاری از مدیران فرهنگی و سینمایی در جهان با ارائه راهکارهایی باعث شدند تا بخشی از ترس و نگرانی سینماگران کاسته شود اما متأسفانه در کشور ما هیچ تدبیر جدی و اصولی از سوی مدیران سینمایی اندیشه نشد و حتی بعد از گذشت چند ماه با اینکه گسترش این ویروس اوج گرفته بود آن ها دستور بازگشایی سالن های سینما و حتی ادامه فیلمبرداری آثار سینمایی را دادند؛ اتفاقی که با انتقاد بخش اعظمی از اهالی سینما که جان خود را در خطر می دیدند روبرو شد.

بی تدبیری و اهمال کاری مدیران سینمایی در فقدان اندیشه از سوی آن ها برای بهبود اوضاع سینما باعث شد تا بسیاری از کارشناسان به این نتیجه برسند که سینما حداقل تا یک سال دیگر روز خوش نخواهد دید؛حتی اگر درهای همه سالن های سینما  باز شود و بلیت فروخته شود، مردم به جان آمده از کرونا هرگز جرأت نخواهند کرد خطر مرگ را به جان خریده به سالن های سینما بروند.

در همین رابطه سینماپرس با ۱۰ تن از سینماگران کشور آقایان: رضا رویگری، علی رویین تن، محسن روزبهانی، نادر طریقت، عبدالله عبدی نسب، رهبر قنبری، حبیب دهقان نسب، حمید بهمنی، اصغر رفیعی جم و محسن علی اکبری گفتگو کرد و آن ها ضمن انتقاد از عملکرد منفعلانه مدیران سینمایی در روزهای کرونایی، پیشنهادات خود را برای بهبود اوضاع زندگی هنرمندان و اهالی سینما مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

علی رویین تن تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: همانطور که ستاد کرونا در کشور شکل گرفته، تشکیل ستاد کرونا در حوزه فرهنگ و هنر ضروری است و باید دستگاه ها و نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، خانه سینما و... دست در دست هم داده و با تدبیر و تعقل، وضعیت بغرنج سینما و زندگی هنرمندان را از بحران خارج کنند. آنچه بسیار حائز اهمیت است اینکه تورم فزاینده و فقر این روزها همه مردم را اذیت می کند! ما هنرمندان هم بخشی از مردم هستیم و نباید هرگز خود را از مردم جدا بدانیم؛ هنرمندان هم امروزه به اندازه مردم فقیر هستند. اینکه چند سینماگر سرشناس و مطرح که درآمد بالایی دارند را به کلیت اهالی سینمای کشور تعمیم دهیم کار درستی نیست. امروزه هنرمندان هم از مشکلات شدید اقتصادی در رنجند، اجاره خانه های سرسام آور و گرانی به همه فشار وارد کرده و بی شک تنها با اتحاد، وفاق و همدلی می توان از این بحران به سلامت عبور کرد.

رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی به سینماپرس گفت: شیوع و گسترش ویروس کرونا این روزها زندگی هنرمندان و اهالی سینما را صدچندان بیشتر از گذشته دچار نقصان و خسران کرده است اما متأسفانه هیچ تدبیری از سوی مسئولان برای برون رفت از این اوضاع نابسامان نمی شود؛ سوأل اصلی بنده این است که چرا دولت راجع به وضعیت بد معیشتی و بیکاری گسترده اهالی سینما در دوران کرونایی هیچ تدبیری اندیشه نمی کند؟ آقایانی که از هنرمندان به عنوان زینت المجالس شان استفاده می کنند و یا از هنر هنرمندان برای پر کردن زمان برنامه های تلویزیونی و تولید فیلم های سینمایی استفاده می کنند، در این ایام خطیر وظیفه دارند به فریاد هنرمندان درمانده، بیکار و خانه نشین برسند. مسئولانی که از هنرمندان برای استحکام موقعیت های شان استفاده می کنند باید این روزها به فکر هنر و هنرمندان باشند و نگذارند بیش از این زندگی هنرمندان دچار آسیب شود.

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه میدانی پیشکسوت نیز در این خصوص اظهار داشت: در دولت آقای روحانی نه تنها به سینما اهمیت داده نشد بلکه به آن با چشم یک بچه سرراهی نگاه کردند؛ این وضعیت کلی سینما طی این سال های اخیر است و متأسفانه هیچ تدبیری برای بهبود اوضاع وجود نداشته و ندارد و از این رو ما هیچ امیدی به بهبود اوضاع سینما در این روزهای کرونایی هم نداریم و نمی دانیم سرنوشت و آینده سینما و اهالی بیکار و خانه نشین شده سینما به کجا ختم خواهد شد! باعث شرمساری است که اهالی سینما به کسب و کارهای خیابانی روی آورده اند؛ این اتفاقات از سر ناچاری و استیصال است! بنده شخصاً چند وقت پیش شاهد بودم که یکی از اهالی سینما برای امرار معاش کنار خیابان آواز می خواند! چرا کسی به فکر هنرمندان نیست؟ همه که نمی توانند بروند و کنار خیابان سیگار فروشی کنند!

نادر طریقت کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: بی شک این وظیفه یکایک مدیران و متولیان سینما، نهادها و دستگاه های فرهنگی و هنری و به خصوص خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران است که در این روزهای کرونایی که بیکاری مفرط دامان یکایک اهالی سینما را گرفته تدبیری ویژه برای رفع بحران از زندگی سینماگران داشته باشند اما متأسفانه مسئولان و مدیران سینمایی شأن و شخصیت هنرمندان را درک نمی کنند و گاهی حتی با برخی کارها حرمت آن ها را زیر سوأل می برند مانند اینکه یک رقم ناچیز یک میلیون تومانی را با هزار لطایف الحیل توسط خانه سینما به تعدادی از سینماگران دادند! آقایان مدیر و مسئول سینمایی باید بدانند که این یک میلیون تومان ها که تازه آن هم به بخش کوچکی از اهالی سینما دادند در شأن هنرمندان نیست! شأن هنرمندان یک بن خرید ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومانی نیست!

رهبر قنبری کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس گفت: وزارت ارشاد و سایر مراجع فرهنگی دولتی باید به وضعیت آشفته زندگی اهالی سینما رسیدگی کنند؛ این وظیفه قطعی و تعیین شده آن ها است و در همه کشورهای جهان هم وضعیت به همین گونه است؛ مسئولان نباید از آبروداری هنرمندان سوءاستفاده کنند و چشم خود را روی اوضاع بحرانی و بغرنج زندگی آن ها ببندند. پرسش اصلی بنده از مسئولان دولت این است که چرا از این همه منابع ملی که در اختیار دارد بخش جزئی را برای بهبود وضعیت اهالی سینما که فرهنگ سازان این مرز و بوم هستند ارائه نمی دهد؟ چرا مسئولان چشم خود را روی وضعیت بحرانی زندگی سینماگران بسته اند و به ما رسیدگی نمی کنند؟

حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: متأسفانه نه تنها هنرمندان که سایر اقشار جامعه در این بحران کرونا به حال خود رها شده اند و مسئولان دولت هیچ تدبیری برای برون رفت وضعیت آشفته و بحران زده زندگی مردم در دوران کرونا ندارند! بخش اعظمی از هنرمندان پیش از کرونا در بیکاری مطلق به سر می بردند اما شیوع و گسترش این ویروس باعث شد تا تولیدات اندک و بیکاری فزاینده شود و نمی دانم اگر شرایط به همین منوال بخواهد ادامه پیدا کند چه نتیجه ای حاصل خواهد شد و چه بر سر هنرمندان خواهد آمد!؟

عبدالله عبدی نسب عکاس و فیلمبردار سینما نیز به سینماپرس گفت: حرفی که بنده می زنم حرف دل اهالی سینما است؛ حال ما خوب نیست و گذران روزگار برایمان بسیار دشوار شده، من متأسفم که باید بگویم در شرایط امروز سینما یا باید دزدی کنیم یا از گرسنگی بمیریم چرا که هیچ کس به فکر سینماگران و بحران به وجود آمده در زندگی آن ها نیست! ما اهالی سینما هیچ چیزی نداریم، نه بیمه بیکاری داریم، نه امنیت شغلی داریم و نه هیچ یک از مدیران و متولیان سینما به فکر و یادمان هستند؛ زندگی بچه های سینما از زمان شیوع و گسترش ویروس کرونا رسماً تعطیل شده و بسیاری افراد در شرایط بغرنجی روزگار می گذرانند. این در حالی است که کارمندان صدا و سیما، وزارت ارشاد و ارگان های دیگر پول شان را می گیرند اما بچه های سینما دست شان به جایی بند نیست!

حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: فاجعه کرونا طی ماه های اخیر اتفاقات عجیبی را در کل دنیا رقم زده است و نمی توانیم تأثیر کرونا در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... را کتمان کنیم اما متأسفانه کرونا مهلک ترین و بیشترین ضربه را به سینما و تمامی عرصه های فرهنگی و هنری وارد آورد که این امر نیاز به تدبیر و درایت مدیران سینمایی برای برون رفت از فاجعه پیش آمده دارد، نکته ای که متأسفانه تا امروز شاهد آن نبودیم! اهالی سینما برای تأمین معاش روزانه و گذران زندگی شان نیازمند کار و تولید هستند و حالا که کرونا باعث تعطیلی کارها شده مدیران سازمان سینمایی باید نقش سازنده ای ایفا کنند و بحران موجود در زندگی اهالی سینما را التیام بخشند.

اصغر رفیعی جم مدیر فیلمبرداری و تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: مسئولان، سینما و سینماگران را در بحران کرونا به حال خود رها کرده اند؛ ما دیگر خسته شدیم از بس مطالبات خود را مطرح کرده ایم اما هیچ پاسخ و واکنشی از سوی مدیران و مسئولان ندیده ایم؛ همه آن ها نسبت به ما بی توجه هستند! این روزها سینمای ایران در وضعیت اسفباری به سر می برد؛ ما با معضلات بسیار بزرگ و عدیده ای در سینمای کشور روبرو هستیم که برطرف شدن این مسائل و مشکلات نیازمند حضور مدیرانی متعهد و مدبر است تا با دغدغه مندی گامی جهت بهبود اوضاع سینما و به سامان کردن زندگی سینماگران بردارند.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در خصوص انفعال مدیران سینمایی در روزهای کرونایی گفت: ویروس کرونا باعث خانه نشینی و بیکاری گسترده اهالی سینما شده و از این رو مدیران سازمان سینمایی باید پیگیر بیمه بیکاری یکایک اهالی سینما باشند و این مهمترین اتفاقی است که می تواند بخشی از بحران معیشتی زندگی هنرمندان را برطرف نماید. اهالی سینمای کشور سال ها است حق بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می کنند اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری های فراوان هیچ وقت مبحث مهم بیمه بیکاری شان به سرانجام و نتیجه نرسیده است. بی شک اگر سینماگران بیمه بیکاری داشتند، بیمه موظف بود در صورتی که کارفرما نتواند برای سینماگران کاری ایجاد کند به آن ها مبلغی را پرداخت کند تا بخشی از مشکلات زندگی شان برطرف شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.