چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰

سیدمحمد حسینی:

دولت موظف است که چتر حمایتش را بر همه دستگاه ها و نهادها و سازمان هایی که در زمینه های ارتقای فرهنگ فعال هستند، بگستراند

سیدمحمد حسینی در آئین «شاهدان شیدایی»

سینماپرس: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بر اینکه پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاه واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند، گفت: فراموش نکنیم جمهوری اسلامی ایران توسط غول های رسانه ای دنیا محاصره شده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه های برون مرزی ایران از ابتدای راه اندازی تا به حال تاثیر شگرفی در فضای رسانه ای دنیا داشته اند. در زمانی که رسانه های بزرگ دنیا سعی می کردند تا حقیقت را وارونه جلوه بدهند، شبکه های برون مرزی توانستند تک صدایی را بشکنند و پیام انقلاب را به تمام دنیا برسانند و در کنار آن اخبار و رویدادهای جهان را آن گونه که هست به گوش مخاطبان خود برسانند. اما پس از سالها سرمایه گذاری صداوسیما در این زمینه و موفقیت هایی که شبکه های برون مرزی در سراسر دنیا پیدا کرده اند، حالا به دلیل انباشت بدهی همه این شبکه ها یا تعطیل شده اند و یا در نوبت تعطیلی قرار گرفته اند. در همین رابطه با «سیدمحمد حسینی» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و گویی داشتیم.

او با اشاره بر اینکه پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاه واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند، گفت: برای کسانی که در دنیا کنجکاو هستند مواضع رسمی جمهوری اسلامی و همراهانش را درک کنند، پرس تی وی گزینه خوبی برای این ادراک مخاطب به شمار می آید، چون بنای رسانه های غربی در این است که نقاط قوت ما را کتمان و نکات منفی را برجسته سازند.

ارائه نگاه واقع بینانه از ایران اسلامی دستاورد بزرگ پرس تی وی است

-پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاه واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند، گبرای کسانی که در دنیا کنجکاو هستند مواضع رسمی جمهوری اسلامی و همراهانش را درک کنند، پرس تی وی گزینه خوبی برای این ادراک مخاطب به شمار می آید، چون بنای رسانه های غربی در این است که نقاط قوت ما را کتمان و نکات منفی را برجسته سازند.

-جمهوری اسلامی ایران سال هاست در میانه میدان یک جنگ رسانه ای نابرابر واقع شده است، طی این سال ها تبلیغات گسترده ای توسط غول های رسانه ای و امپراطوری رسانه ای صهیونیستی – امریکایی علیه ما انجام شده است که هدف اصلیش هم تخریب نظام اسلامی، افکار و اندیشه های انقلاب و امام و نشان دادن یک چهره منفی از ایران عزیز بوده است.

-اینکه در مقابل آن ها پرس تی وی به عنوان یک رسانه فعال بتواند تحلیل های به هنگام و خوبی را ارائه دهد، چهره واقعی اسلام را نشان دهد و بعد هم نظام غرب و نظام سرمایه داری را به چالش بکشاند، اشکالات و ایرادات آن ها را بیان کند و در صحنه حضور داشته باشد، برای انگلیسی زبانان بسیار ارزشمند بوده است. انگلیسی زبان اول دنیا است و حتی کشورهایی هم که انگلیسی زبان نیستند، با این زبان آشناتر از دیگر زبان ها هستند، بنابراین برد وسیعی دارد و می تواند پوشش گسترده ای داشته باشد و افراد زیادی مخاطب این شبکه باشند.

جمهوری اسلامی ایران سال هاست در میانه میدان یک جنگ رسانه ای نابرابر واقع شده است، طی این سال ها تبلیغات گسترده ای توسط غول های رسانه ای و امپراطوری رسانه ای صهیونیستی – امریکایی علیه ما انجام شده است که هدف اصلیش هم تخریب نظام اسلامی، افکار و اندیشه های انقلاب و امام و نشان دادن یک چهره منفی از ایران عزیز بوده است.

تلاش رسانه های غربی برای برجسته سازی نکات منفی

-پرس تی وی توانسته در طی سال های فعالیتش نگاهی واقع بینانه از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه کند،   کسانی که در دنیا کنجکاو هستند مواضع رسمی جمهوری اسلامی و همراهانش را درک کنند، پرس تی وی گزینه خوبی برای این ادراک مخاطب به شمار می آید، چون بنای رسانه های غربی در این است که نقاط قوت ما را کتمان و نکات منفی را برجسته سازند و یا حتی به سوژه هایی که هیچ واقعیتی ندارند بپردازند، لذا وقتی که ما یک رسانه فعال و به هنگام داشته باشیم، می تواند بسیار موثر باشد، هم صدای حق، عدالت و مقاومت باشد و هم زیبایی های ایران را نشان دهد و نقاط برجسته ای که در ایران است، پیشرفت ها و دستاوردهای فراوانی که ما در طی این چهار دهه داشته ایم را به سمع و نظر جهانیان برساند. وقتی که اینها گفته شود، برای مردم دنیا جاذبه خواهد داشت.

-اینکه این شبکه توانسته تعدادی از اندیشمندان، متفکران، صاحب نظران و اساتید در غرب را به عنوان صاحب نظر و تحلیل گر با خودش همراه کند که نگاه نقادانه ای که به تحولات غرب دارند، کار بزرگی است که انجام شده است. پرس تی وی توانسته با شبکه ای از اینگونه افراد متعهد کشورهای مختلف در تماس باشد و این نقش ارزشمند است. از این جهت امیدواریم که روز به روز این شبکه تقویت شود و بتواند کارش را بهتر انجام دهد.

-در حال حاضر رسانه نقش بسیار موثری دارد و چه بسا از دیپلماسی رسمی ما بهتر بتوانند کار کنند؛ چراکه روایتی که رسانه ها از رخدادهای جهانی صورت می دهند، تفسیر و تحلیل هایی که ارائه می دهند و پاسخگویی که می توانند به شبهات داشته باشند بسیار مهم است. به همین خاطر امروز سرمایه گذاری بسیار سنگینی در حوزه دیپلماسی عمومی انجام می شود که بخش مهم آن همین رسانه است. شبکه های برون مرزی در این راستا به خوبی مواضع جمهوری اسلامی را تبیین می کنند و پاسخ گوی هجمه سنگینی هستند که غربی ها وارد می کنند، چون آن ها این راه را برای اختلاف افکنی و برای تضعیف پایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و ارائه یک سیمای سیاه از نظام اسلامی  به کار می گیرند، خب وقتی این ها تبیین شود بسیار می تواند کمک کند.

تامین نیازهای شبکه های برون مرزی؛  یک اقدام استراتژیک بین المللی

-نگاه مسئولان به شبکه های برون مرزی نباید اقتصادی باشد، گفت: الان که کشور در در تنگنای مشکلات اقتصادی است، باید هوای رسانه هایی که حیثیت و وجهه بین الملل جمهوری اسلامی را حفظ کرده اند، داشته باشند و تامین نیازهای این رسانه ها یک اقدام استراتژیک بین المللی به حساب می آید، کما اینکه شبکه های برورن مرزی تاکنون توانسته اند به خوبی در عرصه بین الملل ظاهر شوند.

اینکه این شبکه توانسته تعدادی از اندیشمندان، متفکران، صاحب نظران و اساتید در غرب را به عنوان صاحب نظر و تحلیل گر با خودش همراه کند که نگاه نقادانه ای که به تحولات غرب دارند، کار بزرگی است که انجام شده است.

-اگر صدای ما به گوش دنیا و گوش دوستداران جمهوری اسلامی نرسد و آن ها دچار یاس و رخوت گردند و در مقابل دشمنان ما جسور شوند، بیشتر حمله کنند و نسبت های ناروایی به جمهوری اسلامی دهند، حتما باید این مسئله مورد توجه مسوولان و دست اندرکاران مسائل مالی سازمان برنامه و بودجه و دولت قرار بگیرد. نمایندگان مجلس نیز باید اهتمام ویژه ای برای تقویت شبکه های برون مرزی داشته باشند.    

-هم مسوولان سازمان صدا و سیما و هم مسوولان کشوری اهمیت این قضیه را نباید فراموش کنند، گاهی اوقات ما به قدری درگیر مسائل داخل کشور می شویم که توجهی به بازتاب اقدامات و فعالیت هایمان در خارج از کشور نداریم. آیا توانسته ایم مسائل را برای دوستان، دشمنان و توده های مردم در خارج از کشور درست تبیین و تحلیل کنیم؟

-نباید این شبکه ها به عنوان یک موضوع حاشیه ای و دست دوم تلقی شوند، باید بدانیم که نقش رسانه های برون مرزی حتی در مسائل اقتصادی داخل کشور، در مسائل سیاسی، فرهنگی و فشاری که بر جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل وارد می شود، بسیار مهم است. اگر ما به آنها توجه کنیم قطعا حمایت لازم را هم خواهیم کرد.

-مسوولان شبکه پرس تی وی و امثال آن باید با ارائه گزارشی از فعالیت ها خود، مردم را با نقش و جایگاه این شبکه ها آشنا سازند، وی در همین باره اضافه کرد: بهتر است این ارائه گزارش عملکرد در شبکه های داخلی صورت بگیرد تا مردم هم با هویت و موجودیت این شبکه ها آشنا شوند و به اهمیت آن واقف باشند، در این صورت است که موجودیت این شبکه ها به مطالبه عمومی و همه جانبه تبدیل خواهد شد.  

- بستر شکل گیری شبکه پرس تی وی بر اطلاع رسانی استوار است و در مقابل رسانه های غربی که کارشان بزرگ نمایی قدرت نظامی، علمی و فناوری غرب و نشان دادن یک چهره زیبا از فرهنگ و تمدن غربی است، این شبکه ها نقش ویژه ای ایفا می کنند، در حالی که واقعیت ها به گونه ای دیگر است که ما امروزه شاهدیم در امریکا اعتراضات مردم به بی عدالتی، تبعیض نژادی و... و. در حال گسترش است، اما کار رسانه های غربی و شبکه های تلویزیونی و هنری شان این است که چهره آن ها را زیبا نشان دهند و بر عکس واقعیت های ایران را وارونه جلوه دهند و یک چهره سیاه از نظام اسلامی ارائه کنند، همه اخبار و اطلاعاتی که بیان کنند و تحلیل کنند منفی باشد و نقاط مثبت را به هیچ وجه نپردازند. در چنین شرایطی لازم است که ما پایگاه های خبری و رسانه هایی داشته باشیم که بیایند هم واقعیت های جمهوری اسلامی، ملت ایران و کشور عزیزمان را به دنیا منعکس کنند، هم دروغ گویی های آن ها را پاسخ دهند و ماهیت واقعی آن ها را بر ملا کنند که آن ها چه وضعیتی دارند.

نباید این شبکه ها به عنوان یک موضوع حاشیه ای و دست دوم تلقی شوند، باید بدانیم که نقش رسانه های برون مرزی حتی در مسائل اقتصادی داخل کشور، در مسائل سیاسی، فرهنگی و فشاری که بر جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل وارد می شود، بسیار مهم است.

تحریم های صورت گرفته علیه پرس تی وی حکایت از اثرگذاری  این شبکه دارد

-در عصر جنگ رسانه ای و جنگ نرم  به سر می بریم و مطابق اینکه آن ها دارند این گونه سرمایه گذاری می کنند و سعی می کنند که خودشان را حرفه ای جلوه دهند - در حالیکه واقعیت چیز دیگری است- ما حداقل باید در این زمینه اهتمام داشته باشیم و شبکه ای مثل پرس تی وی را تقویت کنیم که بتواند در بین هم دوستداران جمهوری اسلامی در خارج از کشور حقایق را برای کسانی که علاقه مند و کنجکاو دانستن واقعیت ها هستند، عرضه کنند.

-همین تحریم شبکه ها نشان می دهد که دشمنان ما چقدر نگران تاثیر گذاری آن ها هستند، اگر این شبکه ها اثری نداشت آن ها هم بی اعتنا بودند و توجه نمی کردند. وزارت خارجه و دیپلماسی عمومی نقش بسیار حائز اهمیتی هم ایفا می کند اما تنها نمی شود به دیپلماسی رسمی اکتفا کرد، بنابراین رسانه نقش مهمی را در دیپلماسی عمومی، در آگاه سازی افکار عمومی و در بیان حقایق ایفا می کند، لذا وزارت خارجه باید بیش از دستگاه های دیگر در این زمینه فعال باشد.

-حتی اگر وزارت خارجه هم ذی نفع نباشد وظیفه دارد در مسائل خارج از کشور از حقوق دستگاه های ما دفاع و حمایت کند و نگذارد که تضییع حقی صورت گیرد، لذا باید در مجامع جهانی، در کنفرانس ها، مصاحبه ها این مسئله مرتب بیان و تکرار شود که غربی هایی که اینقدر ژست آزادی رسانه ها و آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات را بیان می کنند مردم دنیا بدانند که چه برخوردی هایی با شبکه های ایرانی می کنند و نمی گذارند که صدای ملت ایران به گوش دنیا برسد بنابراین به نظر می رسد که وزارت خارجه بیش از دستگاه های دیگر در این جا مسئولیت دارد.

- وزارت امورخارجه باید از فرصتی که این شبکه ها برای معرفی ایران اسلامی فراهم کرده اند بهره کافی را ببرد و همانطور که در مجامع جهانی و بین المللی باید از موجودیت آن ها دفاع کند، از این تریبون برای به نمایش گذاشتن دیدگاه ها و خطی مشی جمهوری اسلامی نیز بهره ببرد، این ارتباط دو سویه هم به تقویت این شبکه ها می انجامد و هم تریبونی قوی و ثابت برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

-دولت موظف است که چتر حمایتش را بر  همه دستگاه ها و نهادها و سازمان هایی که در زمینه های ارتقای فرهنگ فعال هستند، بگستراند و به خصوص توان بودجه ای و اعتباری خود را برای تقویت این شبکه ها به کار گیرند. در بحث سیاست خارجه ما مخالف و موافق نداریم، سیاست خارجه ما یکپارچه است. قانون اساسی سیاست های کلی را مشخص می کنند و وزارت خارجه مجری سیاست های نظام است.

-قوه مجریه همانگونه که از اسمش پیداست باید اجرا کننده آن اسناد بالا دستی قانون اساسی و سیاست های کلی رهبری باشد و اگر مثلا توزیع بودجه را در اختیارش قرار دادند معنایش این نیست که بخواهد نامتوازن برخورد کند. حتما باید مطابق منافع ملی حرکت کند و در مرحله بعد هم نمایندگان باید نظارت کنند، یعنی نمایندگان هم باید در تصویب بودجه ها مراقبت کنند که بودجه سازمان هایی مثل صدا و سیما؛ چه شبکه های داخلی چه شبکه های برون مرزی نادیده گرفته نشود، نمایندگان نیز باید این مسئله را مراقبت کنند و از دستگاه های مختلف و به ویژه از سازمان برنامه و بودجه بخواهند که در این باره کوتاهی صورت نگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.