سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸

علی زمانی عصمتی؛

پنج فیلمنامه‌ام رد شد تا پروانه ساخت گرفتم!

علی زمانی عصمتی در نشست خبری فیلم «شیفتگی» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: علی زمانی عصمتی کارگردان سینما عنوان کرد که به دلیل شرایط کرونایی روند پیش‌تولید فیلم سینمایی «زیبای آرام» با تردیدها و نگرانی‌هایی مواجه شده است.

به گزارش سینماپرس، علی زمانی عصمتی کارگردان سینما که به تازگی پروانه ساخت فیلم سینمایی «زیبای آرام» را دریافت کرده است درباره این اثر به مهر گفت: ما پروانه ساخت این فیلم را خیلی دیرتر از آنچه که فکر می‌کردیم دریافت کردیم، یعنی ما پیش از اینکه کرونا به ایران بیاید، قصد داشتیم پیش تولید را آغاز کنیم و در فروردین ماه امسال فیلم را جلوی دوربین ببریم چون غالباً در آن زمان توریست زیادی به یزد می‌آید و شرایط برای ساخت «زیبای آرام» مهیا می‌شد اما به یکباره کرونا در ایران فراگیر و روند بررسی پروانه ساخت‌ها در سازمان سینمایی متوقف شد.

وی افزود: حتی بعد از اینکه اعضای شورای ساخت شروع به بررسی پروانه ساخت‌ها کنند، درباره پروانه ساخت فیلم من معضلاتی پیش آمد، بحث‌هایی بود که به‌صورت شفاهی انجام دادیم و مذاکراتی با محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و یکی دو نفر از اعضای شورای پروانه ساخت کردیم تا برخی از مسایل حل شود. به هر حال موضوعاتی درباره رد فیلمنامه‌های من وجود داشت. در این چند سال ۵ فیلمنامه من رد شده که هر کدام متفاوت از دیگری بود.

زمانی‌عصمتی ادامه داد: رد این فیلمنامه‌ها به قبل از دوران مدیریت ابراهیم داروغه‌زاده مدیر پیشین نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی برمی‌گردد یعنی در سه چهار سال اخیر دیگر تقاضایی ارایه نداده بودم، چون در دوره‌های قبل از آقای داروغه‌زاده تقاضاهایی داشتم که همه بدون دلیل رد می‌شد و به من گفته نمی‌شد کجای این فیلمنامه‌ها مشکل دارد یعنی عنوان می‌کردند همه فیلمنامه‌هایت مردود و غیر قابل مذاکره هستند.

وی افزود: به هر حال خوشبختانه هم کاراکتر خود آقای طباطبایی‌نژاد متفاوت است و هم اینکه ایشان چندین سال است که من را می‌شناسد، از همین رو توانستیم یک سری مذاکرات شفاهی داشته باشیم و در نهایت پروانه ساخت را هرچند با تاخیر ولی بالاخره دریافت کنیم. ما پیش از کرونا برخی از کارهای مقدماتی «زیبای آرام» را نیز انجام داده بودیم برای مثال حدود دو سه ماه است که لوکیشن ها را نگه داشته‌ایم که در یزد است، چون بخش عمده‌ای از فیلم ما در این استان فیلمبرداری می‌شود. دنبال این هستیم که در یکی دو هفته آینده ۲ بازیگر چهره به فیلم اضافه کنیم و در حال مذاکره با آن‌ها هستیم. از همین رو احتمالاً اواسط شهریورماه فیلمبرداری را آغاز می‌کنیم.

این کارگردان درباره فضای داستانی فیلمنامه تازه خود گفت: «زیبای آرام» درباره سفر ۲ نفر به شهر یزد است و به روابط انسان‌ها می‌پردازد. شهر یزد همیشه دغدغه من بوده است چون جذابیت‌های زیادی در آن وجود دارد ضمن اینکه این شهر در یونسکو ثبت جهانی شده و بعد از ونیز قدیمی‌ترین شهر جهان است. شهرداری یزد هم تمایل داشت که فیلمی برای یزد ساخته شود بنابراین «زیبای آرام» درباره یزد است.

زمانی عصمتی در پایان با اشاره به وضعیت کرونایی فعلی بیان کرد: در حال حاضر موقعیت خیلی وحشتناکی داریم این موضوع برای کسانی که کارهای مقدماتی ساخت آثارشان را پیش‌تر انجام داده‌اند، دوچندان سخت است، چون در موقعیت بلاتکلیفی قرار گرفته‌ایم؛ از یک سو به دلیل شرایط و از دست دادن فصل نمی‌شود کارها را به تعویق انداخت و از سوی دیگر ترس زیادی به دلیل کرونا وجود دارد. حتی این هراس وجود دارد که تولید فیلم به دستور دولت و ستاد مقابله با کرونا متوقف شود یا اینکه اتفاقی برای عوامل رخ دهد. درواقع استرس زیادی حاکم است. درباره «زیبای آرام» هم باید بگویم به تعویق انداختن کارهای این فیلم به معنای ساخته نشدنش است و چنین موقعیتی به معنای واقعی من را آب می‌کند. چون تصمیم به ساختش دارم و اگر این کار را نکنم معلوم نیست این فیلم ساخته شود یا نه؟ به همین ترتیب در دوراهی سختی گیر افتاده‌ام.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.