دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی/۷

شمقدری: بهبود وضعیت سینما نیازمند حداقل ۱۰ سال حرکت جهادی است

جواد شمقدری

سینماپرس: جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس پیشین سازمان سینمایی همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: خط دهی و سیاست گذاری سفارتخانه های اروپایی مانند فرانسه، انگلستان و آلمان و نقش آن ها برای تولیدات سینمایی از وزارت ارشاد قوی تر است؛ ما با جریان قدرتمند فرهنگی در دنیا روبرو هستیم که سمت و سوی آن ها با حرکت انقلاب اسلامی و دین در تضاد است و تمام تلاش شان را به کار بسته اند تا چهره اسلام و انقلاب اسلامی را در دنیا مخدوش نمایند.

کارگردان سریال  «فرستاده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در پاسخ به این سوأل که آیا کم کاری مدیران فرهنگی در خصوص تولید آثار دینی غفلت محسوب می شود یا عناد، اظهار داشت: در رده دوم مدیریت فرهنگی و سینمایی ممکن است عناصری به خصوص در حوزه های کارشناسی و شوراها کاملاً حساب شده حضور داشته باشند که مسیر تصمیمات را تغییر دهند؛ این افراد در لایه های دوم و سوم مدیریتی قرار می گیرند و تأثیرگذاری آن ها می تواند موجب ضعف و کم کاری در راستای تولید آثار ارزشمند و استراتژیک شود.

وی سپس با اشاره به نقش غربی ها برای خط دهی روند تولیدات سینمای کشور گفت: آن ها آنقدر قدرت دارند که هرجا بخواهند نفوذ می کنند و سینماگران ما هم اگر عقبه اعتقادی قوی نداشته باشند به راحتی فریب خورده و با این جریانات همسو می شوند؛ غربی ها با رنگ و لعاب سینماگران ما را فریب می دهند و وسوسه حضور در جشنواره های غربی و گرفتن جایزه و دیده شدن و تشویق و مطرح شدن باعث می شود برخی از هنرمندان وطنی و جریانات داخلی با غربی ها همسویی نشان دهند.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه برای بهبود وضعیت سینما نیازمند حضور مدیران متعهد و حرکت جهادی حداقل ۱۰ ساله ایم تصریح کرد: درمان این آفتی که سینمای کشور امروزه به آن دچار شده است به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. اگر تیم هوشمندی باشد حداقل باید ۱۰ سال بدون وقفه وقت بگذارد تا بتواند مسیر را درست کند و همه ما باید آگاه باشیم که این وضعیت بغرنج در کوتاه مدت قابل اصلاح نیست.

وی یادآور شد: خود بنده زمانی که رئیس سازمان سینمایی شدم اعلام کردم که با ۳-۴ سال نمی شود برای این سینما و کم کاری های صورت گرفته در آن تغییر ویژه ای ایجاد کرد چرا که کسی که این سینما را تخریب کرده سال ها زمان در اختیار داشته و قطعاً سال ها زمان می برد تا با یک حرکت جهادی این وضعیت اصلاح شود. نکته مهم دیگر این است که با تنبلی و حرکت های مقطعی تا ۵۰ سال دیگر هم وضعیت سینما اصلاح نخواهد شد و همه امید ما این است که هرچه زودتر حرکت جدی برای اصلاح عرصه فرهنگ و هنر شکل بگیرد.

شمقدری در پاسخ به این سوأل که لطفاً صریحاً عنوان کنید چرا علیرغم همه هشدارها و تأکیدات شخصیت های برجسته و فرزانه ای مانند مقام معظم رهبری، مدیران فرهنگی ما همچنان عملکردی انفعالی دارند، اظهار داشت: ما کلاً در حوزه مسائل فرهنگی و به خصوص حوزه سینما علیرغم اینکه مقام معظم رهبری حتی از زمان ریاست جمهوری شان نسبت به آن تأکید داشتند و جلسات متعدد با سینماگران برگزار کردند و گفتگوهای متعددی با سینماگران داشتند، دچار یک خسران هستیم.

وی افزود: نگاه ایشان به سینما نگاهی استراتژیک است و بارها این دیدگاه خود را مطرح کرده اند اما متأسفانه در حوزه های اجرایی مانند سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نگاه استراتژیک پیاده نشده که این امر نیاز به آسیب شناسی دقیق و جدی دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن»   تأکید کرد: بنده معتقدم عدم دغدغه و توجه و شهامت و شناخت معرفتی مدیران این عرصه است که منجر به آسیب شده؛ مدیران حوزه فرهنگی ما اکثراً قابلیت ها و مهارت کافی و شناخت لازم از این عرصه را ندارند. این بلیه از اول انقلاب همراه ما بوده به نحوی که کمتر مدیر فرهنگی سابقه کار فرهنگی دارد و بیشتر تقسیم کارها بر اساس جناح بندی های حزبی و سیاسی است. بی توجهی به این مأموریت بزرگ حتی در مجلس هم دیده شده چرا که کمترین بحث در مجلس راجع به حوزه فرهنگ بوده و این بسیار ناراحت کننده است.

شمقدری در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا دستگاه های نظارتی در خصوص عملکرد ضعیف و غلط مدیران سینمایی حرکتی انفعالی دارند و جلوی اقدامات شوم آن ها ایستادگی نمی کنند اظهار داشت: بی تردید با دخالت مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه می توان این آسیب ها را به حداقل رساند. ما در خود وزارت ارشاد هم حوزه های نظارتی فراوانی دارند که متأسفانه عملکرد صحیحی ندارند که اگر داشتند قطعاً اوضاع سینما امروزه بسیار بهتر از این بود.

این فیلمساز و کارشناس فرهنگیتذکر شد: تولید آثار استراتژیک، دینی و مذهبی علاوه بر داشتن دغدغه مندی نیازمند سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه دستگاه های دولتی و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امیدواریم این امر نیز تحقق یابد.

کارگردان فیلم سینمایی «بر بال فرشتگان» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: واژه امام به عنوان یک الگو و راهبر که جلوی یک حرکت آرمانی حضور دارد باید به عنوان یک الگو و اسوه عملی به مردم نشان داده شود. قطعاً ائمه اطهار (ع) بهترین الگوها هستند که می توان ارائه داد.

شمقدری ادامه داد: خوشبختانه در رابطه با سیره اهل بیت (ع) و سیره نبوی کتاب های زیادی منتشر شده اما امروزه بهترین ابزار سینما و تلویزیون هستند که می توانند به این موضوعات مهم بپردازند. پرداختن به زندگی اهل بیت (ع) و یاران شان در سینما لازم است و حتماً باید انجام شود چرا که نسل امروز نسلی است که با فضای مجازی و محصولات تصویری روبرو است؛ همانطور که دشمن با انبوهی از فیلم های سینمایی و سریال ها، سبک زندگی و آرمان های خودش را در ذهن مخاطب نهادینه می کند، طبیعی است که ما نیز باید در حد خودمان ورود کرده و به این موضوعات بپردازیم و نگذاریم دشمن به هدفش دست یابد.

رئیس پیشین سازمان سینمایی افزود: خود امام الگوی عملی مکتب و دین است. زندگی اهل بیت (ع) بهترین الگو است که می تواند هر محتوای ارزشمندی را شکل بیرونی و عملی و اجرایی بدهد. این معارف و حکمت ها یکی از قالب های خوب زندگی ائمه اطهار (ع) است. تجربه نشان داده اینطور آثار تأثیر ماندگاری نیز دارند. نمونه اش سریال های «یوسف پیامبر (ع)» و «مختارنامه» که حتی توانستند در کشورهای دیگر نیز به وفور دیده شده و تأثیرگذار باشند.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: سینما یک زبان بین المللی است و ما می توانیم با مخاطبان زیادی روبرو شویم و آن ها را با خودمان هم مسیر و همراه کنیم. امروزه زبان گفتاری کارکرد چندانی ندارد و باید با زبان تصویر با مخاطبان در سراسر جهان سخن گفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.