یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

محمد فیلی:

سریال‌سازانی که به عاشورا علقه دارند، حتماً باید آموزه‌های عاشورایی را وارد فضای داستانی سریال‌ها کنند

محمد فیلی

سینماپرس: ساخت سریال‌های تاریخی آن هم سریال‌های تاریخی- مذهبی شوخی نیست و به مؤلفانی نیاز دارد که هم تاریخ اسلام را بشناسند و هم به اسلام و تاریخ تشیع باور عمیق داشته باشند و هم از دانش دراماتیزه کردن تاریخ بهره برده باشند.

به گزارش سینماپرس، محمد فیلی بازیگر پیشکسوت کشورمان با بیان این مطلب درباره تولید سریال‌های تاریخی- مذهبی در تلویزیون به «جوان» گفت: از اوایل دهه ۶۰ ساخت آثار تاریخی و مذهبی در تلویزیون مورد توجه قرار گرفت و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سریال‌هایی نظیر «سربداران»، «ولایت عشق» و «امام علی (ع)» ساخته شد که اغلب این آثار تاریخی و مذهبی کارهای اثرگذاری بودند. سریال ماندگار و ارزنده «مختارنامه» مربوط به دهه بعد است و برای اینکه سریالی با این عظمت و کیفیت ساخته شود، تمام تجربیات قبلی را توشه راه ساخت.

فیلی درباره تجربه خودش از حضور در سریال مختارنامه گفت: من بازی در کارهای تاریخی را به دلیل وجود چالش‌های کلیدی دوست دارم، چون کاراکترهای این سریال‌ها آنطور که فکر می‌کنیم شاید در جامعه بیرونی وجود نداشته باشند و باید از صفر تا صد ساخته شوند و همین چالشی عجیب را شکل می‌دهد که یک سرش پرداخت دقیق و ورود به دامنه کاراکترهای ماندنی است و یک سرش هم در صورت پرداخت اشتباه شخصیت می‌تواند به تصنعی شدن کاراکتر بینجامد.

بازیگر نقش شمر در سریال مختارنامه ادامه داد: خوشبختانه کاراکترم در «مختارنامه» با وجود اینکه کاراکتری کاملاً منفی و پلید بود ولی حسابی دیده شد و همین باعث شده هر سال با بازپخش سریال باز من می‌مانم و لطف بینندگانی که حالا ۱۰ سال بعد از ساخت سریال دیگر کاملاً درک کرده‌اند شمری که بازی کردم فرسنگ‌ها با خود واقعی‌ام و ارادتی که به امام سوم دارم، فاصله دارد.

فیلی که در سریال‌های دیگر تاریخی نظیر «روزی روزگاری» هم بازی کرده درباره تفاوت ایفای نقش در سریال تاریخی با ایفای نقش در سریال مذهبی چنین گفت: تفاوتش در علقه‌هایی است که مخاطب به کاراکترهای مذهبی دارد. در کارهای مذهبی خیلی باید روی افعال و گفتار کاراکترها حساس بود و این کاری است که از هر کسی برنمی‌آید و کارگردان‌های قلیلی هستند که همچون داوود میرباقری قادر به ارائه‌اش هستند.

این بازیگر عنوان کرد: داوود میرباقری در زمینه درام‌های مذهبی به استادی کامل رسیده و متونی می‌نویسد که حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش و عشق و علاقه است. همین مختارنامه را نسبت به «امام علی (ع)» که بسنجید، می‌بینید که یک رشد همه‌جانبه در تصویرسازی را ارائه داده که مرهون تلاش‌های میرباقری در این گونه نمایشی است.

فیلی با بیان اینکه تاریخ اسلام و به خصوص عاشورا پر از حوادث دراماتیک است، گفت: سریال‌سازانی که به عاشورا علقه دارند، حتماً باید آموزه‌های عاشورایی را وارد فضای داستانی سریال‌ها کنند. لازم نیست حتماً یک سریال پرهزینه تاریخی بسازند. همین که در یک سریال معاصر هم با یک فلاش‌بک به گذشته از حماسه عاشورا یادی کند، ارزش دارد.

فیلی عنوان کرد: اگر به فکر تولید سریال‌های پرهزینه باشیم باید هر ۱۰ سال یک بار یک سریال بسازیم ولی اگر اهمیت مدیریت هزینه و لزوم داستان‌پردازی جذاب از عاشورا را بفهمیم، حتماً می‌توانیم سریال‌ها و فیلم‌های داستانگوی جذاب از عاشورا بسازیم.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.