یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

روی آنتن شبکه‌ چهار سیما؛

از تازه‌های زبان‌شناسی تا خلبانی با هوش مصنوعی در «چرخ»

برنامه چرخ

سینماپرس: هفدهمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، یکشنبه ۳ شهریور ۹۹، با بررسی مهم‌ترین خبرهای دنیاهای علم و فناوری روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش سینماپرس، در میز علم این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه میزبان سپیده شعرباف، روزنامه‌نگار علم و دکتر داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران است. شعرباف از اهمیت طراحی باتری‌ها در تجهیزات مدرن خواهد گفت و طاهرزاده از آخرین یافته‌های زبان‌شناسی و علوم ارتباطات.
در بخش دیگری از «چرخ» ‌ محمدحسین جهان‌پناه و خشایار مریدپور، دو روزنامه‌نگار فناوری، دو خبر مربوط به هوش مصنوعی را بررسی خواهند کرد. ترکیب مغز و هوش مصنوعی و بحث درباره‌ی خلبان‌های انسانی و خلبان‌های هوش مصنوعی موضوعات میز فناوری این قسمت «چرخ» هستند.
هفته‌ی گذشته آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا (دارپا-DARPA) اعلام کرد در آخرین مرحله‌ از مسابقات آزمایشی‌اش، الگوریتم‌های هوش مصنوعی جنگنده‌های F-۱۶ را در جنگ هوایی شبیه‌سازی می‌کنند و فینال این رقابت میان هوش مصنوعی و یک خلبان جنگنده باتجربه‌ی نیروی هوایی برگزار خواهد شد. در جمعه‌ی گذشته این فینال برگزار شد و خلبان F-۱۶ در نبرد هوایی شبیه‌سازی‌شده از هوش مصنوعی شکست خورد. پس از پایان مسابقه‌ی هوش مصنوعی در برابر هوش مصنوعی، نوبت به آزمایش هوش مصنوعی در برابر خلبان رسید و هوش مصنوعی شرکت Heron Systems موفق شد خلبان جنگنده‌ی F-۱۶ را با نتیجه ۵ بر صفر شکست دهد. کارشناسان می‌گویند توانایی «مافوق انسانی» این هوش مصنوعی در هدف‌گیری باعث برتری آن در نبرد هوایی تن به تن شد. در بخش‌های دیگری از برنامه، مهم‌ترین عکس‌های دنیای علم و خبرهای علم و فناوری در ایران بررسی خواهند شد.
فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.