جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶

حجت الاسلام احمد پناهیان:

مسئولان وظایفشان را در قبال اسلامی کردن جامعه فراموش نکنند

حجت‌الاسلام احمد پناهیان

سینماپرس:حجت الاسلام احمد پناهیان در سخنان خود در هیئت محبین اهلبیت(ع) قم گفت: برخی مسئولین گویا باور کرده‌اند در قبال اسلامی کردن جامعه و مردم مسئولیتی ندراند.

به گزارش سینماپرس، چهارمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم ۹۹ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان دوشنبه ۳ شهریور ۹۹ در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در این مراسم احمد پناهیان به بیان مطالبی در خصوص ولایت و توطئه دشمنان برای حمله به جایگاه امام و رهبر جامعه پرداخت.

نیاز ما به گفتمان سازی و وحدت رویه

اجمد پناهیان با بیان اینکه در جامعه باید گفتمان سازی شود، گفت: این دستور امام صادق علیه السلام به ماست: اِتَّقُوا اللّهَ و کونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّینَ فِی اللّهِ مُتَواصِلینَ مُتَراحِمینَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاکَروا أمرَنا و أحیوهُ. در این روایت امام ششم شیعیان بعد از سفارش به یکدلی و مهر ورزیدن به یکدیگر، سفارش به اجتماع و دورهم جمع شدن، و بعد توصیه به ذکر و گفتگو و گفتمان سازی می‌کنند.

این کارشناس مذهبی با یادآوری این نکته که گفتمان سازی لازم است،  گفت: گاهی برخی مباحث واضح را در اثر تکرار نکردن و بدیهی بودن، به فراموشی می سپاریم.  از آنطرف برخی حرف‌های غلط در اثر تکرار زیاد، تبدیل به گفتمان رایج در جامعه میشوند.

کاش جریان منبر و خطابه در کشور ما به یک اتحاد رویه می‌رسیدند. همه به این تصمیم و توافق را داشتند که یک اصل را در جامعه جا بیندازند،  بعد گام‌های بعدی را رو به جلو بردارند.

وی گریزی به وضعیت منبر و خطابه‌ها داشت و با گلایه از تفرقه این منابر در محتوا گفت: کاش جریان منبر و خطابه در کشور ما به یک اتحاد رویه می‌رسیدند. همه به این تصمیم و توافق می‌رسیدند که یک اصل را در جامعه جا بیندازند،  بعد گام‌های بعدی رو به جلو. اما الان اینطور نیست. منبرها بیشتر ذوقی و سلیقه‌ای و به تشخیص اشخاص است. گرچه این امر باعث ایجاد تنوع می‌شود، اما آن اتفاق و گفتمان سازی که باید در منبرها صورت پذیرد اتفاق نمی‌افتد.

حجت الاسلام احمد پناهیان در ادامه به آیه ۳۹ سوره احزاب که می‌فرماید الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ اشاره کرد و گفت: وقتی ابلاغ رسالت الهی وظیفه شد، این با ابلاغ معالم دینی فرق می‌کند. در ابلاغ معالم آشنایی با معارف قرآن و اهلبیت صورت می‌پذیرد، و خوب هم هست و لازم. اما در حوزه تبلیغ نیاز به یگانگی و وحدت رویه داریم. باید تبلیغ‌ها حول اراده و خواست خدای متعال باشد. اما در جبهه مقابل این اتفاق و وحدت رویه صورت گرفته است. به رهبری نظام هجمه می‌برند، همه هم همراهی و همکاری می‌کنند، تا همه مردم کوچه و بازار این سخنان را تکرار کنند.

سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم در ادامه به بیان خاطره‌ای از آیت الله بهجت پرداخت و گفت: آیت الله بهجت در دهه هفتاد به فرماندهان سپاه گفتند از بیوت علما مراقبت کنید. گاهی ۱۰ نفر از اصناف مختلف همه یک حرف را می‌زنند، و این باعث می‌شود اینگونه به آن عالم القا شود که مسئله رایج مردم و کشور همین است. در صورتی که این صحنه توسط دشمن طراحی شده است.

وی افزود: همین کار را ما باید در حوزه تبلیغمان انجام دهیم. وقتی امام زمان ارواحنا فداه تشریف بیاورند، این وحدت رویه شکل می‌گیرد. هرکسی به سلیقه و برداشت خودش ابراز عقیده نمی‌کند. إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده ۵۶) و این غلبه در همه عرصه‌ها صورت می‌گیرد.

هدایت جامعه حق امام است و بس

حجت الاسلام احمد پناهیان در ادامه از مخاطبان منبرش خواست که کربلا را عمیق ببینند و در همین راستا گفت: احقاق و مطالبه حق امام در کربلا خیلی پررنگ است. یکی از اصول محوری جامعه دینی در هر زمان شناخت و استیفای حق امام جامعه است. حالا هم مطابق کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا باید عمل کرد.

وی افزود: فرقی هم نمی‌کند چه کسی امام باشد. یکی از حقوق امام، حق حیات امام است. این حق حیات بر دو قسم است. امام حسین علیه السلام در سخنشان با والی مدینه، به این حق حیات اشاره کردند: بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ. خدا بواسطه ما اهلبیت همه چیز را ایجاد کرده و تمام می‌کند. وجود ما بسته به امام جامعه است. برای همین است که ما جانمان را تقدیم امام می‌کنیم. این یک حق حیات است. جنبه دیگر حق حیات، حق حیات خود ائمه است. فاجعه کربلا سلب حق حیات از امام حق جامعه بود.

موج اجتماعی ایجاد می‌کنند و احساسات و عواطف عمومی را علیه امام جامعه تحریک می‌کنند، بعد هم‌نفس با دشمنان اسلام و ملت، دستورالعملشان حمله به امام جامعه می‌شود. تمام غصه کربلا همین بود.

سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم در ادامه بحث حقوق امام گفت: یکی از حقوق دیگر امام، حق هدایت است. هدایت و سعادت و رشد جامعه و تعلیم و تربیت حق امام است: یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ(جمعه ۲). هدایت و تعلیم و تربیت حق امام جامعه است، نه دیگران. حضرت زهرا سلام الله علیها این آیه را در دفاع از حق هدایت امام خواندند: أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَی(یونس ۳۵). این بیان دفاع تمام قد از حق هدایت امام است. حال باید پرسید آیا کسی که به حق هدایت یافته، حق هدایت جامعه را دارد، یا کسی که هدایت نیافته است؟ کسی که خودش نیازمند هدایت است چطور می‌تواند دیگران را هدایت کند؟

وی سخنان خود را به فضای فعلی جامعه مرتبط کرد و گفت: امروزه عده‌ای با جسارت تمام در حوزه هدایت و حیطه رهبری و امامت جامعه ورود می‌کنند و عنوان نقد مشفقانه هم به این اقدامشان می‌دهند. ما قانون اساسی داریم و واجب الاتباع برای همه است. قانون اساسی سیاستگذاری کلان نظام را در حدود و اختیارات ولی فقیه بیان کرده است. کسی که خود به هدایت الهی هدایت شده حق دارد جامعه را هدایت کند. عَالِمٌ بِالسِّیَاسَهِ مُسْتَحِقٌّ لِلرِّئَاسَهِ.

حمله به امام یعنی برپایی کربلایی دیگر

حجت الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به صحبت چندی پیش یکی از سیاسیون که گفته بود،  باید سیاست داخلی نظام مطابق سیاست خارجی دولت تغییر کند، گفت: شما مگر مسلمان نیستید و محکمات الهی را قبول ندارید؟ موج اجتماعی ایجاد می‌کنند و احساسات و عواطف عمومی را علیه امام جامعه تحریک می‌کنند بعد هم‌نفس با دشمنان اسلام و ملت، دستورالعملشان حمله به امام جامعه می‌شود. تمام غصه کربلا همین بود.

وی در ادامه گفت: امام صادق علیه السلام فرمود إِذَا کُتِبَ الْکِتَابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ. وقتی عده‌ای حق هدایت و مدیریت و حاکمیت جامعه را از امیرالمومنین علیه السلام حق سلب کردند و داعیه دار امامت و هدایت امت شدند، قتل حسین علیه السلام امضا شد. می‌خواهیم دوباره کربلا بپا کنیم؟ سخت افزار را نمی‌توانیم، اما نرم افزار آن فاجعه را ایجاد کنیم؟ یعنی محتوایی که باعث می‌شود جمعی قیام کنند برای سلب اختیارات امام.

سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با گلایه از سکوت برخی افراد اهل حق و حقیقت گفت: عجیب اینجاست که اهل حق هم سکوت اختیار کرده‌اند. شأن شما از حضرت زهرا سلام الله علیها اجل است!؟ أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (محمد ۲۴). این احتجاجات حضرت زهرا سلام الله علیها بود در دفاع از جایگاه امامت. امام حسین علیه السلام را ببینید چگونه از جایگاه امامت در بیان و عمل دفاع کرد. امام حسن مجتبی علیه السلام هم همینطور.

کسی از روز اول گمان خلافت یزید را نمی‌کرد. اما وقتی باورها سست شد و بدعت‌ها رو آمد و سنتها در جامعه از بین رفت، کسی مثل یزید حاکم می‌شود: کَما تَکُونوا یُوَلّی علَیکُم.

حجت الاسلام احمد پناهیان با اشاره به رفتار معاویه و اینکه کاری کرد که مردم در برابر امیرالمومنین بودن معاویه و یزید سر خم کنند، گفت: خیلی‌ها ظاهر را رعایت می‌کنند، اما در باطن اعتقاد و باورهای مردم را تحلیل می‌برند. تردید در باور مردم ایجاد می‌کنند. کسی از روز اول گمان خلافت یزید را نمی‌کرد. اما وقتی باورها سست شد و بدعت‌ها رو آمد و سنتها در جامعه از بین رفت، کسی مثل یزید حاکم می‌شود: کَما تَکُونوا یُوَلّی علَیکُم.

وی افزود: خیلی‌ها در جامعه فسق و فساد یزید را نداشتند، اما برای خودشان یزیدی بودند. کفرشان را علنی نمی‌کردند. امام رضا علیه السلام فرمود برخی که اهل خیلی از معاصی نیستند، نه بخاطر ایمانشان است، بلکه عرضه انجام گناهان را ندارند. حالا هم شاید کسی عرضه اختلاس چند ده میلیاردی ندارد، و الا این کار را می‌کرد.

هدایت بدون حکومت ممکن نیست

این کارشناس مذهبی در ادامه گریزی به خطبه اباعبدالله علیه السلام در زمان امامت امام حسن مجتبی علیه السلام در مقابل معاویه زد و به بیان نکاتی از این خطبه پرداخت و گفت: سیدالشهدا علیه السلام این گونه خطبه خواند: نَحنُ حزبُ اللّهِ الغالِبونَ، وعِترَهُ رَسولِ اللّهِ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله الأَقرَبونَ، وأهلُ بَیتِهِ الطَّیِّبونَ، وأحدُ الثَّقَلَینِ اللَّذَینِ جَعَلَنا رَسولُ اللّه صلی‌ الله‌ علیه و آله ثانِیَ کِتابِ اللّهِ تَبارَکَ وتَعالَی، الَّذی فیهِ تَفصیلُ کُلِّ شَیءٍ، لا یَأتیهِ الباطِلُ مِن‌ بَینِ‌ یَدَیهِ ولا مِن خَلفِهِ، وَالمُعَوَّلُ عَلَینا فی تَفسیرِهِ، لا یُبطِئُنا تَأویلُهُ، بَل‌ نَتَّبِعُ‌ حَقائِقَهُ. فرمود «تأویل و تفسیر قرآن دست ماست. ما می‌توانیم جامعه را هدایت کنیم. ما وقتی قاعده‌ای را می‌گوییم، بر اساس ظن و گمان نیست؛ ما مطمئنیم به آنچه می‌گوییم». این سخنان گناهان حسین علیه السلام بود که خونش را مباح ساخت! گناهش این است که مفسر قرآن و عامل به احکام الهی است.

فَأَطیعونا فَإِنَّ طاعَتَنا مفروضَهٌ إذ کانَت‌ بِطاعَهِ‌ اللّهِ‌ ورَسولِهِ مَقرونَهً. بعد از حق هدایت، امام حسین علیه السلام از حق طاعتش دفاع می‌کند. هدایت و طاعت یکی است. فردا به نوجوانان ما نگویند اطاعت یعنی فرمانداری و حکومتداری را به ما بسپارید، و هدایت را به حوزه علمیه و ولایت فقیه بسپارید. مسئول رسمی کشور می‌گوید بهشت و جهنم مردم به ما ربطی ندارد! برخی مدیران و مسئولین هم این سخن را باور می‌کنند، و گمان می‌کنند واقعا مسئولیتی در قبال دین مردم ندارند.

مسئول رسمی کشور می‌گوید بهشت و جهنم مردم به ما ربطی ندارد! برخی مدیران و مسئولان هم این سخن را باور می‌کنند، و گمان می‌کنند واقعا مسئولیتی در قبال دین مردم ندارند.

می‌گویند پارچه مشکی نداشتیم شهر را سیاه پوش کنیم؛ مردم را چه فرض کرده‌اید!؟

حجت الاسلام احمد پناهیان با گلایه از عملکرد شهرداری تهران در ایام محرم ۹۹ گفت: در سطح شهر تهران آثار محرم دیده نمی‌شود. مسئول مربوطه می‌گوید پارچه برای مشکی پوش کردن شهر نداشتیم! بعد می‌گوید چون مردم نزدیک عاشورا کم کم مشکی می‌پوشند، ما هم گذاشته‌ایم کم کم شهر را مشکی پوش کنیم! مردم را چه فرض کرده‌اید!؟ تابلوی میدان جمهوری اسلامی می‌شود بلوار جمهوری. بعد بخاطر اعتراضات می‌گویند اشتباه شده! برخی مسئولین گویا باور کرده‌اند در قبال اسلامی کردن جامعه و مردم مسئولیتی ندراند.

سخنران هیئت محبین اهلبیت(ع) قم افزود: أنَّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْکَامِ عَلَی أَیْدِی الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَی‌ حَلَالِهِ‌ وَ حَرَامِهِ. همه مجاری امور باید در دست مرد خدا باشد. قالَ اللّهُ عزوجل أَطِیعُواْ‌ اللَّهَ‌ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ‌ وَالرَّسُولِ‌ (نساء/۵۹) وقالَ: وَلَوْ رَدُّوهُ‌ إِلَی‌ الرَّسُولِ وَإِلَی‌ أُوْلِی‌ الْأَمْرِ‌ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَستَنبِطُونَهُ و منْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ‌ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُو لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَنَ إِلَا قَلِیلاً(نساء ۸۳). باید از اولوالامر اطاعت کنید، ‌چون خداوند طریق استنباط احکام را به اولوالامرش آموخته. این سخنان اباعبدالله علیه السلام در زمان امامت امام حسن علیه السلام است.

اوضاع فاجعه بار طلاق از کرونا خطرناک‌تر است

وی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم شب چهارم محرم هیئت محبین اهلبیت(ع) قم گفت: خیلی‌ها امروز در برابر جبهه گسترده استکبار و منافقین علیه دین و سیدالشهدا علیه السلام احساس تکلیف نمی‌کنند و در دفاع از امام جامعه احساس تکلیف ندارند. از فقیهی بزرگوار سوال کردند اعلم کیست؟ پاسخ داد ببینید عَلَم به دست کیست! اگر امروز نائب امام زمان ارواحنا فداه را تنها بگذاریم، با کوفیانی که مسلم را تنها گذاشتند تفاوتی نداریم؛ چه خواص چه عوام. عاشورا بالاترین هزینه‌ای است که در دفاع از حقانیت امام داده شده است.

حجت الاسلام احمد پناهیان افزود: عالم یعنی که؟ کسی که فقط مطالعه کرده و درس خوانده؟ یا کسی که دارای مرتبه علم لدن است؟ امام سجاد علیه السلام خطاب به زینب کبری سلام الله علیها فرمود: أنتِ بِحَمدِ اللّه‌ عالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ. این زینب، دو فرزند تربیت کرده. ببینید چه فرزندانی تربیت کرده. نوجوانان ما به این نوجوانان کربلا نگاه کنند. شما هستید که باید منتقم امام حسین علیه السلام را بیاورید.

کارشناس مذهبی با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور گفت: ۱۷۰ هزار طلاق در کشور آمار فاجعه باری است. این خیلی از کرونا خطرناک‌تر است. از زدن مراکز هسته‌ای مهم‌تر است. وقتی جامعه به سمت عادی سازی طلاق برود این یعنی فروپاشی نظام تربیت اسلامی. خانواده که از هم پاشید، دیگر سرپا نمی‌شود. این فاجعه را بصورت سیستماتیک در جامعه ما و جامعه اسلامی و جهانی دارند رقم می‌زنند. با کمک برخی کانون‌های آموزشی و NGO ها. رهبرانقلاب در رابطه با مسئله خانواده گفتند در میدان جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی ورود کنید. بخشی از خرمشهرهایی که باید فتح کنیم، در این زمینه است. اگر زندگی ما حسینی نباشد، شهادت و حماسه حسینی هم آفریده نخواهد شد.

سخنران هیئت هیئت محبین اهلبیت(ع) قم در انتهای صحبت‌های خود به فرزندان حضرت زینب کبری سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: این دو فرزند از تبار عصمت و طهارت بودند،  پدر منتسب به جعفر طیار، مادر هم زینب کبری سلام الله علیها. رجز عون اوج معرفت این نوجوان را نشان می‌دهد: ان تنکرونی فأنا ابن جعفر شهید صدق فی الجنان ازهر. خودش را با جعفر طیار معرفی می‌کند. سردار سلیمانی یکی از مصادیق شهید صدق بود. خیلی از رزمنده‌ها بعد از جنگ اسلحه و مبارزه را زمین گذاشتند. یطیر فیها بجناح اخضر کفی بهذا شرفأ فی المحشر. این نوجوانان نتیجه تربیت زینب کبری سلام الله علیها هستند. این تربیت همان چیزی است که دشمن از آن وحشت دارد، و با از هم پاشاندن نظام خانواده‌ها سعی در از بین بردن این تربیت‌ها دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.