چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

مدیر تماشاخانه سرو:

تعزیه نباید صرفا ویترینی در ایام محرم باشد

امیرحسین شفیعی در نشست خبری چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد

سینماپرس: امیرحسین شفیعی، مدیر تماشاخانه سرو علت برگزاری محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» را خلأ موزه تخصصی در حوزه هنرهای آیینی و فراموش‌شدن این هنر ریشه‌ای برشمرد.

 به گزارش سینماپرس،  امروز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه قرار است محفل هنرهای آیینی با عنوان «زخم عتیق» با حضور رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از مدیران و مسئولین اداره کل هنرهای نمایشی کشور در محل تماشاخانه سرو افتتاح شود.

به همین مناسبت یک روز پیش از برگزاری آیین افتتاح سری به تماشاخانه سرو زدیم، تماشاخانه ای که این روزها بسیار فعال‌ است، از برگزاری کارگاه تولید ماسک با مشارکت جمع کثیری از هنرمندان تئاتر در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا گرفته تا راه‌اندازی نمادین کاروان‌های بازگشت آزادگان در سطح شهر و البته اجرای عمومی نمایش‌های برگزیده جشنواره‌های فتح و جایزه بزرگ سرو همگی نشان از پویایی این تماشاخانه در دوره جدید مدیریتش دارد.

با امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانه به گفت وگو نشستم و او از دلایل برگزاری چنین محفلی سخن گفت.
 
شفیعی ابتدا با اشاره به بخش‌های مختلف و متعدد این محفل گفت: زخم عتیق قرار است در چند بخش برگزار شود، یکی از بخش‌های که قطعاً حائز اهمیت و جذاب خواهد بود، بخش موزه تخصصی ادوات و نسخ اصیل و با قدمت تعزیه است، خب شما می دانید که سابقه تعزیه بدین شکل و شمایل به دوره صفویه می‌رسد از همین رو با کمک دوستان، متخصصان و گنجینه‌داران حوزه تعزیه وارد مذاکره شدیم و با تلاش همکاران و لطف این عزیزان تمام ادوات شامل زره‌ها، شمشیرها، سپرها و نسخ مکتوب شده را از زمان صفویه تا دوران انقلاب اسلامی جمع‌آوری و در لابی تماشاخانه سرو به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قراردادیم.

به صورتی که مخاطبان با حضور و بازدید از این نمایشگاه آشنایی نسبی با این هنر آیینی کسب خواهند کرد، از طرفی در محوطه باز تماشاخانه نیز سعی کردیم مشاهیر تعزیه را در قالب زندگی‌نامه و سوابق هنری‌شان به مخاطبان معرفی کرده و در فضای مجازی نیز هر روز را به یک هنرمند اختصاص داده و تمام مستندات به ‌جامانده از آن هنرمند و آثارش را منتشر خواهیم کرد.

این تهیه‌کننده تئاتر با اشاره به توجه این محفل به هنرهای عاشورایی در سراسر کشور نیز گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه زخم عتیق سعی خواهیم کرد نگاهی هم به هنرهای آیینی عاشورایی در استان‌ها داشته باشیم و در گام نخست آیین گیل و دیلم همراه با آواها و نواهای استان گیلان و سپس آیین‌های مرتبط با استان‌های بوشهر و مازندران به‌صورت زنده و در محوطه باز تماشاخانه سرو برای حاضرین اجرا خواهد شد.
 
شفیعی همچنین درباره نشست‌های تخصصی تعزیه و فرصت مغتنمی که برای محققان و پژوهشگران این حوزه قرار است در حاشیه نمایشگاه برگزار شود، اشاره کرد و گفت: در ایام برگزاری محفل هنرهای آیینی قرار است دو نشست تخصصی با محوریت «همزیستی ادیان در قلمرو شبیه‌خوانی» و «آغاز هنر با موضوع ظلم‌ستیزی در فرهنگ تشیع با شبیه‌خوانی» توسط اساتید مطرح و به نام برگزار شود که این نشست‌ها با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت محدود در سالن سرو برپا می‌شود.

البته سعی می‌کنیم در صورت فراهم شدن بستر فضای مجازی نیز این نشست‌ها مستقیم از صفحات تماشاخانه سرو و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای علاقه‌مندانی که به دلایل مختلف ازجمله ساکن شهرستان بودن و یا دوری مسافت امکان حضور در نمایشگاه را ندارند به‌صورت و زنده در دسترس قرار گیرد.
 
تهیه‌کننده نمایش دریادلان همچنین با گلایه نسبت به عدم وجود موزه تخصصی هنرهای آیینی در کشور نیز اظهار داشت: متأسفانه خلأ چنین موزه تخصصی در فرهنگ و هنر کشور کاملاً احساس می‌شود البته که متولی آن میراث فرهنگی است که در این زمینه هیچ اقدامی صورت نداده و عملاً چنین گنجینه ای در حال فراموشی است طوری که در نهایت تأسف باید اذعان کرد تعزیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هنرهای آیینی کشور امروزه تنها تبدیل به یک هنر ویترینی شده است و فقط در ایام محرم از گنجینه بیرون آورده و تا سال آینده به فراموشی سپرده می‌شود.

این در حالی است که تعزیه تنها هنری است که مختص این مملکت و این کشور است و ریشه در باورها، فرهنگ‌ها و آیین‌های ما دارد، از طرفی وقتی می‌شنویم که این آیین با اصالت در دروس دانشگاهی هم کم‌رنگ شده دیگر باید مطمئن شویم که به‌زودی و در نمود بیرونی و از منظر اجتماعی ابتدا انزوا و سپس حذف در انتظارش خواهد بود؛ اما این مهم را نباید فراموش کرد که وقتی ما هنر آیینی خودمان را نشناسیم چگونه می‌توانیم هنرهای نوین جهان را بشناسیم؟

شما شک نکنید فراموشی هنرهای نمایشی خودمان یعنی ضربه زدن به بدنه تئاتر کشور. به نظرم دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تئاتری می‌توانند با برپایی تعزیه مانع از فراموشی آن شوند و این وظیفه نهادهای فرهنگی کشور است که با کمک‌های مادی و معنوی خودشان باعث پویایی و حتی رشد بیش‌ازپیش این هنر ریشه‌دار شوند.
 
مدیر تماشاخانه سرو همچنین با اشاره به برنامه‌های پیش رو تماشاخانه اظهار امیدواری کرد که انشالله برای اربعین نیز سعی می‌کنیم تعزیه سیار را با کمک کامیونت تعزیه در مناطق کم برخوردار برپا کنیم و در یک بازه زمانی در چند محل ازجمله کوره‌های آجرپزی به اجرای تعزیه بپردازیم از سوی دیگر نیز تلاش می‌کنیم تماشاخانه سرو صرفاً محلی برای اجرای تئاتر نشود به‌عنوان نمونه در ایام کرونا تماشاخانه را به کارگاهی برای تولید ماسک با حضور هنرمندان تئاتر و سینما تبدیل کردیم.

البته ما در طول سال با مناسبات مختلف می‌توانیم برنامه متعددی داشته باشیم ولی لازمه پویایی تماشاخانه برنامه‌ریزی خلاقانه است. به‌عنوان نمونه در ایام محرم و صفر دغدغه‌ مان این بود که مخاطبانی که برای تماشای تئاتر به تماشاخانه سرو می‌آیند از فضاهای عاشورایی که برایشان ایجاد می‌کنیم استفاده کنند که نتایج جلسات متعددمان با جناب آقای نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همین محفل هنرهای آیینی شد به دیگر سخن اینکه درست است تماشاخانه محلی برای تماشای تئاتر می‌باشد اما می‌توان در کنار اجرای تئاتر از هویت‌های مستقل دیگری هم برخوردار باشد
 
شفیعی همچنین در پایان با اشاره به برنامه‌های تئاتری تماشاخانه سرو در نیمه دوم سال گفت: ما تا پایان آذرماه جدول اجرایی‌مان کاملاً پر هست و پس از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و یک دوره اجرا سعی می‌کنیم آثار برگزیده جشنواره را با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تا سال آینده روی صحنه داشته باشیم.
 
به گزارش فارس، محفل هنرهای آئینی زخم عتیق ساعت ۱۸ امروز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه و با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری در تماشاخانه سرو کار خود را آغاز خواهد و تا ۲۹ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. نمایشگاه و موزه تخصصی نسخ قدیمی و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی، اجرای تعزیه و شبیه خوانی، آئین های عاشورایی اقوام ایران زمین، نقالی و پرده خوانی، نشست پژوهشی تئاتر دینی و تئاترصحنه ای نقل سرخ  از جمله برنامه هایی است که ویژه این محفل تدارک دیده شده است.

تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به‌ عنوان مرکز تخصصی نمایش‌های ارزشی با مضامین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت با ظرفیت ۱۵۰ نفر در خیابان آیت‌الله طالقانی، نرسیده به تقاطع خیابان شهید مفتح، جنب ایستگاه مترو طالقانی واقع است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.