جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

هادی مقدم‌دوست:

«رسول ملاقلی‌پور» فیلمسازی پرتوان، جسور و با استقامت بود

 « رسول ملاقلی پور» کارگردان سینمای ایران

سینماپرس: هادی مقدم‌دوست گفت: استقامت ملاقلی‌پور در حوزه دفاع‌مقدس ستودنی بود که این مهم ناشی از عهدی بود که او با خود بسته بود و همواره به آن پایبند بود و برای تحقق آن بسیار جنگید.

به گزارش سینماپرس، مقاومت مفهوم بسیار گسترده‌ای دارد که به موازات گسترش چالش‌ها و موضوعات جوامع جهانی، گسترده می‌شود تا جاییکه عملاْ تمام شئون مختلف زندگی فردی و اجتماعی را در برمی‌گیرد.

برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و اختصاص بخش ویژه این جشنواره به مقابله با کرونا بهانه‌ای شد تا با هادی مقدم‌دوست یکی از فیلمسازان و نویسندگان مطرح کشور که به تازگی سریال سرباز را با محوریت، روی آنتن شبکه سه برده بود، به گفت‌وگو بنشینیم:

واژه مقاومت به طور کلی چه مفهومی را در ذهن شما تداعی می‌کند؟

این واژه فراتر از یک معنا، من را وارد منظومه‌ای از مفاهیم می‌کند که از عهد آغاز می‌شود و با استقامت و پایداری ادامه پیدا می‌کند تا به ثبات و آرامش و دفع ترس و غم برسد.

برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به عنوان یک رویداد بین‌المللی چه تأثیری در نهادینه‌شدن مفهوم مقاومت دارد؟

جشنواره‌ها اساساْ به افراد و آثار فرصت دیده شدن می‌دهند و این یکی از کارکردهای مهم جشنواره‌ها است که تبعاْ این جشنواره نیز همین کارکرد را دارد، اما علاوه بر آن، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌تواند فرصتی مناسب برای وسعت مفهوم مقاومت و دیده‌شدن سینماگران حوزه مقاومت و آثارشان باشد. از سوی دیگر، این جشنواره می‌تواند نقش راه‌سازی را نیز ایفا کند و مفاهیم جدید مقاومت را پس از شناسایی، به سینماگران معرفی کند.

این جشنواره تا چه میزان در انجام رسالت خود موفق بوده و چه موانعی بر سر راه بهبود نتایج برگزاری این جشنواره است؟

اساساْ تخمین موفقیت کار بسیار پیچیده و سختی است که نیازمند آمار است، اما نکته مهم تثبیت جایگاه این جشنواره در بین مسئولان و سینماگران و پایداری در برگزاری آن است که این مهم به خودی‌خود نشان‌دهنده اثرگذاری آن بشمار می‌رود. در این دوره‌ها قطعاْ جشنواره عملکرد مطلوبی داشته که به این پایداری رسیده است، اما موانع اقتصادی و مالی که همواره بر کیفیت جوایز و برگزاری جشنواره اثرگذار است، در این جشنواره نیز وجود دارد. نکته مهم، اما درباره جشنواره فیلم مقاومت، لزوم توجه به مباحث نظری مقاومت است. به عبارت دیگر، جشنواره باید تلاش کند در قالب‌های مختلف ازجمله برپایی کارگاه در خلال برگزاری، مصادیق جدید مقاومت را معرفی کند تا شئون مختلف این مفهوم در جامعه نهادینه شود.

سینماگران تا چه میزان قابلیت فعالیت در حوزه مقاومت و ریسک‌پذیری تولید آثار با محوریت موضوعات روز جامعه رادارند؟

هنرمندان عمدتاْ نگرانی استقبال دارند. اگر جشنواره بتواند مصادیق مختلف مقاومت را شناسایی و معرفی کند، سینماگران با اعتمادبه‌نفس بیشتری در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ البته در این حوزه سینماگرانی هستند که مصادیق مختلف مقاومت را شناسایی می‌کنند و درباره آن آثاری تولید می‌کنند، اما اگر مصادیق از سوی جشنواره فیلم مقاومت معرفی شود، سینماگر با جسارت بیشتری در حوزه‌های مختلف مقاومت فعالیت می‌کند و همه شئون مقاومت را در زندگی به تصویر می‌کشد.

یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال اهداء نشان رسول به سینماگر برگزیده حوزه مقاومت است، شما چه احساسی به شخصیت و آثار مرحوم رسول ملاقلی‌پور دارید؟

رسول ملاقلی‌پور فیلمسازی پرتوان، جسور و با استقامت بود که روی موضوع دفاع‌مقدس عهدی با خود بسته بود و به این عهد وفادار و پایبند ماند. تلاش و استقامت ملاقلی‌پور در حوزه دفاع‌مقدس ستودنی بود که این مهم ناشی از عهدی بود که او با خود بسته بود و همواره به آن پایبند بود و برای تحقق آن بسیار جنگید.

بخش ویژه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به موضوع کرونا اختصاص دارد و در واقع این جشنواره اولین واکنش رسمی و جشنواره‌ای سینما به موضوع کرونا است. این اقدام را چطور ارزیابی می‌کنید؟

واکنشی که جامعه پزشکی در مواجه با کرونا نشان داد، سبب شد یکی دیگر از مضامین مقاومت متجلی شود. اقدام جشنواره فیلم مقاومت در اختصاص بخش ویژه به این حوزه، بسیار پسندیده و قابل‌تقدیر است. باید دانست که جامعه در بخش‌های مختلف مانند اقتصاد و فرهنگ می‌تواند در صورت ایجاد فرصت و در زمان‌های مقتضی، واکنش‌هایی مشابه کادر درمان نشان دهد و مقاومت را در حوزه تخصصی تعریف و متبلور کند. اختصاص بخش ویژه در جشنواره مقاومت به موضوع کرونا در واقع تشویق و ترغیب افراد به مقاومت در حوزه کاری و نهادینه‌کردن روح مقاومت در بخش‌های مختلف جامعه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.