یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

ساسان سالور:

پدیده اکران آنلاین در سینمای ایران تنها به بریده شدن سر فیلمها ختم می شود

ساسان سالور

سینماپرس: تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» گفت: متاسفانه در سینمای ایران هیچ قانونی برای رعایت کپی رایت وجود ندارد، نبود قانون کپی رایت باعث شده تا فیلم‌های اکران آنلاین در کمتر از یک ساعت سر از شبکه‌های ماهواره‌ای در بیاورند

به گزارش سینماپرس، ساسان سالور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون اکران آنلاین فیلم سینمایی «هایلایت» گفت: ما از اکران آنلاین «هایلایت» منصرف نشده‌ایم، اما منتظریم تا ماه صفر به پایان برسد و پس از آن این اثر را به اکران آنلاین برسانیم.  وی در همین راستا ادامه داد: واقعیت امر با وضعیت قاچاق فیلم در حوزه اکران آنلاین چندان تمایلی به اکران هایلایت به این صورت ندارم اما ما پیش از این قرارداد بسته‌ایم و در حال حاضر مجبور به اکران این فیلم سینمایی به صورت آنلاین هستیم.  

قانون کپی رایت در  سینمای ایران وجود ندارد/فیلم‌های ما بدون هیچ مجوزی همه جا پخش می‌شود

تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» با نقد وضعیت قاچاق فیلم و نبود قانون کپی رایت اظهار کرد: متاسفانه در سینمای ایران هیچ قانونی برای رعایت کپی رایت وجود ندارد، در آخر اگر هم فیلمی قاچاق شود تنها تهیه کننده است که با شکست سنگین روبرو می‌شود و بعد از قاچاق فیلم هم به هیچ نهادی نمی تواند شکایت کند زیرا هیچکس پاسخگوی قاچاق یک فیلم نیست، نبود قانون کپی رایت باعث شده تا فیلم در کمتر از یک ساعت سر از شبکه‌های ماهواره‌ای در بیاورد.  

وی در همین رابطه اضافه کرد: چطور در سینمای بین الملل قوانین سفت و سخت کپی رایت وجود دارد و همه ملزم به رعایت آن هستند اما در کشور ما هیچوقت این قانون رعایت نمی شود، چه کسی صدمات سنگینی که به تهیه کنندگان وارد می‌شود را جبران می کند؟، متاسفانه پدیده اکران آنلاین در سینمای ایران تنها به بریده شدن سر فیلمها ختم می شود.

این تهیه کننده سینما نبود فرهنگ رعایت کپی رایت را عاملی جدی دانست و افزود: وقتی ما خودمان در کشور خودمان قوانین کپی رایت رعایت نمی کنیم، چه انتظاری داریم که شبکه های ماهواره ای این قانون را در قبال ما رعایت کنند، وقتی خودمان به راحتی فیلم های خارجی را بدون اجازه اکران و یا پخش می کنیم چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم تا دیگران در حق ما لطف کنند.  

وی در همین راستا تاکید کرد: قاچاق فیلم و عدم رعایت حق کپی رایت خود یک نوع دزدی است، در این راه اسپانسرها اعتمادشان را به سینما از دست می دهند و سالها بعد دیگر چیزی از این سینما باقی نمی ماند، البته طبیعتا با قاچاق فیلم برخی جیبشان را پر کرده و سود می کنند، ما باید با این عوامل هم برخورد کنیم.  

تهیه کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» ورود به سینمای جهان را راه نجات مقوله کپی رایت دانست و اظهار کرد: ما باید در زمینه کپی رایت به سیستم جهانی بپیوندیم تا بتوانیم از همان قوانین سفت و سخت بهره‌مند شویم، البته این در صورتی است که خودمان حداقل این قوانین را رعایت کنیم.  

قانون کپی رایت در  سینمای ایران وجود ندارد/فیلم‌های ما بدون هیچ مجوزی همه جا پخش می‌شود

وی ادامه داد: ما در مقوله رعایت حق کپی رایت نیازمند آن هستیم تا بنای درست فرهنگی بچینیم، سطح کلان فرهنگی کشور باید در این زمینه برنامه ریزی طولانی مدت داشته باشد، ما در صنف تهیه کنندگان بارها جلسه گذاشته ایم تا به راهکاری منسجم برسیم اما این مقوله نیازمند حمایت وسیع در سطح کلان کشور است.  

سالور درباره احتمال موفقیت اکران آنلاین فیلم «هایلایت» ادامه داد: اگر بخواهم صادقانه بگویم به موفقیت اکران آنلاین فیلم هایلایت چندان امیدی ندارم، البته اگر قول‌هایی که برای حمایت از این مدیوم داده شده را انجام دهند طبیعتا امید هست، اما این امید باید با حمایت در بخش تبلیغات صورت گیرد، البته هنوز هیچ حمایتی از ما نشده است، اگر در تبلیغات شهری و رسانه ای به این نوع از اکران بها داده نشود بدون شک هیچ آینده ای در انتظار پدیده اکران آنلاین نیست.  

سالور درباره زمان اکران فیلم سینمایی «سه کام حبس» خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی این فیلم را اکران نمی‌کنیم، «سه کام حبس» ابتدا به امر فیلم سینمایی است و باید در سالن دیده شود، از سویی ترجیح می دهیم تا وقتی که کرونا به طور کامل از بین نرفته به اکران این فیلم فکر نکنیم.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.