دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰

مرجان اشرفی‌زاده:

عده زیادی در جامعه هنری اگر یک یا دو ماه کار نکنند وضعیت زندگیشان دگرگون می‌شود

مرجان اشرفی زاده

سینماپرس: کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است که تداوم تولیدات سینمایی در شرایط کرونایی ثابت کرد سود سرمایه‌گذاران در تولید فیلم‌ها است و نه اکران.

به گزارش سینماپرس، در شرایط کرونایی و کسادی رو به تعطیلی مراکز هنری، همچنان برخی هنرمندان در تلاش هستند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمی این فضا را گرم نگه دارند. در همین راستا حمایت‌ها و برنامه‌های وزارت ارشاد از هنرمندان محل بحث و نقد قرار گرفته است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در قالب پرونده‌ای ضمن گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر، عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه را ارزیابی کند.

مرجان اشرفی‌زاده در گفتگو با آنا با اشاره به این که تداوم تولیدات سینمایی در شرایط کرونایی غیرعادی است، افزود: برخلاف آنچه تصور می‌شد روند تولید فیلم‌های سینمایی با اوج‌گیری کرونا متوقف نشده و تنها کمی کند شده است. چنین وضعیتی این ادعا را ثابت می‌کند که متأسفانه گویا در سینمای ایران سود در تولید است و نه اکران. به عبارت دیگر، بسیاری از فیلم‌ها بدون توجه به این که اکران موفقی خواهند داشت و اصولاً اکران خواهند شد یا نه فقط تولید می‌شوند.

وی اظهار کرد: شیوع کرونا این ایراد بزرگ را ثابت کرد؛ چراکه اگر غیر از این باشد، فعالیت در چنین شرایطی معنا ندارد.

 معمای ادامه تولید در شرایط کرونایی

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: برای خود من هم جالب است که برخی از همکاران با این که وضعیت اکران نامعلوم است، ترجیح می‌دهند تولید فیلمشان را آغاز کنند. ما پیش از شیوع کرونا هم چرخه اکران معیوبی داشتیم؛ با شرایط فعلی طبیعی است که سرمایه‌گذاران هیچ رغبتی به مشارکت نداشته باشند؛ چراکه چشم‌اندازی برای بازگشت سرمایه خودشان ندارند. با این حال شاهد کلید خوردن فیلم‌های سینمایی و تداوم تولید هستیم.

اشرفی‌زاده درباره توقع جامعه هنری از نهادهای فرهنگی در دوران کرونا نیز گفت: این یک مسئله شخصی و موردی نیست. در جامعه هنری و به ویژه سینما، افراد با توان‌های مالی و وضعیت معیشتی مختلفی وجود دارند. کسانی هستند که حتی اگر در طول یک سال کار نکنند، می‌توانند دوام بیاورند و به مشکل خاصی برخورد نکنند. عده زیادی هم حتی اگر یک یا دو ماه کار نکنند وضعیت زندگیشان دگرگون می‌شود.

ضرورت برنامه ریزی بلندمدت

وی افزود: مثل همه مشاغل دیگر، نهادهایی که در رأس این‌گونه فعالیت‌ها هستند، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی،  خانه سینما و صندوق اعتباری هنر باید به صورت یکپارچه و با یک برنامه بلندمدت برای حل معضلات هنرمندان و فعالان این عرصه برنامه‌ریزی کنند. چون پیش‌بینی لازم برای روزهای سخت را نداشتیم، حمایت‌ها هم سازماندهی‌شده نیست.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: باید برای روزهای سخت این‌چنینی هم پیش‌بینی لازم را می‌داشتیم. ما در مدیریت بحران فرهنگی هم ضعف داریم. حجم کارها چه در سینما و چه در تلویزیون کمتر شده است. پیش از این و با همان حجم قبلی هم تعداد زیادی از هنرمندان و عوامل فنی بیکار بودند و اکنون تعداد این افراد بسیار بیشتر شده است و این یک معضل است.

وی عنوان کرد: صنوف مختلف هنرمندان نیاز به حمایت دارند؛ همانطور که جامعه به محصولات فرهنگی و هنری نیاز دارد، جامعه فرهنگی و هنری هم به حمایت‌های مالی و روحی نیازمند است.  

برای تولیدات مرتبط با کرونا عجله نکنیم!

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به این که کرونا و بحران‌ها و چالش‌های مرتبط با آن می‌تواند دست‌مایه ساخت آثار قابل‌توجهی در قالب فیلم و سریال شود افزود: این ظرفیت به شکل جدی نزد فیلم‌نامه‌نویسان و فیلمسازان ما وجود دارد. البته امیدوارم با این موضوع خیلی عجولانه برخورد نکنیم. البته تولید یک سری محصولات فرهنگی مصرفی در حوزه مباحث آموزشی، تأمین نیازهای مخاطب و یا روحیه‌دادن به جامعه ضروری است، اما در حوزه تولیدات دراماتیک و بلندمدت لازم است کمی از این شرایط عبور کنیم.  

وی تصریح کرد: طبیعی است که هر چه از یک پدیده فاصله بگیریم،  نگاهمان به آن دقیق‌تر و درست‌تر خواهد شد و هیجان و شتابزدگی در تولیدات مربوط به آن کاهش خواهد یافت.

«می‌جان»  همچنان منتظر آغاز دوباره

اشرفی‌زاده درباره ادامه تولید سریال «می‌جان» که اسفندماه سال گذشته و پس از مدت کوتاهی از آغاز تصویربرداری متوقف شد نیز گفت: ما از دهم اسفندماه به خاطر شیوع کرونا تصویربرداری مجموعه را که در شمال کشور انجام می‌شد، متوقف کردیم. قرار بود از تیرماه امسال کار را در لوکیشن‌های اطراف تهران آغاز کنیم که این موضوع هم امکان‌پذیر نشد. همچنان در مرحله پیش‌تولید و ابتدای تصویربرداری هستیم و زمان دقیق آغاز کار مشخص نیست.

مجموعه تلویزیونی «می‌جان» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید پروینی که داستانی عاشقانه و اجتماعی دارد، قرار بود ماه رمضان امسال روی آنتن شبکه سه برود که به دلیل شیوع کرونا و توقف تصویربرداری این امر میسر نشد.  نویسندگی «می جان» نیز بر عهده مرجان اشرفی‌زاده، سارا باقرزاده و سمانه نامدار است.

از مهم‌ترین آثار مرجان اشرفی‌زاده کارگردان این سریال می‌توان به سریال «شکوه یک زندگی»، سریال «دیگری» و فیلم سینمایی «آبجی» اشاره کرد.

 بهروز شعیبی، الهام کردا، امیررضا دلاوری، پرویز فلاحی‌پور، مریم بوبانی، رویا حسینی، گیتی قاسمی، سیاوش چراغی‌پور، رها خدایاری، وحید آقاپور، مجید پتکی، معصومه قاسمی‌پور، فریده دریامج، محمدعلی فرمند، شهروز آقایی‌پور، سونیا سنجری، مریم شعبانی، رضا جوشنی، مهدی فریضه و هاله گرجی از بازیگران سریال «می‌جان» هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.