سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

دبیر «سینماحقیقت» مطرح کرد؛

لزوم توجه جشنواره مستند سیما به آثار کاوشگر/ «پخش» انتخابی نباشد

محمد حمیدی‌مقدم

سینماپرس: محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به رویکرد مثبت تلویزیون در برگزاری جشنواره فیلم‌های مستند تاکید کرد که این جشنواره باید در پخش آثار کاوشگر هم فعال شود.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره «سینما حقیقت» درباره جشنواره تلویزیونی مستند که این روزها چهارمین دوره آن در حال برگزاری است، به مهر گفت: این جشنواره با توجه به فضای ایجاد شده به واسطه شیوع بیماری کرونا و همچنین برگزاری چندین دوره آن، کارکرد مهمی در حوزه مستند پیدا کرده است و قطعاً می‌تواند از خلاء ایجاد شده به واسطه عدم برگزاری جشنواره‌ها بهترین استفاده را کند.

وی افزود: در اصل جشنواره تلویزیونی مستند دریچه‌ای است برای دیده شدن و آشنایی تمام مخاطبان سینمای مستند که عمده آنها نیز مخاطبان تلویزیونی و شبکه مستند هستند و آنها بدین وسیله می‌توانند با آثار این حوزه ارتباط برقرار کنند.

پخش آثار به صورت انتخابی نباشد

حمیدی مقدم با بیان اینکه طبیعتاً با توجه به جایگاه شبکه مستند امکان پخش هر اثری در آن وجود ندارد، تصریح کرد: با این حال امیدوارم جشنواره تلویزیونی مستند بیش از پیش به سمت نمایش آثار بیشتر از جریان‌های اصلی مستند کشور حرکت کرده و پخش آثار در آن چندان به صورت انتخابی صورت نگیرد؛ همچنین امید دارم این جشنواره امسال همانند ادوار گذشته موفق عمل کند و بتواند به قوی شدن نقطه ارتباطی مخاطب با آثار مستند کمک کند.

وی با اشاره به نقشی که این جشنواره در زمینه بررسی تازه‌ترین آثار مستند دارد، اظهار کرد: مخاطبان بالاخص مخاطبان تخصصی حوزه مستند می‌توانند ارزیابی‌ای از یک سال که بر این حوزه گذشته داشته باشند، همچنین عموم مردم می‌توانند بدون فاصله آثار را تماشا کنند و این کارکرد دوسویه‌ای است که جشنواره تلویزیونی مستند داشته و امسال نیز می‌تواند بیش از پیش در آن به توفیق برسد.

دبیر جشنواره سینما حقیقت در ادامه به نقش تلویزیون برای بیشتر دیده شدن فیلم‌های مستند نیز اشاره کرد و گفت: تلویزیون مهمترین یار و اصلی‌ترین جایگاه برای دیده شدن آثار مستند به شمار می‌رود و قطعاً این جشنواره مهمترین کارکردش قرارگیری در حوزه پخش این آثار است.

فعالیت در پخش مستندهای کاوشگر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

وی افزود: تصور می‌کنم بخش رقابت مولفه‌ای نیست که بتوان در این جشنواره خیلی بر آن تاکید کرد، هر چند که این مؤلفه نیز وجود دارد اما مهمترین اتفاقی که در این جشنواره رقم می‌خورد، بحث بهتر دیده شدن آثار است. به عبارت دیگر شبکه مستند طی این سال‌ها وظیفه‌اش را در حوزه پخش آثار به خوبی ایفا کرده و جشنواره تلویزیونی مستند نیز به خوبی به وظیفه‌اش در این باره عمل کرده و امسال نیز می‌بایست بیش از پیش در پخش مستندهای کاوشگر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فعال شود.

دبیر جشنواره سینماحقیقت به مسئله اقتصاد آثار مستند نیز اشاره کرد و گفت: ما امروزه نیازمند توجه به اقتصاد سینمای مستند هستیم؛ البته این بدان معنی نیست که آثار مستند را با یک فیلم سینمایی داستانی مقایسه کنیم بلکه باید اقتصاد متعادل را برای فروش اثر مستند، به نمایش در آمدن آن در محافل مختلف و… در نظر بگیریم که پله اول برای رسیدن به این جایگاه نیز جشنواره‌ها هستند.

وی در پایان بیان کرد: قطعاً با توجه به شرایط کرونایی کشور اصلی‌ترین جایگاه برای کمک به اقتصاد سینمای مستند، تلویزیون است. به عبارت دیگر تلویزیون به عنوان یکی از سکوهای اصلی پرتاب مستندسازان و نمایش آثارشان برای جامعه، تأثیر بسیاری در این حوزه دارد؛ امیدوارم این چرخه همانند گذشته توسط تلویزیون به ویژه شبکه مستند ارتقا پیدا کند تا مستندسازان به نمایش آثارشان دلگرم شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.