سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

به کارگردانی محمد پسران رزاق؛

نخبگان پزشکی در «تاریکخانه شفا»

شبکه مستند

سینماپرس: مستند زندگی مرتضی باجقلی چهره ماندگار رادیولوژی ایران و بنیان‌گذار رادیولوژی اطفال در کشور سه‌شنبه ۲۵ شهریور برای نخستین بار از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «تاریکخانه شفا» به تهیه‌کنندگی سید محسن طباطبائی‌پور و کارگردانی محمد پسران رزاق از تولیدات شبکه مستند است و در ۲۵ دقیقه به مرور فصل‌هایی از زندگی مرتضی باجقلی دانشیار گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی و چهره ماندگار رادیولوژی ایران و بنیان‌گذار رادیولوژی اطفال در کشور می‌پردازد.

طباطبایی‌پور درباره این مستند گفت: این فیلم شرح حالی از مرتضی باجقلی متخصص رادیولوژیست ایران است که در سال ۱۳۱۰ در اصفهان به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر اصفهان به پایان رساند و در سال ۱۳۳۱ وارد دانشگاه پزشکی تهران شد و از شاگردان ممتاز مرحوم دکتر محمد قریب بود.

وی افزود: باجقلی پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۳۹ به سمت دستیار رسمی رشته پرتوشناسی دانشکده پزشکی و در سال ۱۳۴۳ با گذراندن امتحان به سمت استادیار این رشته انتخاب و مشغول به کار شد، در سال ۱۳۴۵ هم از طرف دانشگاه علوم پزشکی به مدت چهار سال برای تکمیل دوره رادیولوژی اطفال در دانشگاه پیترزبورگ آمریکا به ادامه تحصیل پرداخت و پس از اخذ دوره تخصص رادیولوژی اطفال در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و به تدریس و تحقیقات علمی مشغول شد.

این تهیه کننده گفت: از فعالیت‌های شاخص علمی و پژوهش باجقلی، ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در کنفرانس‌های بین‌المللی و داخلی، تدریس در دانشگاه پترزبورگ، بنیانگذار اولین رادیولوژی اطفال در ایران، گزارش اولین مورد کیست هیداتیک بطن چپ در ایران، ریاست افتخاری کنگره رادیولوژی‌های ایران، نگارش یک فصل از کنگره اطفال دکتر قریب درباره بیماری‌های تنفسی فوقانی در نوزادان و اطفال، اولین سونوگرافی چشم در ایران و … است.

طباطبایی پور درباره انگیزه خود از ساخت این مستند گفت: «تاریکخانه شفا» ادای دینی به جامعه پزشکی و نخبگان ایرانی است، سرمایه‌هایی که بی چشمداشت زندگی خود را برای سرافرازی ایران عزیز و کمک به مردم وقف می‌کنند.

«تاریکخانه شفا» سه شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ۰۰:۳۰ بامداد و ساعت ۱۵:۳۰ خواهد بود.

این مستند را محمد پسران رزاق کارگردانی کرده است و از دیگر عوامل آن می‌توان به تصویربردار: حجت‌الله معراج، صدابردار: فرامرز مختاری، مدیر صحنه: راضیه طاهری، تدوین و صداگذاری: حجت الله معراج و … اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.