دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

حسین مسافرآستانه:

برخی آثار در حوزه‌های راهبردی هستند که با وجود داشتن جذابیت، نیازمند حمایت هستند

حسین مسافر آستانه

سینماپرس: حسین مسافرآستانه معتقد است که برای تقویت تئاتر دفاع مقدس باید امید به اجرا را در بین هنرمندان زنده نگه داریم.

به گزارش سینماپرس، حسین مسافرآستانه از کارگردانان و مدیران شناخته‌شده تئاتر کشور است. در کارنامه کاری وی علاوه بر کارگردانی تعداد قابل توجهی از آثار نمایشی، عضویت در شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر، دبیری چند دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیریت مرکز هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مدیریت پردیس تئاتر تهران، دبیری شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر مقاومت و دبیری شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر دیده می‌شود.

مسافرآستانه در حال حاضر دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است.

این کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه در حوزه تولید آثار نمایشی «انگیزه هنرمند» عنصر بسیار مهمی است افزود: در سال های گذشته این انگیزه در حوزه تئاتر دفاع مقدس از طریق برگزاری جشنواره ایجاد می‌شد. در نتیجه، نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان شناخته‌شده‌ای در این عرصه فعال شدند. شاهد اجراهای خوب و ماندگاری هم بودیم.

وی اظهار کرد: طبیعتاً وقتی جشنواره عامل و انگیزه تولید اثر می‌شود، شاهد این هستیم که هنرمندان از آن استقبال می‌کنند؛ به میدان می آیند و آثار خوبی را تولید می‌کنند. اما وقتی این انگیزه کم‌رنگ شود و خارج از جشنواره، برنامه دیگری هم برای ایجاد انگیزه وجود نداشته باشد، طبیعی است که تولید در این حوزه کم‌رنگ می‌شود.این وضعیتی است که ما از سه دهه گذشته تاکنون شاهد آن بوده‌ایم.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: به هرحال اگر می‌خواهیم تئاتر دفاع مقدس به روزهای خوبش بازگردد، باید یک حمایت مشخص برای تولید این آثار داشته باشیم. کارگردان تئاتر دوست دارد امکان اجرای کارش را داشته باشد. نویسنده دلش می‌خواهد وقتی نمایشنامه‌ای می‌نویسد، حتماً به اجرا برسد،امّا ولی وقتی زمینه این اجرا فراهم نباشد، طبعاً انگیزه تولید آن موضوع از سرش می‌رود و روی موضوعات دیگری کار می‌کند که بتواند اجرا کند.

مسافر آستانه افزود: در تئاتر دفاع مقدس، باید امید به اجرا را در بین هنرمندان زنده نگه داریم؛ حالا یا از طریق جشنواره یا از طریق حمایت‌های مستقیم برای تولید آثار. اگر اینها وجود داشته باشد، اهالی تئاتر در سراسر کشور این آمادگی را دارند تا آثار ارزشمندی را تولید کنند. قبلاً هم این را ثابت کرده‌اند که می‌توانند. هر چند که من اعتقاد دارم هنوز که هنوز است، حق دفاع مقدس و حق شهدا در حوزه تئاتر و بسیاری از حوزه‌های دیگر فرهنگی  ادا نشده اما رفتن به این سمت و سو نیازمند این است که پله به پله حمایت شده و به آن نزدیک شود.

وی تصریح کرد: اساساً در هنر نمایش، خلق یک اثر برای دیده شدن است و اگر آن دیده شدن خیلی کدر و نامشخص باشد، کیفیت خلق آن اثر را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه اصولاً سفارش و کار سفارشی در تئاتر در ذات خود امر مذمومی نیست افزود: از سال‌ها پیش شاهد هستیم که عده ای با فضاسازی به این قضیه دامن می‌زنند. شما برای یک کار ارزشمند فرهنگی، که بخش مهمی از جامعه (اگر نگویم همه جامعه) درگیر آن مسئله هستند، نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستید.

وی اظهار کرد: کار کردن روی این مسئله که باور و اعتقاد بخش عمده ای از مردم است ضروری است. در چنین شرایطی، کار سفارشی کردن اتفاقاً واجد ارزش‌های خاصی است و باید با افتخار انجام شود. در گذشته هم اوضاع همین بود، الان هم همین است. حالا یک جوّهای نادرستی گاهی دامن می‌زدند این قضیه را و جوسازی می‌کردند که منفی جلوه دهند.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: بله، من موافقم که همچنان نیازمند به این هستیم که نهادهای حاکمیتی در حوزه‌های جدی و راهبردی وارد عرصه شوند؛ گاهی  یک سری مسائل در آثار هنری منعکس می شود که دستمایه خیلی از شوخی‌ها و طنزها قرار می‌گیرد و ارتباطات عام‌تری هم با مردم دارد، اینها می‌توانند روی پای خودشان بایستند؛اما برخی آثار در حوزه‌های راهبردی هستند که با وجود داشتن جذابیت، نیازمند حمایت هستند.

وی افزود: اساساً اگر از مسائل جدی حمایت نکنیم و آن‌ها را تحت‌الشعاع آثار طنز و عامه‌پسند قرار دهیم، آینده فکری جامعه را با خطر مواجه کرده‌ایم.

مسافرآستانه گفت: مسائلی که  فرهنگ جامعه را می‌سازد، تفکرات جدی جامعه را مطرح می‌کند و  مخاطب را به فکر کردن وامی‌دارد حتماً باید مورد حمایت قرار بگیرند؛ دفاع مقدس هم یکی از این حوزه های مهم است.باید بگویم تولید آثار سفارشی در موضوعات راهبردی مذموم نیست، بلکه واجب است!

وی در پاسخ به این پرسش که آینده تئاتر دفاع مقدس را چگونه می‌بینید نیز گفت: آینده روشن متضمن برنامه‌ریزی دقیق است. اگر ما امروز برای این موضوع برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند نداشته نباشیم، چشم‌انداز روشنی پیش‌ روی خود نخواهیم داشت. برای رسیدن به یک هدف باید برنامه وجود داشته باشد. ما باید بدانیم الان در کجای تئاتر دفاع مقدس قرار داریم. اساساً توقع ما از دفاع مقدس چیست؟

این پیشکسوت تئاتر اظهار کرد: طبعاً شکل تولید آثار، نوع نگاه به مضامین دفاع مقدس نسبت به دوره گذشته متفاوت خواهد بود. ما با فاصله‌ای که از آن دوره گرفته‌ایم می‌توانیم با یک نگاه عمیق‌تر نسبت به آن مسئله آثاری را خلق کنیم. یعنی دیگر صرفاً شاهد آثار مهیج و حماسی نخواهیم بود.

وی افزود: جوان امروزی ما که در آن دوره هیجانی به سر نبرده‌اند، باید با تحقیق و مطالعه و پژوهش به حقایقی از دوران دفاع مقدس و فرهنگ دفاع مقدس دست پیدا کند و آن را دستمایه تولید قرار دهد. بنابراین نگاه‌ها باید نسبت به دوره گذشته عمیق‌تر باشد و بعد ببینیم که اساساً نقش آن فرهنگ دفاع مقدس در زندگی امروز ما کجاست؟ اینها مسائل جدی‌تری است که بدون برنامه‌ریزی هرگز دست یافتنی نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.