شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳

هوشنگ توکلی:

تا وقتی حمایتی از هنرمند نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که هنر دفاع مقدس رشدی داشته باش

هوشنگ توکلی در رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی

سینماپرس: بازیگر سریال «زیر تیغ» با تاکید بر لزوم حمایت از سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: مسئولین فرهنگی باید نگاهی مسئولانه‌تر به حوزه دفاع مقدس داشته باشند، طی سال‌های سال اگر این مسئولین کمی به حمایت از تولید آثار دفاع مقدسی می‌پرداختند، این هنر به خصوص در عرصه سینما تا این حد ضعیف نمی‌شد.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ توکلی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت هنر دفاع مقدس گفت: هنر دفاع مقدس طی سال‌های گذشته در تئاتر با اتفاقات خوبی روبرو بوده است، هنرمندان این عرصه سعی کرده‌اند در قالب‌های مختلف این نوع از مفاهیم را زنده نگه دارند، اما متاسفانه در سیاست‌های کلان فرهنگی به خصوص در سینما وضعیت هنر دفاع مقدس به هیچ وجه خوب نیست.

وی در همین راستا ادامه داد: به نظر می‌رسد هیچ همتی برای احیای سینمای دفاع مقدس بین مسئولین سینمایی وجود ندارد، همه چیز درگیر شعارها شده و در عمل اقدام موثری در این زمینه صورت نمی‌گیرد، در این بین صدا و سیما می‌تواند بار سینما را به دوش بکشد و به تولید آثار دفاع مقدسی بپردازد.

بازیگر سریال «زیر تیغ» با تاکید بر لزوم حمایت از سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: مسئولین فرهنگی باید نگاهی مسئولانه‌تر به حوزه دفاع مقدس داشته باشند، طی سال‌های سال اگر این مسئولین کمی به حمایت از تولید آثار دفاع مقدسی می‌پرداختند، این هنر به خصوص در عرصه سینما تا این حد ضعیف نمی‌شد.

وی درباره سوژه یابی درباره هنر دفاع مقدس افزود: امروزه نزدیک به ۱۰ هزار کتاب چاپ شده درباره دفاع مقدس داریم، آثاری که هر کدام به نوعی به زوایای مختلف دوران هشت سال جنگ تحمیلی می‌پردازند، خاطره نگاری‌های بی بدیلی از آن دوران نوشته شده است، هر کدام از این کتب می‌تواند منبعی عالی برای خلق اثری دفاع مقدسی باشد، اما تا وقتی حمایتی از هنرمند نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که هنر دفاع مقدس رشدی داشته باشد.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ادامه داد: سوژه‌های موجود در باب دفاع مقدس همچون یک دریاست، اگر ما بخواهیم از این سوژه‌ها به فرض فیلم سینمایی بسازیم سال‌ها باید در این زمینه تلاش کنیم و مطمئن باشید با تولید صدها فیلم باز هم تاریخ غنی دفاع مقدس سرشار از سوژه خواهد بود. اگر در سطح کلان مدیریت فرهنگی تغییر ایجاد شود ما برای پنجاه سال آینده هم سوژه دفاع مقدسی داریم.

بازیگر فیلم «زیر سقف دودی» در همین رابطه خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه در زمینه سوژه، فیلمنامه، کارگردان و یا عوامل سینمایی در حوزه دفاع مقدس کمبود نداریم، آنچه باعث شده که این هنر مغفول بماند، کم تحرکی مراکز فرهنگی و مسئولین آن است. امیدوارم مسئولین فرهنگی نگاهشان به عرصه دفاع مقدس را تغییر دهند. مشکل اصلی آنجاست که سینمای دفاع مقدس اسیر سیاست‌های کلان فرهنگی شده و متاسفانه استقلال ندارد، تا وقتی که این حوزه مستقل نشود ما نمی‌توانیم شاهد رشد این عرصه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.