سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۲

هاشمی: وضعیت سینمای کودک و نوجوان یک فاجعه تمام عیار است/ با توجه به گسترش کرونا معتقدم سینما هرگز به وضعیت سابق باز نمی گردد!

سیدجواد هاشمی در حاشیه روز دوم سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: وضعیت سینمای کودک و نوجوان یک فاجعه تمام عیار است؛ البته نه تنها سینمای کودک که متأسفانه کلیت سینما دچار آسیب و بیماری جدی شده و امیدی هم به بهبود آن نیست.

کارگردان فیلم های سینمایی «تورنادو» و «پیشونی سفید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پس از شیوع و گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان سینما وارد مرحله جدیدی شده، اصولاً سینما بیشترین آسیب را در حوزه های فرهنگی و اقتصادی متحمل شده چرا که ما شاهدیم در کشور خودمان رستوران ها و کافه ها کار می کنند، همه مراکز اقتصادی کار می کنند، راننده تاکسی کار می کند اما سینما به دلیل اینکه جزو سبد ضروری خانواده ها در مباحث اقتصادی نیست جدی گرفته نمی شود و تعطیل است!

این سینماگر با بیان اینکه با توجه به گسترش کرونا معتقدم سینما هرگز به وضعیت سابق باز نمی گردد اظهار داشت: این پیش گویی شاید تلخ باشد اما بنده تقریباً اطمینان دارم که سینما هرگز به وضعیت گذشته برنمی گردد مگر اینکه اتفاق خارق العاده ای از هالیوود شروع شود و سینما تا سال ها بعد بتوانند به شکل سابق خود برگردد.

هاشمی سپس با تأکید بر اینکه با شرایط امروزی و دزدی آشکار در تولید فیلم ها نمی توان مبحث اکران آنلاین را جدی گرفت متذکر شد: وقتی خود تلویزیون دانلود غیرقانونی می کند، وقتی حتی برنامه هایی مانند فوتبال به صورت غیرقانونی از تلویزیون پخش می شوند همه مردم فکر می کنند دانلود نه تنها گناه ندارد که صواب هم دارد! از این رو است که نمی توان هیچ امیدی به اکران آنلاین آثار داشت به خصوص در سینمای کودک و نوجوان به دلیل ضربات جدی که طی همه این سال ها به آن وارد شده در خصوص مبحث اکران آنلاین باید به شدت مراقب بود تا قانون کپی رایت رعایت شود.

وی سپس شبکه نمایش خانگی را در این دوران کرونایی مسأله ای حائز اهمیت به خصوص در حوزه سینمای کودک و نوجوان برشمرد و در این راستا خاطرنشان کرد: سریال های نمایش خانگی شاید بهترین جایگزین برای فیلم های کودک و نوجوان باشند. بنده با آگاهی از این مسأله مهم به تازگی با همراهی دو تن از نویسندگان خوب آقایان صالحی و خودسیانی نگارش مجموعه تلویزیونی «پیشونی سفید» را شروع کرده ام و امیدوارم بتوانم اثری خوب برای کودکان و نوجوانان در شبکه نمایش خانگی تولید کنم.

هاشمی در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: بنده عاجزانه از وزارت ارشاد و صدا و سیما تقاضا می کنم دعوای پذیرش مسئولیت سینمای خانگی را تمام کنند تا تکلیف ما روشن شود. البته بنده مطمئن هستم اگر تلویزیون مسئول شبکه نمایش خانگی شود فاتحه سینمای کودک خوانده می شود چرا که آن ها با اعمال سلیقه های شخصی دست به ممیزی و سانسور فاجعه بار فیلم ها می زنند به نحوی که یکی از آثار بنده را که بیش از ۹۰ دقیقه بود با ممیزی های سلیقه ای خود به ۶۰ دقیقه تقلیل دادند و مسأله مهم موسیقی که یکی از ارکان مهم فیلم های کودک و نوجوان است را کاملاً از فیلم حذف کردند این در حالی است که در همین برنامه های زنده تلویزیونی کودک ما شاهد پخش موسیقی و حتی آوازخوانی مجریان کودک هم هستیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.