چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۳

رضوی: اوضاع سینمای کودک و نوجوان مساعد نیست/ برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی در این بحران کرونا کاری بسیار خطرناک و نابخردانه است

زحل رضوی

سینماپرس: زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: اوضاع سینمای کودک و نوجوان به هیچ عنوان مساعد نیست و متأسفانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم هرگز تأثیری بر رشد و اعتلای سینمای کودک و نوجوان نداشته و از این منظر این رویداد را می توان تنها یک «شو» و نمایش به حساب آورد.

کارگردان انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از دلایل مهم عدم تأثیرگذاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان مشارکت پایین مخاطبان اصلی این جشنواره یعنی همان کودکان و نوجوانان است. ما در مراسمی که به اسم جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می کنیم شاهد میزان اندک مشارکت کودکان و نوجوانان هستیم. بنده خوب به خاطر دارم که در اصفهان میزان مشارکت کودکان و نوجوانان در این رویداد بسیار پایین و تبلیغات جشنواره بسیار محدود و نامناسب بود.

وی در همین راستا ادامه داد: تبلیغات جشنواره فیلم های کودک و نوجوان صرفاً در بعضی ساعات مشخص از شبکه تلویزیونی اصفهان انجام می شد که اصولاً بچه ها به آن توجهی نداشتند و حتی تبلیغات مناسب شهری نظیر نصب بیلبورد و... نیز بسیار نامناسب بود و ما تنها در فضای محدوده سینماهای شهر اصفهان شاهد تبلیغات اندک بودیم.

رضوی سپس با تأکید بر اینکه برای تأثیرگذاری و اعتلای این رویداد باید شکل برگزاری جشنواره اصلاح شود اظهار داشت: یکی از معضلات مهم دیگر سینمای کودک و نوجوان در کشور ما این است که تولیدات این گونه مهم سینمایی کارشناسی نمی شود. متأسفانه کسانی که روی فیلمنامه های کودک و نوجوان نظر می دهند آگاهی ندارند که بچه های امروزی با چه نوع آثاری ارتباط بهتری برقرار می کنند و همین باعث می شود برآیند جشنواره رو به جلو نباشد و این جشنواره در بهترین شرایط همواره در حال درجا زدن است و بس!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به صورت فیزیکی اظهار داشت: برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی در این بحران کرونا کاری بسیار خطرناک و نابخردانه است؛ من نمی دانم مسئولان با کدام تدبیر و تعقلی چنین کار غلطی را انجام داده اند؟ آیا نمی شد این جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کرد؟ وقتی در این روزهای کرونایی اغلب جشنواره های مطرح و معتبر جهانی اعلام تعطیلی کرده اند چه دلیلی دارد که ما این جشنواره را با اصرار غلط به صورت فیزیکی برگزار می کنیم؟

کارگردان انیمیشن «دشت تمشک» تأکید کرد: البته یکی از معضلات اصلی دیگر در کشور ما این است که قانونی مشخص راجع به کپی رایت وجود ندارد و همین باعث می شود تا اگر جشنواره ها بخواهند به صورت آنلاین برگزار شوند آثار قاچاق و سرقت شوند.

رضوی متذکر شد: به هر صورت سینمای کودک و نوجوان طی تمامی سال های حیاتش با چنگ و دندان حفظ شده اما پیکره اش بسیار نحیف و ضعیف شده است و سیاست گذاری های غلط مانع از آن شده که این رویداد سینمایی بتواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد و ما باید با دانش و اندیشه و تعقل و تدبیر کاری کنیم تا این سینمای مهم و ارزشمند جانی دوباره پیدا کند.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: از هر رو در این ایام کرونایی اوضاع سینما در جهان به طور کل نامطلوب است. سینما به علت شیوع ویروس منحوس کرونا زمین خورده و متأسفانه وضعیت در کشور ما فاجعه بارتر از سایر کشورهای دارای صنعت سینما است چرا که پیش از کرونا هم ما شاهد میزان بسیار اندک مخاطبان سینما بودیم و اوضاع هنرهفتم همواره اسفبار بود و حالا هم با وجود کرونا اوضاع بسیار بحرانی تر از گذشته شده و قطعاً اگر کرونا هم از بین برود ما تا مدت ها نخواهیم توانست مخاطب را به سالن های سینما بکشانیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.