یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷

ابوالفضل جلیلی:

باید برای بچه‌ها فیلم امیدآفرین ساخت و نباید فیلم‌های کودک و نوجوان ضدامید باشد

ابوالفضل جلیلی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «مسیر معکوس» و «مواظب باش» معتقد است که نوجوانان فراموش شده‌اند، الان باید بیاییم و به حرف بچه‌ها و نوجوانان گوش دهیم.

به گزارش سینماپرس، در اولین روز از سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، فیلم سینمایی «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی اکران خواهد شد.

جلیلی در کارنامه سینمایی خود فیلم‌های زیادی دارد که در جشنواره‌های گوناگون داخلی و خارجی نیز جوایز زیادی را دریافت کرده است اما در عین حال بیشتر فیلم‌های او اکران نشده‌اند. سینمای جلیلی سینمای کودک و نوجوان است و فیلم تازه او نیز مخاطب نوجوان دارد.

با او درباره سینمای کودک و نوجوان و لزوم توجه بیشتر به این دو بخش از جامعه امروز صحبت کردیم. جلیلی در این گفت‌وگو اشاره کرد که در حال حل مشکل فنی فیلمش است تا بتواند برای اکران امروز آن را آماده کند. او به شوخی گفت که فیلم‌های دیگر که برای اکران آمده‌اند شیک و مجلسی‌اند اما برای من از جبهه آمده و گِلی است.

جلیلی در ابتدا با اشاره به اینکه در سال‌های اول انقلاب در گروه کودک تلویزیون بوده است بیان کرد که از اول انقلاب شروع کردم برای بچه‌ها فیلم ساختن. معتقد بودم که باید برای بچه‌ها فیلم امیدآفرین ساخت و نباید فیلم‌های کودک و نوجوان ضدامید باشد.

البته بخشی از فیلم‌های سینمای کودک وجود دارد که درباره بچه‌ها است اما مخاطبینش بچه‌ها نیستند بلکه باید بزرگسالان ببینند و برای زندگی عبرت بگیرند. بخش دیگری هم هست که درباره بچه‌ها است و مخاطبینش هم خود بچه‌ها هستند.

اوایل انقلاب برخی می‌گفتند که بچه‌ها را رها کنید در حالی که من با آنها مخالف بودم و می‌گفتم که مسئولین فردای ممکلت از همین بچه‌های امروزند. اگر یک خانواده امروز فرزند خود را به بهترین شکل ممکن تربیت کند نگران فردای او نخواهد بود چون خوب تربیت شده است.

عدم توجه درست به بچه‌های دیروز باعث شد که امروز بچه‌ها با انقلاب فاصله زیادی داشته باشند. عیب و نقص در کم و کیف آثار کودک و نوجوان ما باعث شد که این اتفاق رخ دهد. اگر دیروز به بچه‌ها فکر کرده بودیم امروز به اینجا نمی‌رسیدیم بچه‌ها انقلاب را نشناسند.

به نظر من دو دستگی‌های سیاسی باعث شد تا خیلی از ارزش‌هایی که برای آن انقلاب کردیم فراموش شود. درحالی که شعار اصلی ما در ابتدای انقلاب این بود که وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا. اما تفرقه‌اندازی باعث شد که فراموش کنیم که برای چه چیزی انقلاب کردیم.

این شد که بر حسب وظیفه خواستم تا درباره کودک فیلم بسازم. البته به جز فیلم «مواظب باش» که مخاطبش کودکان‌اند دیگر فیلم‌های کودک من مخاطبش بچه‌ها نیستند بلکه بزرگسالان‌اند با موضوعی که درباره بچه‌ها است البته مخاطبش نوجوانان نیز می‌توانند باشد. از این مسیر خواستم تا اهمیت کودکان را به بزرگسالان گوشزد کنم. مخاطب فیلم «مسیر معکوس» نیز کودکان نیستند چون کمی فضای متفاوتی برای کودکان دارد،  برای همین بیشتر مخاطب این فیلم نوجوانان و بزرگسالان‌اند. داستان فیلم «مسیر معکوس» نیز برگرفته از تجربیات من و درباره نوجوانی است که برای مقصودی که دارد تلاش می‌کند تا به هدفش برسد.

وی درباره امید در سینما با بیان خاطره‌ای گفت که زمانی به آمریکا سفر کرده بودم. یک تهیه‌کننده هالیوودی به من گفت که حاضری با من فیلم بسازی؟ به او گفتم که دنیای ما با هم تفاوت دارد گفت که هیچ مشکلی نیست هرچه خواستی بساز فقط زمانی که مخاطب از سینما بیرون آمد احساس ناامیدی نکند زیرا او پول داده است و زمان صرف کرده است تا کار شما را ببیند نباید وقتش تلف شود. ما نباید ناامیدی را به سینمای کودک و نوجوان بیاوریم، آنان به امید نیاز دارند و جزو زندگی آنان باید باشد.

جلیلی درباره کمبود توجه به سینمای نوجوان در کشور ما بیان کرد که ما باید در سینما مسائل اساسی را دنبال کنیم. مشکل ما این است که انقلاب عاشق کم دارد باید مانند زمان جنگ که همه بدون شعار وارد میدان شدند، عمل کنیم. امروز ما به چیزی به نام نوجوان توجه نداریم و اصلاً انگار وجود ندارد. چقدر در همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان یا در جشنواره فیلم‌های کوتاه از خود نوجوانان استفاده کردیم و آنان را جلوی دوربین آوردیم و حسابشان کردیم؟  الان باید بیاییم و به حرف بچه‌ها و نوجوانان گوش دهیم و بر اساس حرف‌های آنان کار تولید کنیم تا اتفاقات جدیدی رخ بدهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم کودک و نوجوان گفت که من با توجه به اعتقاداتم نظرم این است که باید بر اساس «تربیت اسلامی» فیلم برای نوجوان ساخت. حدیث معروفی که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: " «یُرَبَّی الصَّبِیُّ سَبْعاً وَ یُؤَدَّبُ سَبْعاً وَ یُسْتَخْدَمُ سَبْعاً» کودک در هفت سال نخست زندگی آزاد گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن ادب آموخته می‌شود و در هفت سال سوم مانند وزیر خواهد بود.  باید برای بچه‌ها در سنین کودکی فیلم را به گونه‌ای ساخت که او آزادی و آزادگی را یاد بگیرد. معتقدم که سه عنصر تلاش،  آزادگی و امید در سینمای نوجوان بسیار مهم است و باید آن را به کار گرفت.

جلیلی همینطور درباره چرایی کم بودن میزان فیلم‌های نوجوان نسبت به فیلم‌های کودک گفت که واقعیت این است که ساختن فیلم درباره کودک به سختی ساخت فیلم درباره نوجوان نیست خصوصاً اینکه برخی از مسائل مانند موزیک و شادی که به فروش بهتر فیلم منجر می‌شود وجود دارد که باعث شده است تولیدکنندگان به همین دلیل بیشتر سراغ ساخت فیلم کودک بروند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.