دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان؛

آنچه که در نخستین روز جشنواره «فیلم کودک» گذشت!

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان

سینماپرس: اولین روز از سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان روز گذشته در حالی سپری شد که پخش آنلاین بخش‌های مختلف این رویداد،‌ تجربه‌ای متفاوت را برای مخاطبان و برگزارکنندگان رقم زد.

به گزارش سینماپرس، سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دیروز یکشنبه ۲۷ مهرماه با برگزاری آئین افتتاحیه، اکران دو فیلم سینمایی و برگزاری نشست‌های رسانه‌ای عوامل این دو فیلم در «خانه جشنواره» و برگزاری یک پنل مجازی در حوزه «تولید مشترک» رسماً آغاز به کار کرد.

مهمترین نکته در نخستین روز برگزاری جشنواره سی‌وسوم فیلم کودک، که پیش‌تر نیز کنجکاوی‌هایی درباره آن وجود داشت، کیفیت اجرایی شدن ایده برگزاری مجازی بخشی از برنامه‌ها این رویداد بود که در گام نخست می‌توان نمره قبولی برای آن در نظر گرفت.

در زمینه اکران آنلاین هر سه پلتفرم معرفی شده از سوی جشنواره، از صبح دیروز و طبق برنامه از پیش اعلام شده، فیلم‌هایی را در دسترس کاربران خود قرار دادند که همه افراد امکان خرید و تماشای این آثار در منزل را داشتند. ترکیب فیلم‌های عرضه شده در این بخش البته شامل فیلم‌های سینمایی قدیمی، آثار خارجی و فیلم‌های کوتاه می‌شود و فیلم‌های جدید داستانی سینمای ایران، قرار نیست اکران برخط داشته باشند. این آثار به‌صورت محدود در دو «خانه جشنواره» در تهران و اصفهان روی پرده خواهند رفت.

آغاز چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

روز گذشته اما در کنار آغاز اکران آنلاین برنامه‌های بخش‌های مختلف نیز کلید خورد. افتتاح چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران یکی از مهمترین برنامه‌ها بود که حوالی ساعت ۱۶ و با حضور برخی از مدعوین در مرکز ایده‌پردازی صبا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. این مراسم طبق اعلام به‌صورت زنده از بسترهای ارتباطی جشنواره سی‌وسوم در فضای مجازی پخش شد.

حبیب ایل‌بیگی مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان در قالب گزارشی که در این مراسم ارائه کرد، گفت: از ۸۴۲ اثر المپیاد ۶۴ اثر در بخش فیلم و ایده انتخاب شده‌اند. ۳۱ دختر و ۳۳ پسر از ۲۴ استان در این المپیاد حضور خواهند داشت. با وجود اینکه ما تا چندی پیش نسبت به برگزار شدن و نشدن این رویداد تردید داشتیم، اما استقبال بهتری به نسبت سال گذشته صورت گرفته است.

ایل‌بیگی تأکید کرد: در این دوره خراسان رضوی، اصفهان و همدان بیشترین متقاضی را داشتیم. از روز دوشنبه کلاس‌ها با حضور اساتید و مربیان آغاز می‌شود و از هر گروه یک ایده به بخش نهایی راه می‌یابد. از ساعت ۹ بچه‌ها در گروه‌ها با اساتید تا ساعت ۱۲ در سه کلاس در مورد پرورش ایده گفت‌وگو می‌کنند. ساعت ۱۴ تا ۱۵ و۳۰ دقیقه هر روز یکی از داوران المپیاد که از فیلمسازان مطرح هستند با نوجوانان گفت‌وگو می‌کنند و ضمن انتقال تجربه به سوالات آنان پاسخ می‌دهند. ساعت ۱۶ تا ۱۸ جلسه نقد و بررسی فیلم‌های راه یافته به این دوره برگزار می‌شود. امسال فیلم‌ها در آپارات بارگذاری شده‌اند و داوری فیلم‌های پذیرفته شده در المپیاد، توسط مرضیه برومند، ایرج طهماسب و رسول صدرعاملی انجام می‌شود.

برگزاری آئین افتتاحیه؛ میزبانی متفاوت پروانه‌ها

اما مراسمی که سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک را رسمیت بخشید، آئین افتتاحیه این رویداد بود که با حال و هوایی بسیار متفاوت از دوره‌های قبل در اصفهان برگزار شد. این مراسم که در محوطه آزاد هم‌جوار با چند مجتمع مسکونی برگزار می‌شد، میزبان علاقمندانی بود که از داخل منزل و از پشت پنجره‌های مجتمع مسکونی نظاره‌گر مراسم بودند.

مخاطبان که از داخل منزل شاهد افتتاحیه جشنواره سی‌وسوم بودند

آئین افتتاحیه جشنواره سی‌وسوم با پخش نماهنگی از سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی آغاز شد و به سنت رویدادهای مشابه بخش عمده آن به سخنرانی شهردار اصفهان و دبیر جشنواره اختصاص پیدا کرد.

قرائت بیانیه جشنواره به‌صورت دو زبانه توسط دو نوجوان از بخش‌های جالب‌توجه آئین افتتاحیه بود. مراسمی که به صورت زنده از بسترهای اینترنتی جشنواره در حال پخش بود.

برخلاف اعلام قبلی، این مراسم از شبکه تلویزیونی «امید» به‌صورت زنده پخش نشد.

برگزاری دو نشست مجازی برای گفتگو با فیلمسازان

از ۱۳ فیلم بلند داستانی حاضر در جشنواره سی‌وسوم، روز گذشته دو فیلم سینمایی در سینما فرهنگ تهران روی پرده رفت. انیمیشن «لوپتو» و فیلم سینمایی «مسیر معکوس» در جدول اکران روز اول «خانه جشنواره» در پایتخت قرار داشتند.

نشست رسانه‌ای گفتگو با عوامل هر دو فیلم، پس از اکران و با اجرای محمدرضا مقدسیان منتقد سینما برگزار شد.

محمدحسین صادقی تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» در این نشست گفت: در این شرایط ساخت فیلم کودک و نوجوان انیمیشن کار راحتی نیست به عشق بچه‌های سرزمین من این کار را انجام می‌دهیم اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که از حضور بچه‌ها در سالن سینما محروم هستیم و امیدوارم که هرچه سریع‌تر این مشکل و بیماری از جامعه ما رخت بربندد تا لحظات شادی را با بچه‌ها را تجربه کنند.

وی در بخش دیگری صحبت‌های خود افزود: ۵۶ نفر در فرایند ساخت این کار مؤثر بودند و به خاطر همه گیر شدن بیماری کرونا نتوانستند در اینجا حضور پیدا کنند. شروع فعالیتمان در شهر کرمان با رؤیای بزرگ ساخت انیمیشن مفرح بوده است در طول ۱۲ سالی که فعالیت می‌کنیم به این اثر فکر می‌کردیم. سال‌ها روی ایده این بخش کار می‌کنیم. این اولین کار سینمایی این گروه است.

دومین نشست رسانه‌ای روز نخست جشنواره هم به فیلم «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی اخصاص داشت که حوالی ساعت ۹ شب آغاز و بیش از یک ساعت به درازا کشید. جلیلی در این نشست با جمعی از بازیگران نوجوان فیلمش حضور داشت که بخشی از نشست به شرح روابط همین گروه و تجربه متفاوت حضور این تیم در فرآیند تولید یک فیلم اختصاص پیدا کرد.

جلیلی در آغاز این نشست اعلام کرد که این برای اولین‌بار است که در یک نشست رسانه‌ای مربوط به فیلم خود در جشنواره‌ای داخلی حضور پیدا می‌کند و ترجیح می‌دهد مثل تجربه‌هایی که در جشنواره‌های جهانی داشته، اینجا نیز «راحت» باشد. راحتی جلیلی در بیان دیدگاه‌های خود، این گفتگوی رسانه‌ای را تماشایی‌تر کرد.

کارگردان «مسیر معکوس» با تاکید بر اینکه فیلم‌هایم را خلق نمی‌کنم بلکه کشف می‌کنم، توضیح داد: ما فیلمسازان کاشف هستیم، خالص‌ترین هنر از نگاه من موسیقی و بزرگترین استاد من محمدرضا شجریان است. یک فیلمساز می‌تواند حال بدی داشته باشد اما فیلم خوبی بسازد اما یک خواننده اگر حالش بد باشد، نمی‌تواند آهنگ شاد بخواند. هنر را عبادت می‌دانم. از ۶ سالگی آواز می‌خوانم اما فقط برای خودم! زمانی که در راه اینجا می‌آمدم تا فیلمم برای اولین بار در کشورم اکران شود، از خدا خواستم اشکالات فیلمم را بگیرد. یکی از مشکلات ما این است که مدیرانمان دائماً عوض می‌شوند در باقی کشورهای پیشرفته حتی برای ۶ سال آینده‌شان هم برنامه دارند. به غیر از دو فیلمم که یکی از پسران از ۱۴ سالگی ازدواج کرد و به افغانستان رفت باقی بچه‌ها مانند خانواده‌ام می‌مانند. با تمامشان صحبت می‌کنم و حواسم به آنها هست. با بازیگرانم دوست هستم چون از ۱۶ سالگی کارم را شروع کرده‌ام هنوز در همان سن مانده‌ام.

نشست رسانه‌ای فیلم‌ها هم در روز نخست جشنواره با حضور حداقلی اصحاب رسانه و به‌صورت آنلاین برگزار شد.

برگزاری مجازی اولین پنل «تولید مشترک»

یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره سی‌وسوم که در روز نخست به‌صورت مجازی کلید خورد تا بخش «بین‌المللی» این رویداد را پررنگ‌تر کند، برگزاری اولین پنل تولید مشترک فیلم با حضور میرولیوب ووکویچ و میرکو بوجویچ از کشور صربستان و علی مصفا و رائد فریدزاده از ایران بود.

فریدزاده، مدیر بین‌الملل جشنواره و معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، در این پنل ضمن ارائه گزارشی از پیشینه روابط سینمایی ایران و صربستان گفت: دو سال پیش و در حاشیه بازار بزرگ فیلم برلین، تفاهم‌نامه‌ای پیرامون تولید مشترک فیلم میان بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد فیلم صربستان به امضا رسید و با رد و بدل شدن چندین ایده و طرح و فیلمنامه در طی این دو سال، نهایتاً پروژه‌ای با عنوان (فاطمه) به تهیه‌کنندگی میرکو بوجویچ مورد تائید قرار گرفت و در جلسات حضوری در حاشیه جشنواره فیلم کن و برلین سال گذشته، بحث‌های ابتدایی بر سر تولید آن آغاز شد که متأسفانه شیوع کرونا سبب متوقف شدن آن پروژه شد که البته در اولین فرصت بعد از این بحران تولید آن آغاز خواهد شد.

علی مصفا، بازیگر و تهیه‌کننده مطرح کشورمان هم با اشاره به تجربیات قبلی خود از جمله تهیه کنندگی فیلم «یلدا» و همچنین همکاری با کشورهای چک و اسلواکی از شرایط و ویژگی‌های تولید مشترک فیلم در عرصه جهانی گفت و به موانع و سختی‌های آن اشاره کرد.

پنل‌های تخصصی مرتبط با «تولید مشترک» قرار است در روزهای بعدی این رویداد نیز ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.